Súčasná nastupujúca generácia plug-in hybridov má dojazd čisto na batérie okolo 100 kilometrov, zatiaľ čo staršie modely zvládali v lepšom prípade 30 až 50 km. To síce stačí na krátke poskakovanie po meste, inak ale tieto vozidlá museli spoliehať hlavne na spaľovací motor.

Navyše nutné veľmi časté nabíjanie (ak chce majiteľ skutočne ušetriť a poctivo pripája auto do zásuvky) neprospieva životnosti akumulátorov. Čo s tým?

PHEV nie je prežitok

Mnohí si myslia, že PHEV je prežitok. Teda že je lepšie jazdiť buď s klasickým spaľovacím motorom, alebo potom rovno preskočiť k elektromobilom. Jeden z najväčších výrobcov batérií na svete – čínska technologická firma CATL – si to to ale nemyslí.

Spoločnosť pred pár dňami odhalila nový akumulátor nazvaný Freevoy Super Hybrid Battery, ktorý bol špeciálne vyvinutý pre plug-in hybridy. Pozoruhodné na ňom je, že by mal podľa Číňanov prekonať poskytovaným dojazdom mnohé súčasné elektromobily, napríklad základnú Škodu Elroq, Peugeot e-208, Fiat 500e či Mini Cooper E.

Slušný dojazd aj v reálnych podmienkach

CATL tvrdí, že ich novinka poskytne novej generácii plug-in hybridov dojazd viac ako 400 kilometrov, mali by sme k tomu však dodať, že ide s veľkou pravdepodobnosťou o číslo odvodené zo značne optimistickej čínskej metodiky merania dojazdu CLTC.

Ak by to bola pravda, stále hovoríme o batérii, ktorá by poskytla benzín-elektrických vozidlám dojazd podľa európskeho cyklu WLTP akčný rádius viac ako 300 kilometrov, takže reálne môžeme uvažovať nad hodnotou 180 až 240 km, čo by bol v porovnaní s aktuálnou ponukou ohromný skok.

Druhou ohromnou výhodou článkov Freevoy Super Hybrid Battery má byť rýchlosť nabíjania. Krátka 10-minútová zastávka pri rýchlonabíjačke by mala v ideálnych podmienkach predĺžiť dojazd až o 280 kilometrov! CATL hovorí, že tým majiteľom plug-in hybridu ponúknu zážitok z jazdy ako v batériovom elektromobile.

„Kúzlo“ rýchleho nabíjania spočíva samozrejme v chémii článkov. Má ísť o zvláštnu povrchovú úpravu katód v spojení s novým zložením elektrolytu, ktorá vytvára ochrannú nano-vrstvu. Chemická zlúčenina sodíka a lítia navyše vyrovnáva hustotu energie, takže nabíjanie je rovnomernejšie a preto rýchlejšie. CATL vysvetľuje, že „vysokoaktívne častice v excitovanom stave zahrnuté do katódy výrazne zvyšujú efektivitu prenosu iónov lítia“.

Funčná aj pri mínus 40 stupňoch Celzia

Čínsky koncern zároveň oznámil, že už v priebehu budúceho roka dorazí na trh približne 30 nových hybridných modelov vybavených novým akumulátorom Freevoy. Medzi prvými ho získajú značky Chery, Geely, u nás známy Voyah, GAC, Li Auto, Changan alebo Nevo.

Freevoy má byť navyše schopná fungovať aj pri teplotách 40 stupňov Celzia pod nulou a nabíjanie má byť funkčné aj v tridsaťstupňových mrazoch. A už pri mínus 20 má byť nabíjanie novej batérie porovnateľné s nabíjaním súčasných akumulátorov pri normálnych teplotách.

„Mnohí vodiči chcú jazdiť viac na elektrinu, ale súčasne uprednostňujú ako poistku spaľovací motor. Naša nová batéria tento problém rieši predĺženým dojazdom a rýchlejším nabíjaním, pričom funguje aj pri extrémnych teplotách,“ nechal sa počuť jeden zo zástupcov CATL pri premiére akumulátora.

zdroj: Autocar, CATL