Nové SUV EX90, ktoré by sa malo začať predávať koncom roka 2023 alebo začiatkom 2024, je (po C40 Recharge a XC40 Recharge) v poradí tretím sériovým elektromobilom značky Volvo. Ide však o prvý model, ktorý je postavený na platforme určenej výlučne pre batériové autá.
Ide o šasi SPA2 čínskej skupiny Geely, ktoré sa stalo základom Polestaru 3, rozdiel je však v tom, že na rozdiel od sesterského auta ponúkne EX90 sedemmiestny interiér.
V podlahe novinky sa ukrýva batéria spoločnosti CATL s kapacitou 111 kWh (využiteľných je 107 kW), čo je ekvivalent približne 42 litrov benzínu a podľa metodiky WLTP by to malo stačiť na dojazd 600 kilometrov. Auto zvládne nabíjačku s výkonom 250 kW a neskôr by malo byť možné využiť až 300-kilowattové stojany. Aj vďaka tomu Volvo už dnes sľubuje nabitie z 10 na 80 percent „za menej ako 30 minút“, potom ešte rýchlejšie.
EX90 ponúkne obojsmerné nabíjanie, takže bude môcť odovzdať časť svojej elektrickej energie (po prevode jednosmerného prúdu baterky na striedavý vo výstupe konektora) inému elektromobilu, alebo s ním budete môcť napájať po istý čas i domácnosť pri výpadku prúdu, vyššie spomínaná kapacita však má i svoju tienistú stránku – pohotovostnú hmotnosť až 2818 kg.
Veľké SUV dostalo takmer ploché čelné okno a uzatvorenú masku i nárazník a napriek veľkej čelnej ploche má pomerne nízky koeficient aerodynamického odporu Cd 0,29. V porovnaní s XC90 je EX90 o niečo väčšia. Je dlhá 5,03 metra, široká 1,96 metra a vysoká 1,74 metra. Nápravy sú od seba vzdialené 2,99 m.
Batožinový priestor má základný objem len 310 litrov, ale sklopením tretieho radu ho zväčšíte na 1010 litrov a zložením sedačiek v druhom rade dostanete 1915 litrov. Ak by vám to stále nestačilo, pod prednou kapotou nájdete schránku (tzv. frunk) s objemom ďalších 37 litrov.
Elektrické SUV, ktoré sa bude spočiatku vyrábať spolu s Polestarom 3 v Južnej Karolíne v Spojených štátoch a časom tiež v Číne, bude mať v štandardnej výbave dva elektromotory s permanentnými magnetmi a tým pádom i pohon všetkých kolies.
Základný model má 408 koní a 770 Nm, ostrejšia verzia ponúkne 517 koní a 910 newtonmetrov. Maximálna rýchlosť oboch prevedení bude elektronicky obmedzená na 180 kilometrov za hodinu a šprint z miesta na stovku nové Volvo zvládne za 5,9, respektíve 4,9 sekundy.
Interiér Volva vyzerá veľmi jednoducho. Dominuje mu uprostred palubnej dosky posadený veľký dotykový displej s uhlopriečkou 14,5 palca a pred vodičom, respektíve za volantom vám základné informácie poskytne menšia na šírku orientovaná obrazovka.
Posádka bude mať k dispozícii 5G pripojenie, audio Bowers & Wilkins s reproduktormi integrovanými okrem iného aj do hlavových opierok, nechýba bezdrôtový Apple CarPlay a základné rozhranie od Googlu, ktoré vám poskytne hlasového asistenta, mapové podklady k navigácií či priamo Google Play, kde si budete môcť nainštalovať obľúbené aplikácie.
Za samozrejmosť tiež považujte elektronický kľúč v mobilnom telefóne, pričom auto sa po pristúpení k nemu nielen odomkne a spustí uvítaciu sekvenciu, ale systémy sa navyše automaticky prispôsobia vami predvolenému nastaveniu.
Ako je u Volva zvykom, mimoriadne si zakladá na bezpečnosti a aktuálne i na ekologickej stránke vozidla. Aj preto sa Švédi pochválili napríklad tým, že EX90 obsahuje približne 15 percent recyklovanej ocele, 25 percent recyklované hliníka a 48 kilogramov recyklovaných plastov a materiálov na biologickom základe.
Pokiaľ ide o bezpečnosť, Volvo tvrdí, že ide o najbezpečnejší model, ktorý kedy vypustili na cesty a časom má byť vďaka aktualizáciám a priebežnému strojovému učeniu ešte o niečo bezpečnejšie. Faktom je, že vďaka kamerám, radarom, lidaru a počítačovým systémom je EX90 schopné registrovať oveľa viac potenciálnych hrozieb, ako ktorýkoľvek iný automobil. A to nielen v okolí ale i v kabíne.
Automobilka hovorí o „neviditeľnom štíte“, ktorý „vidí“ aj malé predmety stovky metrov pred sebou, pričom auto bude hneď od počiatku hardwarovo pripravené aj na autonómnu jazdu bez dozoru vodiča.
zdroj: Volvo