Na prvý pohľad ide o mimoriadne elegantné riešenie. Konštruktéri Mecedesu jednoducho vyhodili klasické kotúče a strmene namontované na tehliciach a nábojoch a namiesto nich integrovali mechanickú brzdu priamo do elektromotora.

Nevšedný nápad stopercentne nevšedný nie je. Napríklad niektoré staré modely Jaguaru či Alfy Romeo mali kotúčové brzdy premiestnené k diferenciálu. Neboli síce priamo namontované do tela rozvodovky, ale svoj účel splnili. Vtedajší konštruktéri vďaka tomu významne znížili neodpruženú hmotu a mohli zväčšiť kotúče v pomere s kolesami.

Súčasný nápad by zníženie neodpruženej hmoty priniesol ako druhotnú výhodu. Tým primárnym dôvodom má byť samozrejme snaha dostať pod kontrolu emisie brzdových častíc, ktoré vznikajú oterom obloženia o kotúče.

EU7 rieši túto problematiku spolu s emisiami z pneumatík, pričom nová norma stanovuje 3 mg/km pre elektromobily, 7 mg/km pre väčšinu automobilov so spaľovacími motormi (vrátane hybridov) a 11 mg/km pre dodávky.

Koncept Mercedesu počíta s tým, že by brzdy neuvoľňovali do vzduchu absolútne žiadne častice. Má ísť o plne uzatvorený systém, pričom do kompaktnej jednotky má byť namontovaný elektromotor, redukčná prevodovka, časť riadiacej elektronika a brzda. Pochopiteľne by nemal byť problém namontovať všetko ako celok k prednej, zadnej alebo obom nápravám.

Ak namietate, že takáto technika by mala výrazne nižší brzdný výkon, hádať sa nebudeme. Detaily o týchto parametroch Mercedes nezverejnil. Argumentuje ale tým, že v prípade elektromobilov sa pri spomaľovaní v drvivej väčšine času i situácií využíva rekuperácia, takže aj samotné brzdy nemusia byť také veľké. A prípadnú účinnosť by mohlo podporiť aktívne chladenie.

Dočkáme sa sériovej výroby?

Pokiaľ ide o v úvode spomínané servisné náklady, elektromobily sú známe tým, že ich kotúče a obloženie sa opotrebováva len minimálne. Batériové auto s niekoľkými stovkami tisíc kilometrov na tachometri a zároveň namontovanými pôvodnými brzdami nie je žiadna veľká zvláštnosť.

Navyše uzatvorený systém by znamenal, že použité komponenty nebude trápiť korózia. Aj preto by prípadná výmena „raz za čas“ bola zrejme vo výsledku oveľa lacnejšia, ako dnešné pravidelné výmeny obloženia a kotúčov.

Čo zatiaľ nepoznáme, je nejaký konkrétny termín, kedy by sa táto technika mohla objaviť v sériovom aute. Prípadne či sa tak skutočne stane. Ide o koncept, ktorý Mercedes momentálne zdokonaľuje a viac nám k nemu neprezradil.

zdroj: Mercedes