Diaľnica D4 a šanca pre čínskych stavbárov
Náš budúci najdlhší cestný tunel na Slovensku, tunel Karpaty by mohli postaviť čínske firmy. Minister si bol obzrieť aj ich tunelovaciu technológiu a zjavne ho oslovila. „Dúfame, že jeden z takýchto mechanizmov bude v krátkom čase už kopať tunel Karpaty a dokončí tak obchvat Bratislavy,“ oznamoval prednedávnom minister dopravy Jozef Ráž. Aká je realita? S čínskymi firmami to nemusí byť vôbec také jednoduché, čo ukazujú skúsenosti zo zahraničia. Zmapoval ich aj magazín INDEX.
Fiaskom dopadol napríklad projekt diaľnice v Poľsku, ktorú stavala firma Covec. Vedie z Varšavy do Nemecka, no Číňania na stavbe predčasne pod nátlakom museli skončiť. Nahradili ich firmy z Európy, ktoré ju dokončili v roku 2012 v takom čase, že bola stále k dispozícii na vtedajší európsky futbalový šampionát. Problémom bolo navyšovanie pôvodne podozrivo nízkej ceny, ako aj meškanie stavebných prác zo strany čínskej strany.
Svoje skúsenosti s Čínou získala aj Čierna Hora, ktorá chcela zvýšiť svoju atraktivitu v očiach turistov aj novými diaľnicami. Čínska štátna firma tam postavila už 41 kilometrov rýchlej cesty za 1,3 miliardy eur. To sa však počas pandémie ukázalo ako príliš drahá položka v rozpočte malej krajiny. Čiernu Horu napokon podržali americké a európske banky a dokázala vďaka pôžičkám Číňanom napokon peniaze ďalej splácať. Stále je potrebné dokončiť 122 kilometrov novej diaľnice. Problémom projektu je nízka transparentnosť, časové sklzy či ekologické riziká. Zatiaľ čo Brusel dal od veľkej diaľnice ruky preč, pretože sa vraj neoplatí, Číňania sa pustili do jej výstavby, čo však očividne krajinu stojí veľké náklady.
Aj keď by použitie moderných technológií z Číny mohlo urýchliť výstavbu tunelu Karpaty, otázkou je, či tento benefit vyváži prípadné ostatné riziká.
Zdroj: INDEX