Automobilka zvolila najlepší marketingový ťah, aký mohla. Vybrala si najpopulárnejší model a predstavila na ňom nový prvok pasívnej bezpečnosti – airbag pre chodcov.
Nová generácia, ktorej príchod na japonský trh sa predpokladá v septembri tohto roku, ponúkne niekoľko zaujímavých riešení. K dispozícii budú zatiaľ iba dve karosárske verzie. Päťdverový hatchback a štvordverový sedan Impreza G4. Pohonná jednotka je zatiaľ známa iba jedna. Samozrejme typu boxer. Ide o štvorvalcový dvojliter s výkonom 154 koní pri 6000 otáčkach za minútu. O pohon prednej alebo oboch náprav sa bude starať automatická prevodovka CVT. Čo bude pod kapotou európskej verzie a s akou prevodovkou bude spárovaná, zatiaľ nevieme. Európsky trh nie je pre značku priorita.
Impreza sa pre rok 2017 nafúkla. Je širšia a dlhšia, ale zároveň i nižšia. Rázvor náprav činí 2670 milimetrov. To znamená, že sa zväčšil i vnútorný priestor pre cestujúcich. Japonci taktiež zapracovali na podvozku. Spomeňme napríklad zadnú nápravu z dvojitých lichobežníkových ramien. Kolesá budú v rozmedzí 16 až 18 palcov.
Tak ako som spomenul vyššie, automobilka začína vsádzať hlavne na bezpečnosť. Na domácom trhu bude štandardne bezpečnostný systém EyeSight 3. generácie. Pritom prvá generácia je len z roku 2014, tak rýchlo v tomto Japonci napredujú. Nová generácia deteguje osoby nielen pred vozidlom, ale i okolo neho. Subaru tiež poznamenalo, že novinka stojí na novej platforme SGP – Subaru Global Platform, ktorá je schopná absorbovať až o 40% viac energie pri náraze. Do Imprezy štandardne dodávajú i stĺpik riadenia, ktorý je ukotvený na dvakrát a sedadlá, ktoré nie sú priamo pripevnené k podlahe. Zároveň za príplatok si japonskí zákazníci môžu objednať i systém varujúci vodiča pred nárazom zozadu (pomôže to ale vodičovi nejako zabrániť stretu? Asi nie. Iba sa na to psychicky pripraviť) a automatické prepínanie diaľkových svetiel.
Airbag pre chodcov od spoločnosti Volvo. Subaru sa týmto prvkom inšpirovalo a zaviedlo ho do novej Imprezy.
Ochrana tých najzraniteľnejších
Najväčšia novinka ale spočíva v airbagu pre chodcov. Inšpirovali sa severským Volvom V40. Pritom Švédi túto myšlienku úplne stopli a nerozšírili ju do celej ponuky. Airbag pre chodcov sám o sebe nepredstavuje žiadnu novinku vo svete áut. Počiatky aplikácie airbagu pre chodcov siahajú do roku 2005, kedy Jaguar vyvinul systém PDBS – Pedestrian Depoyable Bonnet System. Tento systém sa aktivuje vtedy, keď riadiaca jednotka systému vyhodnotí, že došlo k stretu chodca s prednou časťou automobilu. Systém dokáže spoľahlivo identifikovať, že sa jedná o náraz vozidla do osoby a nie vozidla do inej prekážky. Cieľom tohto systému je zabezpečiť, aby sa chodec pri tvrdom strete s vozidlom svojím telom nedostal do kontaktu s masívnymi časťami motora. Keď jednotka vyhodnotí zrážku s chodcom (cca v priebehu tridsiatich milisekúnd), aktivuje pracovné piesty, ktoré nadvihnú zadnú časť prednej kapoty o približne desať centimetrov. Volvo však zašlo ešte ďalej. Tento systém doplnili o vonkajší vzduchový vak. Premiéra sa konala na autosalóne v Ženeve v roku 2012. V prednom nárazníku sú umiestnené senzory, ktoré keď zaznamenajú stret s chodcom, aktivuje sa vonkajší airbag. Kapota sa v momente pootvorí, vzduchový vak sa roztiahne pozdĺž celej zadnej hrany prednej kapoty v tvare písmena „U“. Tento systém od Volva je aktívny iba pri rýchlosti nepresahujúcej 50 kilometrov za hodinu a zároveň sa systém neaktivuje pri kolíziách s osobami nižšími ako 80 cm, čiže pri malých deťoch.
Zdroj: Volvo, Subaru