Kde sa zobral spoločný produkt koncernov Sony a Honda? Asi by sme mohli pripomenúť, že obe spoločnosti pred pár rokmi založili firmu SHM (Sony Honda Mobility) a svoju elektrickú prvotinu predstavili v roku 2023.

Medzitým koncept prešiel ďalšími úpravami, teda predovšetkým tými neviditeľnými, pod karosériou a aktuálne SHM odhalilo jeho konečnú produkčnú verziu v rámci výstavy spotrebnej elektroniky CES 2025 v Las Vegas. Konzorcium zároveň oznámilo, že zákazníci si môžu vozidlo zarezervovať za poplatok 200 dolárov, má to však háčik. Sony s Hondou niečo také umožnia v prvej fáze len obyvateľom Kalifornie.

Aby automobilka demonštrovala schopnosti nového produktu, respektíve jeho pokročilé vlastnosti, šéf SHM – Jasuhide Mizuno – privolal elektromobil hlasovým príkazom do telefónu. Teda až na to, že nie je momentálne jasné, či bude táto funkcia dostupná už od začiatku aj pre zákazníkov.

Aj keď SHM spustilo objednávkový systém, prvé dodávky klientom firma zrealizuje až v polovici budúceho roka.

Kompatibilné s Teslou

Afeela 1 dostane dva elektromotory so systémovým výkonom 489 koní a využije trakčný lítiovo-iónový akumulátor s kapacitou 91 kilowatthodín. Ten by mal podľa výrobcu stačiť na dojazd 300 míľ podľa o čosi prísnejšej metodiky EPA, čo je 483 kilometrov a podľa WLTP by to malo byť približne 540 kilometrov.

Zaujímavé tiež je, že vozidlo bude od počiatku podporovať nabíjanie prostredníctvom siete Tesla Supercharger, aj keď maximálny nabíjací výkon novinky je „len“ 150 kilowattov.

Jednou z najdôležitejších častí nového automobilu je systém nazvaný Afeela Intelligent Drive, ktorý síce využíva autonómne riadenie iba na úrovni 2 (v zákulisí sa hovorí aj o trojke), ale zároveň využíva pri jazde komplexné dáta zo 40 senzorov, vrátanie kamier, radaru, ultrazvukových snímačov a tiež lidaru!

Afeela 1 sa bude predávať v dvoch výbavách. Základný Origin je za 89 900 dolárov, teda v prepočte 87 100 eur, vlajková loď s dodatkom Signature bude dostupná za 102 900 dolárov, inak povedané za 99 700 eur.

Aby ste si urobili ešte detailnejší obrázok, mohli by sme dodať, že japonský elektromobil má dĺžku 4915 milimetrov a rázvor náprav 3018 mm. Predné kolesá sú zavesené na dvojitých priečnych lichobežníkových ramenách, zatiaľ čo vzadu pracuje multilink. K originálnym detailom patrí napríklad predný panel namiesto klasickej masky chladiča, ktorý dokáže zobrazovať krátke správy, takže vodič môže vďaka nemu komunikovať s okolím.

K pravdepodobne najkontroverznejším prvkom je v hornej časti kompletne skosený volant, nápadne pripomínajúci ten v Tesle s dodatkom Yoke. V interiéri potom nechýba obrovský displej na palubnej doske, systém aktívneho potláčania vonkajšieho hluku a posádka má k dispozícii tiež veľkú panoramatickú strechu a už spomínané hlasové ovládanie s množstvom aplikácií, ako je Spotify, TikTok alebo Zoom.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 12 obrázkov

zdroj: SHM