Radary zvyšujú bezpečnosť cestnej premávky 

Úsekové meranie rýchlosti dôverne poznajú rakúski motoristi. Od roku 2003 monitoruje takýto systém najvyššiu povolenú rýchlosť napríklad v tuneli Kaisermühlen vo Viedni. Napriek tomu, že vodičov na túto skutočnosť upozorňujú dopravné značky, denne tam "padne" veľa pokút za rýchlosť.

Pozrime sa na čísla u susedov: Približne 120 000 vozidiel denne prejde cez tunel Kaisermühlen na diaľnici A22. Aby vodiči nejazdili cez najvyťaženejší diaľničný tunel v Rakúsku príliš rýchlo, platí tu rýchlostné obmedzenie 80 km/h a konkrétne od septembra 2003 ho kontrolujú aj radary v podobe úsekového merania rýchlosti.

Toto opatrenie nielenže prispieva k plynulejšej premávke, ale od jeho zavedenia sa znížil počet dopravných nehôd na tomto úseku o 50 %. Navyše, za 21 rokov nedošlo ani k jednej smrteľnej nehode, uvádza rakúsky diaľničný správca ASFINAG.

Motoristi sú nepoučiteľní. Každý deň sú zaznamenané desiatky priestupkov v podobe prekročenia maximálnej rýchlosti. V roku 2023 bolo na tomto úseku zaznamenaných celkovo 13 053 priestupkov. V piatich prípadoch bolo prekročenie rýchlosti také výrazné, že rakúske úrady začali konanie o odobratí vodičského preukazu za rýchlosť.

Úsekové meranie rýchlosti: Slovensko ako druhé Rakúsko? 

Rok 2024 sa na rakúskej A22 nesie v znamení ešte väčšieho množstva pokút. Od januára do konca októbra spomínaný systém udelil 13 914 sankcií. Priemerne to je 46 pokút denne, čo je o desať viac ako v predchádzajúcom roku. V šiestich prípadoch bolo prekročenie rýchlosti také vysoké, že motoristom odobrali vodičák.

Úseková kontrola rýchlosti prebieha automaticky: pri vjazde a výjazde z kontrolovaného úseku je zaznamenaná ŠPZ a vozidlo je označené časovou pečiatkou. Následne systém porovná oba záznamy. Ak auto prešlo vzdialenosť príliš rýchlo, jeho držiteľ dostane pokutu za rýchlosť.

Celkovo je aktuálne v Rakúsku 20 mobilných a šesť stacionárnych zariadení pre úsekové meranie rýchlosti. O ich nasadení rozhodujú rôzne faktory, ako je intenzita premávky, výskyt zákrut či nebezpečenstvo na diaľničných stavbách s obmedzenou premávkou.

Na Slovensku chce štát zaobstarať 18 systémov pre úsekové meranie rýchlosti. V prevádzke majú byť do polovice roka 2026, zmluvu na tieto systémy by mohlo ministerstvo vnútra podpísať ešte tento rok.

Zdroj: ASFINAG