Bežná prax nočných jázd
A to si všímame určite viacerí. Koľkokrát žmúrime oči kvôli jasným a výkonným novým svetlám áut. Bohužiaľ, ich vodiči nič nezmôžu, oslepujú aj stretávačky. Situácia je o to horšia, ak oproti vám ide moderné SUV s lampami umiestnenými vyššie ako pri „klasickom“ hatchbacku, kombi alebo sedane. A to nemusí ísť ani oproti vám, stačí, že pôjde takáto osvetľovacia „technika“ za vami. Je to veľmi nepríjemné.
Prieskum britského RAC (Royal Automobile Club) ukazuje na vzorke 2 000 vodičov, že 65 % je pravidelne oslňovaných oproti idúcimi autami. 2/3 z nich tvrdia, že trvá aj 5 sekúnd, kým sa zrak vráti do normálu. Vypočítajte si, koľko metrov prejde „oslepený“ vodič s nie 100 % zrakovými schopnosťami pri rýchlosti povedzme 70 km/h.
A 15 % z nich hovorí, že kvôli dočasnému oslepeniu takmer spôsobili dopravnú nehodu. Nie veľmi lichotivé čísla. Podľa RAC sú xenónové a LED svetlá priveľmi jasné a spôsobujú problémy.
Hovorca RAC Pete Williams uvádza: „Zatiaľ čo predpisy špecifikujú pre všetky typy stretávacieho osvetlenia maximálny a minimálny svetelný výkon, skúsenosti z nočných jázd motoristov všetkých vekových kategórií sú odlišné. Mnohí hovoria, že stretávacie svetlá niektorých moderných vozidiel sú príliš jasné a silné.“
Prípadom "Lightmare" sa zaoberá už aj Pracovná skupina pre Organizáciu Spojených národov (CONUN). V apríli spoznáme detaily.
Zdroj a foto: CarThrottle, BBC