Prísne pravidlá... a ešte prísnejšie?

Európska únia si vytýčila ambiciózne - a isto aj vo všeobecnosti správne - ciele týkajúce sa znižovania úmrtí na cestách a nehodovosti. Potiaľ by bolo všetko v poriadku a azda nikto nebude voči tomu namietať. Otázkou je, ako tieto zámery naplniť... a práve tu už sa názory rozchádzajú.

Návrh úprav novely vodičských oprávnení z dielne Bruselu ide vo svojom návrhu cestou sprísňovania regulácií a zavádzania nových limitov. Viaceré európske autokluby a motoristické združenia naopak upozorňujú, že tadiaľ cesta nevedie.

Jedným z opatrení majú byť napríklad intenzívnejšie lekárske prehliadky starších vodičov, hoci v tomto smere pre nich platia prísnejšie pravidlá na Slovensku už dnes. „Čo si myslím, že je to také trošku pritiahnuté za vlasy a ešte k tomu by mali absolvovať nejaké preškolenia a skúšky, a to sa mi zdá pre starších vodičov, ktorí sú v kondícii, úplne zbytočné,“ uviedol pre RTVS prezident Autoklubu Slovenskej republiky Štefan Mihálik.

Podľa návrhu, o ktorom sa diskutuje v Bruseli, by sa mala platnosť novovydávaných vodičákov vo všeobecnosti obmedziť na 10 rokov (namiesto dnešného limitu 15 rokov), a to pre všetky triedy automobilov a motocyklov.

Čo sa týka zdravotných prehliadok, počíta sa potenciálne aj s výrazne výrazne kratšími lehotami platnosti vodičských oprávnení, ktoré by sa odstupňovali podľa veku: od veku 60 rokov by platilo obmedzenie na 7 rokov platnosti, od 70ky na 5 rokov a od 80ky na 2 roky.

Nesúhlasí s tým najväčší nemecký autoklub ADAC. Spôsobilosť viesť vozidlo je otázkou individuálneho zdravia, pričom neexistujú žiadne konkrétne vedecky podložené dôkazy, z ktorých by vychádzal daný návrh, odkazuje ADAC.

"Vodičáková" novela, ak by prešla v aktualizovanej navrhovanej podobe, by taktiež umožnila členským štátom EÚ zaviesť zákaz nočnej jazdy pre začínajúcich vodičov - konkrétne medzi polnocou a šiestou hodinou ráno.

Tým sa má vraj obmedziť najmä šoférovanie pod vplyvom alkoholu. Čo by to však znamenalo pre zamestnancov, ktorí potrebujú ísť do práce autom v noci? Práve v tomto čase pritom čase nepremáva verejná doprava vôbec, alebo len v obmedzenom režime. Existovali by pre takýchto pracovníkov dodatočné výnimky?

A kto by dodržiavanie takýchto pravidiel v praxi reálne kontroloval? Práve (a nielen) tieto dôležité otázky zostávajú nezodpovedané a o to viac budia pozornosť odbornej i laickej verejnosti.

Zdroj: ADAC, RTVS