12Cilindri, prípadne tiež Dodici Cilindri, je meno nového veľkého Ferrari s motorom vpredu a pohonom zadných kolies, ktoré vo výrobnom programe talianskej automobilky nahradzuje model 812 Superfast.

Automobil, presnejšie povedané hneď dve jeho karosárske verzie boli predstavené pred Veľkou cenou Miami, v Spojených štátoch, čím Taliani zároveň upozorňujú na 70. výročie prítomnosti Ferrari v USA.

Asi najdôležitejšou informáciou pre skalných „tifosi“ je fakt, že novinka si ponecháva atmosférický V12 motor, dokonca bez elektrického dopingu. Zákazníci si to podľa zákulisných správ neželali, a tak ho nemá. Objem pohonnej jednotky je 6,5 litra ako v prípade predchodcu, Ferrari však muselo investovať nemalé prostriedky do jeho prestavby, aby agregát zvládal emisné normy.

Že to ide, dokazujú slová marketingového a obchodného riaditeľa značky: „Už teraz plní normu Euro 6e, takže môžeme 12Cilindri predávať po celom svete, a potom sa uvidí,“ hovorí pragmaticky Enrico Galliera.

Je celkom neobvyklé, že Ferrari si nenechalo priestor pre dve veľké premiéry a spolu s kupé odhalilo tiež otvorenú verziu s pevnou sklápacou strechou 12Cilindri Spider. A máme dokonca už i ceny. Základná verzia je v Taliansku dostupná za 395 tisíc eur, za model so vzdušnejším interiérom dáte najmenej 435 tisíc eur.

Za uvedené čiastky dostanete dvanásťvalec F140HD umiestnený za prednou nápravou, ktorý je odvodený zo zvláštnej verzie 812 Competizione. Má 830 koní a maximálny krútiaci moment 678 newtonmetrov a vďaka titánovým piestom (znižujú hmotnosť o 40 percent) a ďalším odľahčeným komponentom je schopný nechať sa vytočiť k hranici 9500 otáčok za minútu.

Na motor nadväzuje osemstupňová dvojspojková prevodovka a Ferrari hovorí, že s touto zostavou je 12Cilindri schopné akcelerovať z miesta na stovku za 2,9 sekundy, dvojnásobné tempo zvládne za 7,9 sekundy a má maximálnu rýchlosť 340 kilometrov za hodinu.

Spider je nepatrne pomalší. Na stovke je za 2,95 sekundy, 200 km/h pokorí za 8,2 sekundy. Len pre úplnosť dodávame, že plne uzatvorené auto má suchú hmotnosť bez náplní 1560 kg (pri rozložení váhy v pomere 48,3 % vpredu a 51,7 % vzadu) a Spider 1620 kg.

Ani jedno z dvoch áut nemá na karosérii prehnane vyčnievajúce spojlery, napriek tomu je ich prítlak ohromujúci. Trik spočíva v aktívnych aerodynamických prvkoch pracujúcich v rozmedzí od 60 do 300 km/h. Podlaha je vyhladená tak, aby využívala Venturiho efekt, za prednými kolesami sú žalúzie znižujúce pretlak v motorovom priestore a v prednej časti potom nájdete opäť niekoľko ďalších aktívne ovládaných lamiel.

Kvôli agilite dostalo 12Cilindri o 20 mm kratší rázvor v porovnaní s predchodcom (takže má 2700 mm) a štandardne tu nájdete tiež systém riadenia kolies zadnej nápravy, ktorý dokáže ovládať každé koleso zvlášť. Zaujímavé tiež je, že auto môže byť vybavené buď pneumatikami Michelin Pilot Sport S5 alebo Goodyear Eagle F1 Supersport, oboch prípadoch ale vždy dostanete rovnaký priemer diskov vpredu i vzadu – 21 palcov, pričom gumy vpredu budú mať šírku 275 mm a vzadu 315 mm.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 18 obrázkov
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 17 obrázkov

zdroj: Ferrari