DPF filter: Mnoho vodičov ho nemá rado, no chráni životné prostredie
Prečo sa viacerým dieselovým autám v Nemecku nedarí prejsť STKčkou? Pri bližšom skúmaní sa zvyčajne ukázalo, že časticový filter už neplnil svoju funkciu, môže za to často napríklad jazdenie krátkych trás po meste s dieselovým motorom. Ak chcete DPF filter vymeniť, stojí to drahé peniaze v stovkách až tisíckach eur. Niektorí motoristi siahnu po čistení filtra, ktoré zase neodporúčajú automobilky. Zároveň platí: Odstrániť filter DPF je v rámci platnej legislatívy zakázané.
Vráťme sa však najskôr o niekoľko mesiacov naspäť. Nemci upravili metodológiu pre meraní pevných častíc v rámci STK. Nové pravidlá vstúpili do platnosti 1. júla 2023.
Výsledok hovorí sám za seba: nezanedbateľná časť naftových áut neprejde kontrolou STK. Vyhodnotené boli merania 950 809 vozidiel v období od 1. augusta do 30. októbra 2023. Z toho 32 285 vozidiel neuspelo na skúške na prvý pokus, čo zodpovedá neúspešnosti 3,4 percenta. Pri vozidlách s nájazdom do 50 000 kilometrov bol číslo o niečo nižšie – 2,8 percenta. V rámci vozidiel od 50 000 do 160 000 kilometrov bola chybovosť 3,3 percenta a pri vozidlách nad 160 000 kilometrov to bolo 4,7 percenta.
Nemecký ADAC upozornil na dôležitú vec. Emisná skúška ako súčasť typového schválenia vozidla a následné meranie počtu častíc v rámci STK sú založené na dvoch rôznych metódach merania - vrátane rozličných limitných hodnôt. A práve to sa ukazuje ako problém.
Maximálna povolená koncentrácia častíc v prípade nemeckej STK je 250 000 častíc/cm³. Od správne fungujúceho filtra sa pritom očakáva hodnota okolo 10 000 častíc/cm³. Problémy splniť tento emisný limit majú často (avšak nielen) modely Ford s motormi 1.5 TDCI. Automobilka medzičasom aktívne pracuje na riešení vrátane aktualizácie softvéru.
Samotný ADAC pritom priznáva, že takáto situácia je neuspokojivá predovšetkým pre samotných vodičov, ktorí si v mnohých prípadoch len ťažko uplatnia nároky u výrobcu vozidla po tom, ako s ním tri roky jazdili. Nemecké združenie sa preto postavilo na stranu motoristov a žiada pre nich kompenzácie, resp. jednoznačné riešenie.
Zdroj: ADAC / foto: cz.depositphotos.com