Rusko je špecifickým automobilovým trhom so svojimi vlastnými potrebami, očakávaniami aj spotrebiteľskými preferenciami. A tie sa od tých v krajinách EÚ líšia výraznejšie, než si mnohí predstavujú. Svojím životom si tam žije aj trh elektrických áut. Bez zaujímavosti nie je ani skutočnosť, že Rusi dávajú prednosť predovšetkým jazdeným elektrickým autám. Tých sa v Rusku predáva 10-krát viac ako nových.
Keď elektromobil, tak Nissan
S obrovským náskokom sa v Rusku predáva najviac Nissanov Leaf. Avšak len medzi jazdenými elektromobilmi, tých si totiž v období január – september 2020 Rusi kúpili až 3 541 kusov, zatiaľ čo pre druhého v poradí, Teslu (S, X, 3) sa zákazníci v Rusku rozhodli len v 85 prípadoch. Tretím najpredávanejším jazdeným elektromobilom je Mitsubishi i-MiEV (64 ks). Nissan Leaf si tak nárokuje až na 94 % trhu s jazdenými elektromobilmi. V období január – september 2020 si Rusi kúpili celkovo 3770 jazdených elektrických áut. Na porovnanie, v rovnakom období kúpili len 343 nových elektrických áut. Aj medzi nimi vedie Nissan Leaf s bilanciou 105 ks, hneď za ním je však Tesla (S, X, 3), ktorá tu do septembra predala 104 nových áut, teda dokonca viac ako v prípade jazdených exemplárov. Tretím v poradí je Audi e-tron (61 ks), čo len dokazuje, že po nových elektrických autách siahajú majetnejší motoristi, ktorí volia rovno prestížnejšie a drahšie modely.
Jazdené elektrické autá prúdia do Ruska najmä z Európy, ale aj z Japonska a USA. Bezkonkurenčne najpopulárnejším je Nissan Leaf.
Ak porovnáme predaje Európe a v Rusku, podľa údajov organizácií JATO Dynamics a Autostat sú rozdiely naozaj priepastné. Kým v Európe sa v septembri 2020 napríklad predalo 15 702 nových áut modelu Tesla 3, v Rusku sa za rovnaké obdobie predalo 20 kusov. Ak sa pozrieme na Nissan Leaf, tých sa v EÚ v septembri 2020 predalo 3211 ks, v Rusku 20 kusov.
Predaje nových (stĺpec vľavo), aj jazdených elektromobilov (stĺpec vpravo) na ruskom trhu za obdobie január - september 2020.
Ako upozorňuje ruský portál TU-Auto, pre Rusov sú elektrické autá lákavé, ale príliš drahé. A ak sa pre nejaký rozhodnú, sú to buď bohatí zákazníci považujúci elektrické auto skôr za zaujímavosť a zábavku, alebo IT pracovníci prahnúci po nových technológiách. A práve pre nich je veľmi lákavá možnosť kúpy jazdeného elektrického auta za cenu novej Lady Granta. Práve nízka cena za stále použiteľný elektromobil je príčinou toho, prečo sa v Rusku predáva 10-krát viac jazdených, než nových elektrických áut. Ich celkové predaje sú však v porovnaní s EÚ stále veľmi nízke a v dohľadnej dobe sa to pravdepodobne ani nezmení. Príčinou totiž nie sú len ich vysoké ceny, ale aj benevolentnejšia legislatíva, nedostatočná infraštruktúra a celkovo nižšie povedomie o environmentálnom prínose elektrických áut.
zdroj: JATO Dynamics, Autostat, Lada online, RusAutoNews