Čo teda Nové Porsche 911 prinesie? Čím prekvapí naviac a čo ostáva verné tradícii? Vnorte sa spolu so mnou do množstva informácií, ktoré o type 992 mám napriek tomu, že do slávnostnej premiéry na opačnom konci sveta ostáva pár dní.
Typ 992? Po nelogickej 991 je to logické
Rovnako ako všetky typy áut sveta, každé má pre presnú identifikáciu aj svoje presnejšie kódové označenie. Kedysi na tom až tak veľmi nezáležalo. Prvé Porsche 911 verejnosti známy kód nemá. Druhej generácii sa hovorí aj generácia G. Tretia prišla s typovým označením 964, štvrtá s kódom 993, nasledoval typ 996, potom 997 a po ňom prišlo veľké prekvapenie v podobe označenia 991 pre súčasnú 7. generáciu. Zdá sa, že Porsche manažment chce s kódovými označeniami nových generácií ostať pri najvyšších možných 3-miestnych číslach. Znalec histórie značky vie, že pre ďalšie generácie toho už veľa na výber neostalo. 8. generácia sa bude volať 992. Ako sa bude označovať ďalšia generácia vedia snáď len ľudia v Štuttgarte-Zuffenhausene. A možno ani oni ešte nie. Nie je vylúčené, dokonca je celkom možné, že ďalšia generácia Porsche 911 už bude elektromobil. Už súčasná horúca novinka totiž prichádza predpripravená aj pre hybridný typ pohonu. Ale poďme postupne...
Jediná vec zo súčasnej 911 sú motory. No modifikované
No napriek stále prísnejším emisným normám budú výkonnejšie, efektívnejšie, teda zásadne prepracované. Majú nové sanie, vstrekovače, medzichladiče a tiež pridali filter pevných častíc. Napriek viacerým pridaným veciam v oblasti konštrukcie či výbavy je 8. generácia 911 rovnako ťažká ako súčasná, vďaka ešte väčšiemu použitiu hliníka. Porsche 911 bude mať premiéru v podobe modelu Carrera S. Nad zadnou nápravou bude rovnaký turbom prepĺňaný 3,0-litrový B6 motor. Avšak v novej generácii bude mať verzia S max. výkon ako súčasná verzia GTS. To znamená 450 koní a dokonca 530 Nm. Šprint na stovku za 3,7 sekundy a maximálka za hranicou 300 km/h. Základná verzia Carrera bude mať z rovnakého motora max. výkon 385 koní. Budúci rok a neskôr, samozrejme, prídu všetky legendy ako 911 Turbo, GTS, verzie GT3 a kdesi na konci aj GT2. Jediné, čo sa minimálne najbližšie 3 - 4 roky v sériovej produkcii napriek očakávaniam neukáže, je 911 hybrid. Nová platforma je na to pripravená, no akumulátory dnes ešte nie sú vhodné pre pohon športového auta. Aspoň podľa konštruktérov z Porsche nie. Totiž navýšenie hmotnosti auta prídavný systém, elektromotor a akumulátory nedokážu v oblasti dynamiky a agility vykompenzovať.
Najväčšia zmena je interiér
Porsche 911 má už tak typické a charakteristické črty dizajnu zvonku aj zvnútra, že o revolúcii nemožno hovoriť. Napriek tomu je najväčšou zmenou práve plne grafický prístrojový panel, veľký dotykový displej a nové asistenčné systémy, ktoré doposiaľ žiadna 911 nemala. Prístrojový panel už nebude mať 5 samostatných okrúhlych budíkov, ale dva väčšie plne grafické LCD. Puristi si však môžu ešte vydýchnuť. Otáčkomer uprostred, taký typický pre 911 ako štartovanie vľavo, ostávajú zachované. Žiadne pokusy o autonómne auto, len tie vyslovene základné a nápomocné veci ako sledovanie a udržanie jazdných pruhov a autonómny systém brzdenia na prekážku pred autom a dokonca nočné videnie. Nová generácia bude mať prvýkrát bezkľúčový vstup a dokonca kľučky dverí, ktoré sa budú schovávať do karosérie, keď sa vzdialite alebo nastúpite. Z Panamery preberie nová 911 základné rozdelenie ovládačov stredovej konzoly, podľa všetkého aj s plochými gombíkmi s haptickou odozvou.
Polrok len automat PDK
Prvá vlna športiakov Carrera S bude mať len 8-stupňový automat PDK. Ide o 2-spojkovú prevodovku, ktorá je rovnako ako platforma auta pripravená pre elektromotor. Súčasná 7-stupňová PDK prevodovka bude k v menej výkonných verziách Carrera. Zdá sa však, že ovládač prevodovky už neponúkne radenie v manuálnom móde, len zvoliť R, N a D. Je možné, že manuálne radenie už bude možné len pádlami pod volantom. Zefektívnenie výroby prináša zaujímavosť v podobe len širokých verzií karosérie. Doposiaľ platilo, že verzie s pohonom zadných kolies boli užšie. Od tejto generácie to neplatí a všetky základné modely 911 budú široké rovnako ako súčasná GTS, teda 1852 mm. Očakáva sa, že modely Turbo a GT budú následne ešte širšie, tak ako vždy.
Carrera S bude mať, rovnako ako súčasné modely GT3 RS a GT2 RS, rozdielne veľkosti diskov. Tie zadné budú väčšie. Štandardom bude 20- a 21-palcové obutie. Novinkou bude ďalší jazdný režim, ktorý bude mať vplyv na viaceré oblasti správania auta. Jeden sa aktivuje automaticky, keď auto vďaka snímačom v predných blatníkoch zistí, že jazdí na vode. K nemu pribudne ešte ďalší, špeciálny Wet mode pre ešte väčšiu podporu vodiča týchto výkonných áut pre jazdu na klzkom povrchu.
Ako bude nová generácia 911 vyzerať?
Šéf zodpovedný za najdôležitejší typ Porsche, pán August Achleitner, je najpovolanejší o tom čo-to prezradiť. V prvom rade si z dlhodobejšieho hľadiska vie predstaviť, že Porsche 911 bude o pár rokov hybrid a nevylučuje ani plne elektrickú verziu. Veľmi oceňuje prácu kolegov na plne elektrickom type Taycan. Už menej, ak vôbec, si vie predstaviť Porsche 911 ako plne autonómne auto. Doslova povedal, že Porsche 911 vždy bude mať volant! Nová generácia nemá a nechce byť revolúciou súčasnej verzie. Naopak, jemnou evolúciou, pretože chce, aby tieto autá boli nadčasové, nesmrteľné a jediný spôsob, ako to dosiahnuť, sú len jemné zmeny. Napriek tomu, že verejnosť možno očakáva väčšie očarenie a ohúrenie, z dlhodobého hľadiska sa konzervatívnejší prístup vyplatí viac. Peknou zmenou bude spojenie zadných svetiel červeným pásom ako už majú súčasné generácie iných typov. Prvok, ktorý bol doposiaľ vyhradený v 911 len pre verzie 4 a 4S. Toto však nebude úplná novinka. Fanúšikovia vedia, že už generácie 964 a 993 mali zadné svetlá spojené v jeden celok a oveľa výraznejšie, ako to bude teraz. Podobne bude tvarovaná predná kapota k blatníkom a nárazníkom, ako mala práve posledná vzduchová generácia 911 z 90. rokov minulého storočia.