Starší z vás určite tušia alebo si dokonca pamätajú, mladším však značka Yugo nemusí veľa hovoriť, takže dovoľte stručnú výhybku do minulosti.

Bývalý štátny juhoslovanský podnik Zastava licenčne vyrábal od začiatku 70. rokov (pod vlastným označením) Fiat 128. Niekoho napadlo, že by mohli na skrátenom podvozku postaviť menší, hlavne ale ešte lacnejší model, ktorý sa skutočne začal v roku 1981 produkovať ako Zastava Yugo.

Úspech vďaka cene

Len 3485 mm dlhý trojdverový hatchback mal prvýkrát vlastný dizajn, jeho autori sa ale netajili tým, že sa pri jeho vývoji inšpirovali najnovšími modelmi talianskeho partnera, okrem iného Fiatom Panda prvej generácie, ale tiež modelom 127 druhej série.

Na príbehu malého autíčka je neuveriteľný hlavne jeho úspech v Spojených štátoch, aj keď zákazníkov oslovovalo predovšetkým nízkou cenou než čímkoľvek iným. Základné Yugo GV (Great Value, voľne preložené ako „výhodná ponuka“) stálo iba 3995 dolárov a vďaka tomu išlo o najlacnejší automobil na trhu.

Prepadák kvôli nespoľahlivosti

Z autíčka sa v roku 1985 stal prakticky v priebehu jednej noci ohromný hit a Malcolm Bricklin, ktorý Yugo do USA doviezol, bol schopný zo začiatku predávať tisíc áut za deň. Zákazníkom bolo srdečne jedno, že ide o vozidlo z komunistického bloku, po pár rokoch však už nedokázali stráviť príšernú nespoľahlivosť a mizernú kvalitu.

Aj preto sa Yugo stalo terčom mnohých vtipov, podobne ako československé škodovky v Británii. Známa je jeho prezývka Yugo Nowhere, čo je slovná hračka „you go nowhere“, teda v preklade „nejdeš nikam“.

Podobný originálu

Zastava začala po rozpade Juhoslávie upadať, ale zanikla až v roku 2008. A momentálne sa zdá, že to nemusela byť definitíva.

V čele obnovovaného projektu stojí Prof. Dr. Aleksandar Bjelić z Nemecka, ktorý získal práva na ochrannú známku na meno Yugo i pôvodné logo a tiež srbský dizajnér Darko Marčeta. Spoločne v srbskej štátnej televízii predstavili prvé ilustrácie oživeného auta, ktoré je podobné originálu, ale zároveň nezaprie previazanie s talianskou štylistickou školou či priamo Fiatom.

Hlavne s benzínom

Koncept hatchbacku by mal byť predstavený na výstave Expo 2027 v srbskom Belehrade a pozoruhodné tiež je, že by pod prednou kapotou mal pracovať výlučne benzínový motor. Časom nie je vylúčená ani technika využívajúca batérie, bude však záležať na tom, či sa oživené Yugo uchytí, presnejšie povedané, či sa tento projekt vôbec podarí dotiahnuť do úspešného konca.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 8 obrázkov