Poďme najprv k bleskovému súhrnu. Nová, už šiesta generácia modelu Forester mala premiéru koncom minulého roka a v Európe bude jej predaj spustený na vybraných trhoch už v priebehu budúceho mesiaca, teda v januári 2025. Platí to podľa všetkého aj pre Slovensko, pretože našu základnú cenovku už poznáme. Auto bude dostupné od 39 950 eur, takže v porovnaní s predchodcom zdražie o 1460 eur.
Subaru priznáva, že auto z väčšej časti vychádza z predchodcu, takže aj preto má novinka identický rázvor 2670 milimetrov. Ani základné rozmery nie sú zásadne iné, takže len pripomíname, že nový japonský „Lesník“ má dĺžku 4670, šírku 1830 mm, výšku 1730 mm a svetlosť 220 milimetrov.
Pod prednou kapotou auta bude pracovať benzínový plochý štvorvalec 2.0ie, ktorý má v porovnaní s predchodcom výkon znížený zo 150 na 136 koní a maximálny krútiaci moment sa prepadol zo 194 na 182 newtonmetrov.
Pohonná jednotka spolupracuje s prevodovkou typu CVT s tradičným označením Lineartronic, do ktorej je opäť integrovaný malý elektromotor s výkonom 17 koní a krútiacim momentom 66 Nm. Ten berie energiu z malej trakčnej batérie s kapacitou len 0,57 kWh, pričom výroba uvádza medzigeneračne nezmenenú priemernú spotrebu paliva 8,1 litra benzínu na 100 kilometrov.
Nezmenila sa ani maximálna rýchlosť, ostáva na hranici 188 kilometrov za hodinu. S akceleráciou z miesta na stovku je to však horšie. Kým doterajšie auto to dávalo za len priemerných 11,8 sekundy, v prípade nového modelu to potrvá 12,2 sekundy.
Len pre úplnosť dodávame základný objem batožinového priestoru 508 litrov, ktorý sklopením predných sedadiel zväčšíte na maximálnych 1731 litrov. Auto má 48-litrovú nádrž a pohotovostnú hmotnosť v závislosti na výbave od 1693 do 1727 kg (bez vodiča).
Povedomá technika
Druhou alternatívou sa v polovici budúceho roka stane plne hybridný pohon, ktorý v základe dostane opäť boxer, ale tentokrát s objemom 2,5 litra. Benzínový štvorvalec zaujímavejších 160 koní pri 5600 otáčkach za minútu a krútiaci moment 209 Nm dostupný od 4000 do 4400 ot./min.
S pohonnou jednotkou je spriahnutá automatická prevodovka so štartér-generátorom a druhý trojfázový synchrónny elektromotor s výkonom 120 koní a krútiacim momentom 270 Nm.
Zatiaľ čo Toyota (ktorá so Subaru na vývoji tejto techniky spolupracovala) sa v hybridoch so štvorkolkou drží elektrického pohonu zadných kolies, japonskému špecialistovi na 4x4 toto riešenie nestačilo. Preto má Forester predný diferenciál s integrovanou elektronicky riadenou spojkou, ktorá prenáša výkon na zadnú nápravu prostredníctvom kardanu.
Ak vám je toto riešenie povedomé, nezdá sa vám to. Nové SUV dostalo totiž hybridný pohon nedávno predstavený v menšom Subaru Crosstrek. Dokonca je tu aj identická prídavná trakčná batéria s kapacitou 1,1 kilowatthodiny.
Automobilka tvrdí, že nový systém zníži priemernú spotrebu Forestera o 20 percent v porovnaní s modelom poháňaným technikou e-Boxer. To by znamenalo, že nové Subaru by malo v priemere jazdiť za 6,5 litra benzínu na 100 kilometrov.
Kým v Spojených štátoch a na domácom japonskom trhu je Forester 2.5 Hybrid istotou, Subaru zatiaľ nepotvrdilo jeho predaj v Európe. V každom prípade s ohľadom na výrazne nižšie emisie v porovnaní s novým dvojlitrom by bolo zvláštne, ak by hybrid do EÚ nedorazil. Ak sa takáto informácia objaví, termín jeho príchodu určite upresníme.
zdroj: Subaru