Prototyp na nových obrázkoch, ktorý naživo prezentuje schopnosti platformy Neue Klasse v Šanghaji, je modernizovanou, respektíve ďalej vyvinutou verziou konceptu Vision Neue Klasse z roku 2023. Novinka dostala meno Vision Driving Experience a aj keď oficiálne nie je prezentovaná ako elektrická M3, verte tomu, že k nej má mimoriadne blízko.

Auto sa v porovnaní s doteraz predstavenými konceptmi zbavilo kamufláže a na miesto nej dizajnéri použili elektroluminiscenčný lak.

Bez kamufláže, bez obyčajného laku

Povrch vozidla využíva svetlo-citlivý pigment, ktorý sa v priebehu dňa nabíja a večer v tme žiari podobne ako napríklad tritiové trubičky používané v hodinkách. Aby bol vizuálny dojem z auta ešte o kus zaujímavejší, BMW pridalo v zadnej časti fólie reagujúce na ultrafialové svetlo.

Na aute sú navyše disky kolies svietiace v rôznych odtieňoch, ktoré sú vďaka rotácii a postupnému spínaniu diód schopné vytvárať neobvyklé efekty, ktoré by mali odrážať napríklad jazdný režim vozidla. Pri akcelerácii preto svietia zelenou, pri rekuperácii modrou a na oranžovo pri brzdení.

Čísla z najvyšších sfér

Automobilka v rámci akcie BMW Brand Night predviedla schopnosti prototypu na zvláštnej „J-rampe“, pri ktorej sa dostali ku slovu štyri elektromotory ovládané veľmi rýchlou riadiacou jednotkou nazvanou Heart of Joy... (riadi okrem rekuperácie i vektorovanie krútiaceho momentu a množstvo ďalších funkcií).

Detailné informácie o uvedenej technike sú veľmi kusé, ale účastníci akcie v Šanghaji s odvolaním na rozhovory so zamestnancami BMW tvrdia, že Vision Driving Experience má minimálne 1300 koní a automobilka oficiálne hovorí o maximálnom krútiacom momente až 18 000 (slovom osemnásť tisíc!) newtonmetrov.

S prísavným efektom

Aby kvôli tomu nevznikli zbytočné dohady, mali by sme dodať, že ide samozrejme o hodnotu na kolesách, ktorú dostanete vynásobením pôvodného krútiaceho momentu elektromotorov s redukčnými (pravdepodobne jednostupňovými) prevodmi. Aj tak ale ide o ohromujúci údaj.

Vision Driving Experience je však možno ešte pozoruhodnejšie svojou aktívnou aerodynamikou, ktorú podporuje päť ventilátorov. BMW im hovorí rotory a síce odoberajú výkon 50 kW, lenže zároveň vytvárajú prísavný efekt podobne ako v britskom stroji McMurtry Spéirling, ktorá bol na okruhu Top Gearu rýchlejší ako monopost F1.

Rotory sú schopné vygenerovať prítlak až 1200 kg, takže nové BMW vďaka tomu zvládne v zákrutách bočné sily až 3 g! A v Šanghaji ukázuje, že zdolá viac ako 100-percentné, teda 45-stupňové stúpanie, keď ho testovací piloti dostali na zakrivenú plochu so stúpaním až 55 stupňov.

Zatiaľ nie je úplne jasné, či sa práve tento systém dostane do výroby, v každom prípade nečakajte, že by Neue Klasse dorazila na trh hneď zo začiatku zabalená do vrcholnej elektrickej M3. Ako prvé dorazí batériové BMW iX3, v ďalšom slede štandardný elektrický sedan, pravdepodobne kombi a až následne Mníchov vytiahne sériový tromf, ktorým aktuálne ohromuje Číňanov i svet.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 19 obrázkov

zdroj: BMW