Vrcholná verzia s kapacitou batérií okolo 80 kWh a dojazd 420 km?
Je Tesla Model 3 po technickej stránke zmenšeným Modelom S?
Mnohé technické riešenia sú predsa známe z Modelu S. Ide o obrovské množstvo batérií v podlahe, kompaktný motor poháňa zadné kolesá (príde aj verzia s pohonom všetkých kolies), kufor vpredu aj vzadu. Odhady MotorTrendu hovoria o tom, že batérie budú mať len o 6% nižšiu kapacitu ako pri Modeli S. Uvažujme teda, že vrcholná verzia dostane kapacitu 80 kWh. To je potenciálny dojazd okolo 420 km. Základná verzia s dojazdom cca 345 km bude mať podľa odhadov kapacitu 55 – 70 kWh.
Najdostupnejšia Tesla nie je len zmenšeným Modelom S
Čakali by ste, že prototyp Modelu 3 bude mať nejaké eko-pneumatiky, ktoré zvýšia dojazd? Kvôli vysokému výkonu má obuté Michelin Pilot Super Sport! Vpredu s rozmerom 235/35 ZR20 a vzadu 275/30 ZR20. Aj keď auto nemá adaptívny podvozok, používa celkom vyspelé nápravy. Vpredu má lychobežníkovú nápravu a vzadu multilink. Model 3 nebude vo veľkom využívať hliník, ten sa dostane iba na niektoré panely. Dôvodom je cena. Odhadovaná hmotnosť je 1900 – 1970 kg. MotorTrend na základe porovnania s Modelom S vypočítal aj rozmery auta (opäť ide iba o odhad).
Dĺžka 467,6 cm, šírka 188,5 cm, výška 143,5 cm a rázvor 287 cm. Na pomerne skromnú dĺžku má rázvor slušnú hodnotu, aj to umožní umiestnenie veľkého množstva batérií. Kratšie previsy majú spraviť auto agilnejšie v zákrutách. Problémom môže byť sklenená strecha, ktorá nebude asi najľahšia a nepríjemne môže ovplyvniť ťažisko auta.
Už základná verzia by mala prísť s výkonom okolo 300 koní. Ako však poznáme Muska, určite príde aj silnejšia verzia, ktorá má v akcelerácii zahanbiť aj BMW M3.
Vyššiu líniu strechy použili kvôli batériám v podlahe
Dizajn
Dizajn je pomerne kontroverznou časťou a preto si MotorTrend privolal na hodnotenie odborníkov. „Proporcie auta zabezpečujú dobrý kompromis medzi priestorom na zadných sedačkách a kratšou celkovou dĺžkou. Rizikom je, že línia strechy bude visieť ako pri Panamere, ktorá má pocitovo ťažký zadok. Ale Model 3 to má vyriešené veľmi zručne,“ opisuje bočnú líniu auta Tom Gale, automobilový dizajnér, ktorý navrhol v minulosti Dodge Viper. Auto pôsobí oproti sedanom strednej triedy mierne nafúknuté. Dôvodom sú batérie v podlahe, preto musí byť strecha vyššie. Vyšší je aj posed, ktorý zabezpečí viac priestoru na nohy. Celá strecha je navyše presklená, takže pasažieri vzadu by sa nemali cítiť stiesnene.
Zozadu vyzerá Model 3 dynamicky
„Hoci trh stále očakáva, že elektromobily budú vyzerať veľmi odlišne od bežných áut, Tesla sa vyhla proporciám Priusu alebo BMW i3 a zvolila dynamický dizajnový jazyk s jemným odlíšením (od konkurencie),“ hovorí Tim Huntzinger z ArtCenter College of Design. Zároveň si myslí, že dizajnéri mohli zvoliť ešte jednoduchšie línie auta, teda úplný opak toho, čo ponúka konkurencia na poli elektromobilov.
„Pri pohľade zozadu ponúka spojenie kolies, karosérie a skla dynamický pohľad. Na druhej strane kabína vyzerá byť úzka, pretože auto je užšie a vyššie (oproti Modelu S),“ tvrdí Gale. Čo si však myslia odborníci na dizajn o kontroverznej prednej maske? „Táto zdanlivo nevyriešená maska je zaujímavá. Možno je aj naschvál kontroverzná, pretože okamžite spoznáte, že je to Tesla,“ myslí si Gale. „Najvášnivejšie diskusie sa vedú o prednej časti. Je to trochu polarizujúce, ale je to asi zámer,“ hovorí Huntzinger. Vizuálny „neporiadok“ v podobe chýbajúcej mriežky priťahuje pozornosť a nechá vás dlhšie uvažovať nad tým, či je to pekné alebo nie je. Automobilka však naznačila, že predná časť ešte môže prejsť zmenami, pretože mnohí ju neprijali kladne. Vám sa páči?
Predná maska vyvoláva vášnivé diskusie
Zdroj: motortrend