História Porsche Cayenne v kocke
Syn zakladateľa značky Ferry Porsche po veľkolepých úspechoch Porsche v pretekoch rally Safari a rally Paríž-Dakar v januári 1989 vizionársky predpovedal: "Keď postavíme auto s pohonom 4x4 s patričnými schopnosťami v teréne a dáme naň logo Porsche, ľudia ho budú kupovať."
"Keď postavíme auto s pohonom 4x4 s patričnými schopnosťami v teréne a dáme naň logo Porsche, ľudia ho budú kupovať." Ferry Posche, január 1989.
Na realizáciu vízie Ferryho Porsche si však bolo treba veľmi dlho počkať. Viac než 13 rokov. Cayenne predstavili v roku 2002. Pre mnohých to bol kultúrny šok. Ešte väčší než vodou chladená 911ka. SUV však malo až nečakaný úspech. Z prvej generácie predali viac než 270 000 kusov. Bolo jasné, že v tomto treba pokračovať, veď veľké luxusné SUV už vtedy robili všetky prémiové značky, a to nielen nemecké. Porsche však bolo prvou športovo-luxusnou značkou, ktoré také auto ponúkalo. V roku 2010 teda prišla druhá generácia Cayenne. Mala dvojnásobný úspech, veď ju kúpilo viac než pol milióna majiteľov!
Cayenne priniesol do sveta SUV unikátnu kombináciu športových a terénnych vlastností. Základné a pamätihodné inovácie sú: po modernizácii dostala prvá generácia priame vstrekovanie benzínu, zlepšenú dynamiku a ešte športovejšie verzie. Druhú generáciu zásadne odľahčili a ponúkli prvý hybrid. Po modernizácii ponuku obohatil plug-in hybrid a na druhej strane najvýkonnejšia verzia Cayenne Turbo S. Tá zdolala severnú slučku Nurburgringu za menej než 8 minút, čím sa jednoznačne stala najrýchlejším SUV na svete a predbehla mnohé ozaj športové autá!
V auguste 2017 prichádza III. generácia Porsche Cayenne. Pozrite sa, ako vyzeralo jej slávnostná celosvetová premiéra priamo na streche krásneho a jedinečného Porsche Múzea v nasledovnom videu nižšie:
Porsche Cayenne už po druhýkrát významne odtučnilo. Medzigeneračne opäť o mieru jedného priemerného človeka. Prvýkrát má teraz základná verzia menej ako 2 tony.
Porsche Cayenne je znova ľahšie
Svetovú premiéru pred publikom bude mať na autosalóne IAA vo Frankfurte. Z hľadiska konštrukcie je zaujímavé odľahčenie. Na ten trend nastúpili už s typmi 911 (991) a Panamera II. Nový Cayenne je ďalším v poradí. Napríklad len lítium-iónový akumulátor ušetrí až 10 kg! Celkovo je to podľa verzie približne o 65 kg menej. Jeden z cieľov bolo dostať sa pod dve tony. Podarilo sa, aj keď celkom tesne a len pre verziu Cayenne. Model Cayenne S je ťažší. Pre porovnanie, prvý Cayenne vážil 2170 kg, druhý 2040 kg a teraz 1985 kg. Športovejší Cayenne S vážil 2245 kg, druhý 2080 kg a teraz má 2020 kg.
Predná časť má sériové LED svetlomety, väčšie zmeny tu však nečakajte.
Zaujímavosťou je predĺženie o 63 mm, napriek rázvoru na rovnakej úrovni 2 895 mm. Objem kufra je pri 5-miestnom usporiadaní až 770 litrov. Po sklopení zadných sedadiel narastie dokonca na 1 710 litrov. Cayenne III je teda praktickejší než kedy predtým.
Pritom kolesá má v priemere až o 25 mm väčšie. Základné obutie ma 19" disky. Za príplatok môžu byť až 21-palcové. Rozchod zadných kolies je väčší o 23 - 25 mm. Jednou z hlavných konštrukčných zmien novinky, inšpirovanou 911kou, sú rôzne rozmery predných a zadných kolies. Vec pre permanentné štvorkolky veľmi netypická a konštrukčne mimoriadne náročná. Toto riešenie prináša ešte viac trakcie pohonom preferovanej zadnej náprave a viac agility a precíznosti predným riadeným kolesám. Cayenne III môže mať aktívne riadenie zadných kolies. Rozmerovo najväčší Cayenne vďaka nemu lepšie manévruje pri parkovaní, polomer otáčania je menší o viac než pol metra a v rýchlostiach nad 70 kilometrov za hodinu je agilnejší. Opcia v podobe dynamických stabilizátorov využíva po vzore Audi 48-voltový systém. Exteriér vozidla je naozaj skôr evolúciou. Vpredu nájdeme už sériové LED svetlomety, za príplatok sú adaptívne LED svetlomety s až 84 jednotlivými diódami.
