Spomeniete si na Chrisa Bangla? Známy dizajnér stojí za najkontroverznejšími modelmi BMW z nultej dekády, teda napríklad za sedmičkou E65 či päťkou s typovým označením E60. Prečo ho spomíname v súvislosti s elektromobilom Xiaomi SU7 asi nie je ťažké uhádnuť, práve Bangle totiž dohliadal na vývoj tvarov čínskej novinky.
Američan v tomto prípade spolupracoval s Tianyuanom Li, ktorý ešte nedávno pracoval tiež pre BMW a navrhol napríklad model iX či koncept BMW i Vision Circular, od augusta 2021 je však šéfom štylistického oddelenia automobilovej divízie Xiaomi.
Ďalší človek, ktorý je podpísaný pod líniami SU7 je Zhen Qiu, ktorý takmer šesť rokov navrhoval Mercedesy a je okrem iného autorom konceptu Vision EQXX. Niet divu, že nové Xiaomi má špičkovo navrhnutý dizajn s koeficientom aerodynamického odporu Cd len 0,195.
Vďaka tomu sa čínska novinka stáva sériovým automobilom s absolútne najlepšou aerodynamikou na svete, keďže porazila Lucid Air s hodnotou 0,197.
Xiaomi SU7 je postavené na novej vlastnej elektrickej platforme nazvanej Modena, s batériou integrovanou priamo do konštrukcie a 800-voltovou architektúrou. Firma to popisuje ako „cell-to-body battery“, využíva pritom Giga Pressy rovnako ako Tesla, pričom z veľkých odliatkov je vyrobená celá predná i zadná časť a samotné lisy sú schopné vyvinúť silu až 9100 ton, čím o 100 ton prekonávajú doteraz najsilnejší Giga Press Elona Muska. Aj preto mu Číňania hovoria Megapress.
V predpone Mega sa Xiaomi asi celkom zahliadlo, pretože elektromotory firma nazvala HyperEngine a dáva k nim dodatok ako v prípade veľkých spaľovacích motorov, teda V6 alebo V8. Menší je schopný dosiahnuť 21 tisíc otáčok za minútu, väčší potom až 27 200 ot./min., ten ale bude uvedený na trh v roku 2025.
Tým však vývoj motorov nekončí. Xiaomi hovorí, že jeho vývojové oddelenie pracuje na nových jednotkách využívajúcich v konštrukcii karbón a tie by mali neskôr zvládnuť až 35 tisíc otáčok za minútu.
Zákazníci si v budúcom roku budú môcť objednať v prvom rade základný model s jedným elektromotorom V6 poháňajúcim zadné kolesá a 400-voltovou architektúrou. Auto bude mať 299 koní (220 kW) na batériu LFP s kapacitou 74 kWh od koncernu CATL. V tejto verzii SU7 zvládne šprint z 0 na 100 km/h za 5,3 sekundy, 210 km/h a malo by mať dojazd 668 kilometrov, ide však o veľmi optimistické číslo podľa čínskej metodiky CLTC, takže realita bude horšia.
Drahší a výkonnejší model s prívlastkom Max dostane dva elektromotory V6, pohon oboch náprav, kombinovaný výkon 495 kW (673 koní), stovku dá za 2,78 sekundy a elektronika ho pustí na hranicu 265 kilometrov za hodinu. SU7 by tým malo v štandardnom zrýchlení prekonať Porsche Taycan Turbo, na čo Xiaomi s hrdosťou upozorňuje.
SU7 Max dostane opäť batériu CATL, ale s vyššou energetickou hustotou a kapacitou 101 kWh, čo by podľa CTCL malo stačiť na 800 kilometrov, čo by podľa WLTP malo vychádzať na necelých 620 kilometrov, respektíve 550 kilometrov podľa ešte prísnejšej severoamerickej metodiky EPA.
Xiaomi k tomu dodáva, že ich auto zvládne nabíjanie výkonom až 475 kW, takže za 5 minút na rýchlonabíjačke predĺži svoj dojazd o 220 km, za 10 minút o 390 km a o štvrť hodinu až 510 kilometrov, opäť ale pripomíname, že hovoríme o čínskej metodike.
S elektromotormi V8 majú byť spojené ešte väčšie batérie s kapacitou 132 a dokonca 150 kilowatthodín, ktoré majú SU7 zabezpečiť akčný rádius na úrovni 1000 až 1200 km, teda okolo 770 až 920 km podľa WLTP.
Systémy nového sedanu bežia na operačnom systéme HyperOS, informačné a zábavné rozhranie využíva nadstavbu Qualcomm Snapdragon Automotive, ale SU7 nechýbajú napríklad ani lidary s dosahom 200 metrov, ktorý bude využívať chystané autonómne riadenie Xiaomi Pilot.
Cenu čínskej novinky zatiaľ nepoznáme, generálny riaditeľ Xiaomi, Lei Jun, upozorňuje, že nebude lacná. Jej výrobu pre firmu zabezpečí automobilka BAIC Group, pričom ročná kapacita továrne je spočítaná na 200 tisíc áut. Prvé z nich sa k zákazníkom dostanú už v prvej polovici roka 2024.
zdroj: Xiaomi