Analytici považujú za realistické postaviť severný obchvat Prešova v upravenej trase s jedným tunelom v polovičnom profile. Splnilo by to účel odbremenenia premávky v meste?
Inštitút finančnej politiky (IFP), ktorý pôsobí pri ministerstve financií, v týchto dňoch navrhol riešenie kolabujúcej dopravy v Prešove.
Za najviac realistické považujú analytici postaviť severný obchvat v upravenej trase s jedným tunelom v polprofile. To by podľa nich prinieslo nižšie náklady o 220 miliónov. "Ušetrené financie sa dajú využiť na novú cestu prvej triedy I/68 zo severu na juh za 140 miliónov € a na ďalšie riešenia vnútri mesta," opísali analytici.
Analytici podčiarkli, že v ideálnom svete by sa obchvat postavil v polovičnom profile východnou trasou a o 450 miliónov lacnejšie. Časť ušetrených peňazí by sa využila na ďalšie dopravné riešenia v Prešove. "Prešovčania by ale museli čakať na prekreslenie projektu a prípravu novej dokumentácie východnej trasy."
Inštitút reagoval na diskusiu v súvislosti s riešením dopravy v Prešove. V súčasnosti sa ráta s tým, že najprv pribudne 7,8 km úsek diaľnice D1 Prešov, západ – Prešov, juh za 356,3 mil. € a neskôr má mesto odbremeniť necelých 15 km severného obchvatu na rýchlostnej ceste R4 odhadom za predbežných 535 mil. €. Riadne cifry, nemyslíte?
Takto nejako bude možno raz vyzerať tranzitná trasa v Prešove
Čo je lepšie? Držať sa pôvodného plánu, alebo narýchlo zbúchať nový?
Analytický tím ministerstva financií v liste prezidentovi SR písal o alternatíve, ktorá by ušetrila cca 400 mil. €. Navrhujú napr. postaviť obchvat Prešova na východe za približne 280 miliónov eur a k tomu doplniť novú štvorprúdovú cestu prvej triedy priamo v meste za max. 150 mil. €.
Minister dopravy Árpád Érsek 13. 02. 2017 reagoval, že názor analytického tímu ministerstva financií je pri projekte obchvatu Prešova irelevantný. Príprava výstavby obchvatu je už vo finálnej fáze a vyhlasovanie nového tendra, alebo budovanie obchvatu inde by podľa ministra znamenalo časový posun. Okrem toho, východný obchvat Prešova nie je vôbec v územnom pláne. To znamená, že novo nakreslená diaľnica by mohla byť za 8 - 9 rokov. Do prípravy obchvatu Prešova sa už vraj investovalo približne 50 mil. € na pozemky a na projekty. Túto cestu spolufinancujú z eurofondov určených do roku 2020, čiže im horí termín.
Podobné analýzy treba podľa ministra robiť na začiatku a nie v strede či v závere projektu. Kde boli múdre hlavy doteraz?. Rezort dopravy avizoval, že chce ešte znížiť cenu za obchvat na diaľnici D1 Prešov, západ - Prešov, juh o približne 6 %. Len dúfam, že zníženie ceny sa neodzrkadlí na kvalite, ako to pri štátnych zákazkách býva zvykom.
Zdroj: TASR
Foto: Korzár, Pravda