Ako často na STK? SNS hovorí o šikane vodičov

Novinky v rámci slovenských pravidiel pre TK a EK navrhol poslanec SNS Rudolf Huliak. Predkladá ich do parlamentu a argumentuje pri tom údajnou nespravodlivosťou voči slovenským motoristom, ktorí si nemôžu často dovoliť nové auto. To má byť dôvod, prečo chce Huliak zakročiť zmenou zákona.

Otázniky môže navrhovaná zmena vyvolať najmä v prípade starších vozidiel, ktoré majú po novom chodiť na STK v intervaloch predĺžených až o 50 percent, teda každé tri roky. Huliak bráni návrh aj tým, že odmieta ďalšiu šikanu vodičov.

Na druhej strane príklad susedného Rakúska ukazuje, že vozidlá do 3,5 tony musia chodiť na STK častejšie, ako na Slovensku podľa nateraz nezmenených, dnes platných pravidiel. Rakúske autá štandardne absolvujú STK prvýkrát po 3 rokoch, následne 2 roky po prvej kontrole a potom každý rok.

STK? Zlý stav vozidla u nás údajne spôsobuje málo nehôd

Huliakova SNS vidí potrebu upraviť aj zoznamy povinných činností, ktoré musia v rámci STK prebehnúť, aby bolo auto spôsobilé na prevádzku na cestných komunikáciách.

Poslanec odkazuje, že nie je dôvod na obavy, pretože podľa jeho názoru je zlým technickým stavom vozidlám spôsobené iba veľmi malé množstvo dopravných nehôd. To však nedáva odpoveď na otázku čo nastane, keď to, ako často je STK povinná, zmeníme a vodičov necháme s autami jazdiť dlhšie bez inšpekcie. Kritci totiž môžu namietať, že práve dnešný systém zabraňuje nehodám častejším kontrolami na STK.

Po novom zaviedli od júla pravidelné STK každé štyri roky za každých okolností u vybraných skupín vozidiel. Týka sa to zhruba 170 tisíc vozidiel kategórií L3e až L7e. Sem spadajú napríklad motocykle, trojkolky či štvorkolky. Jednou z relatívne nedávnych zmien uplynulých rokov bolo aj zrušenie povinnosti nálepiek STK (pre TK aj EK), ktoré už od júla 2021 nie sú povinné - sú zobrazené na ilustračnej fotke k článku.

Zdroj: HNonline.sk