"Investícia je v súlade s medzinárodnou praxou. Automatizácia kontroly rešpektovania dopravných predpisov má pozitívny vplyv na nehodovosť a vedie k menšiemu počtu úmrtí na cestách," hodnotí analytický Útvar hodnoty za peniaze zriadený pri ministerstve financií. Výhodou je, že vďaka novým radarom sa uvoľnia policajné kapacity na plnenie iných úloh.
Problémom sú však lokality, kde majú byť nové zariadenie osadené. Z celkového počtu 211 úsekov, ktoré polícia vyhodnotila za posledných 5 rokov aspoň raz ako nehodové, bude radarom vybavených ani nie polovica - iba 71!
"Polovica radarov bude umiestnená na úsekoch s priemernou alebo podpriemernou nehodovosťou. Lokality na umiestnenie radarov vybrali krajské a okresné dopravné inšpektoráty," komentujú analytici Útvaru hodnoty za peniaze s tým, že boli vylúčené lokality bez priamej dostupnosti elektrickej energie a vhodného zariadenia na osadenie radaru.
Dôvodom bolo zjavne časové hľadisko - v opačnom prípade by štátu sprevádzkovanie radarov trvalo omnoho dlhšie.
Nie sme jediní
Dopravný expert pripomína, že podobne ako Slovensku pristúpili k tejto téme aj iné štáty. "Odhadujem, že tu bude podobný vývoj ako v zahraničí a radary sa budú umiestňovať v prvom rade na miesta, kde sa dá dobre zarobiť, a nie tam, kde je to potrebné z hľadiska bezpečnosti," skonštatoval pre Hospodárske noviny dopravný analytik Jozef Drahovský.
Útvar hodnoty za peniate preto odporúča do budúcna zmeniť prístup a vypracovať celoslovenský plán investovania do radarov. Zámerom má byť podľa analytikov "v prípade ďalších nákupov ich umiestňovať tam, kde je najvyššia nehodovosť".
Zdroj: Facebook - Útvar hodnoty za peniaze, Hospodárske noviny
Foto: cz.depositphotos.com