Takmer tri štvrtiny všetkých nabíjacích bodov (1 053 ks) spadá do kategórie normálnych bodov s výkonom 22 kW (striedavý prúd – AC) a takmer jednu štvrtinu (334 ks) tvoria rýchlonabíjacie body s výkonom 50 kW na jednosmerný prúd (DC). Zvyšok (96) sú ultrarýchle DC nabíjačky s výkonom 150 až 350 kW (DC).
V pokrytí infraštruktúrou sčasti vyčnieva Bratislavský kraj (22% všetkých lokalít). Podľa zástupcov SEVA však nejde o prekvapenie, keďže je tu registrovaný aj najvyšší počet elektromobilov. Nasledujú Prešovský a Košický samosprávny kraj (oba po 14%), Nitriansky a Trenčiansky kraj (oba po 11%), Žilinský a Banskobystrický (oba po 10%). Najmenší podiel nabíjacích lokalít je v Trnavskom samosprávnom kraji (9%).
"Výraznejší rozvoj nabíjacej infraštruktúry pre elektromobily je základom pre ochotu motoristov prejsť na nízkoemisné vozidlá. Už v najbližších týždňoch SEVA očakáva odštartovanie podpory pre výstavbu nabíjačiek pre mestá v objeme 10 miliónov EUR, ktorá bude financovaná z Plánu obnovy a vyhlasovať ju bude Ministerstvo hospodárstva SR," uvádza Patrik Križanský, riaditeľ SEVA.
V prvom štvrťroku sa ďalej otvorí podobná schéma v objeme vyše 6 miliónov pre podnikateľské subjekty. "Veríme, že ešte tento rok sa spustí aj výstavba vyše 230 ultrarýchlych nabíjacích bodov na diaľniciach, na čo by malo ísť z Plánu obnovy ďalších 30 miliónov EUR," dopĺňa Križanský.
V hre je skorší prechod na elektro
Vo výstavbe nabíjacej infraštruktúry pre elektromobily musí Slovensko výrazne pridať. V roku 2035 sa podľa schválenej legislatívy skončí predaj bežných vozidiel so spaľovacím motorom a v celej Európskej únii sa budú môcť predávať už iba prevádzkovo bezemisné vozidlá. Viaceré koncerny (napr. Volvo, Mercedes), respektíve automobilové značky (napr. Opel, Fiat) zvažujú prechod na plne elektrické portfólio v Európskej únii v skoršom termíne.