Interiér má v strede veľký 12,3-palcový dotykový displej. Prvýkrát má rozlíšenie skutočne a presne fullHD, teda 1920x1080 pixelov. Zobrazuje skutočne nádherne a je o stupeň ďalej ako LCD v Panamere II.
Viac zmien nájdeme v interiéri. Vetracie otvory v strede centrálnej konzoly ustúpili rozmernému 12,3-palcovému fullHD dotykovému displeju. Väčšinu funkcií tak ovládate cez neho, niektoré samotné tlačidlá však zostali v oblasti prevodovej páky. Pred vodičom stále zostáva analógový otáčkomer, ktorý má po stranách 4 okrúhle displeje. Súčasťou sériovej výbavy sú fullLED svetlá, permanentné pripojenie na internet LTE modulom, wifi hotspot, detekcia chodcov, autonómne brzdenie a pre model S aj aktívne pruženie. Volant môže obsahovať takzvané manetino, gombík pre okamžitú zmenu charakteru auta alebo 20-sekundové športové nastavenie Sport Response.
Revolučné nešpinivé brzdy PSCB
Porsche brzdy sú celosvetový pojem. Pre nový Cayenne budú v ponuke štyri rôzne verzie. Rozoznáte ich podľa farieb strmeňov. Základné sú tmavošedé, červené strmene sú ostrejšie a športovejšie, žlté strmene sú známe keramiky a svetovou novinkou sú biele strmene. Volajú ich Porsche Surface Coated Brakes. Sú unikátne volfrámovou mikrovrstvou brzdového kotúča, vďaka čomu v kombinácii so špeciálnymi platničkami zásadne menej špinia disky, majú dvojnásobnú životnosť a lepšie odolávajú fadingu.
Svetovou novinkou sú biele strmene. Porsche Surface Coated Brakes sú unikátne volfrámovou mikrovrstvou brzdového kotúča, vďaka čomu so špeci platničkami zásadne menej špinia disky.
Cayenne III už nemá za brata Touareg
Podvozkovo stojí nový Cayenne na platforme Audi Q7, nie Touareg ako doposiaľ. Vďaka 3-komorovému príplatkovému vzduchovému pruženiu ponúkne podľa potreby väčší komfort aj športovosť. Vrcholne nakonfigurované pruženie má navyše elektronicky ovládané aktívne stabilizátory pre minimalizovanie nakláňania karosérie.
Z bočnej siluety si novinku bežne pomýlite s predchodcom.
Spočiatku len V6 motory
Spočiatku sú v ponuke dva modely Cayenne a Cayenne S. Oba majú benzínové motory V6 turbo. základná verzia trojliter s jedným turbom, výkonnejší Sport 2,9 biturbo. Motory sú o 0,6, respektíve o 0,7 litra menšie ako doposiaľ. A sú o čosi úspornejšie, čo je dané aj menšou hmotnosťou a lepšou aerodynamikou...
Porsche Cayenne
Má V6 s objemom 3,0 l, preplňovanie jedným turbom a produkuje 250 kW (340 k). Krútiaci moment vrcholí na hodnote 450 Nm. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládne za 6,2 sekundy, respektíve s balíkom Sport Chrono za 5,9. Maximálna rýchlosť končí na 245 km/h. Na základný model viac než slušné, čo poviete?
Porsche Cayenne S
Má 2,9-l V6 s dvoma turbami. Ten ponúkne 324 kW (440 k) a 550 Nm. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h prebehne za 5,2 sekundy, s balíkom Sport Chrono dokonca len za 4,9. Maximálna rýchlosť nie je elektronicky obmedzená a končí na 265 km/h. Obe verzie sú spojené s 8-stupňovou automatickou prevodovkou Tiptronic. Inú prevodovku v Cayenne III nehľadajte.
Porsche Offroad precision app je vraj schopná urobiť obstojného offroadera aj zo začiatočníka. Prináša 10 základných offroaderských tipov a trikov, nahrávanie jazdy v teréne. Od leta 2018 bude možné Cayenne ovládať diaľkovo pomocou mobilu bez vodiča v aute pre zaparkovanie do garáže, alebo bez oškriabania diskov k obrubníkom a tiež asistent pre jazdu v zúžených pruhoch počas opráv diaľnic bez rizika a poškodenia.
Porsche Cayenne III je možné objednávať u predajcu aj na Slovensku. Prvé kusy sa v predajni objavia v poslednom mesiaci roka 2017.