Prvým vidlicovým osemvalcom po druhej svetovej vojne a vlastne úplne prvým V8 motorom od BMW bol takzvaný OHV V8. Mohli ste ho mať v dvoch zdvihových objemoch (2,6 a 3,2 litra) a v niekoľkých modeloch od BMW 502 až po legendárnu 507-mičku. Produkcia v roku 1965 skončila a BMW od V8 upustilo na viac ako 25 rokov. Zaujímavosťou je, že najprv vyvinuli veľký V12 a až potom prvú novodobú V8.
BMW V8 robilo v 60-tych rokoch, novodobú V8 ale postavili až po vrcholnom dvanásťvalci.
Tou sa v roku 1992 stal motor s kódovým označením M60. Mal 4-ventilovú techniku, riadené vstrekovanie aj zapaľovanie systémom Motronic, dvojradovú reťaz na pohon vačkových hriadeľov alebo povrch stien valca ošetrený technikou Nikasil (problém so sírnatým benzínom). Existoval v dvoch objemových veľkostiach. Menší so zdvihovým objemom 3,0 litra bol pre BMW trocha netypický. V tomto zdvihovom objeme predtým a aj potom BMW produkovalo radové šesťvalce, v druhej generácii M62 už zdvihový objem zvýšili na 3,5 litra.
S príchodom 8-valca upravili konštruktéri pre lepšie chladenie prednú masku a pribudli v spodnej časti nárazníka vetracie otvory pre predné brzdy.
Späť k M60B30, ako označovali slabšiu verziu. Tá produkovala 160 kW (218 k) a 290 Nm. Stretnúť ste ju mohli od roku 1992 v BMW 530i generácie E34, BMW 730i generácie E32 a chvíľu aj v BMW 730i generácie E38. Vo všetkých modeloch bol kombinovaný s 5-stupňovým manuálom alebo s 5-stupňovým automatom.
Zaujímavejší variant bol väčší 4,0-litrový motor M60B40. Ten produkoval 210 kW (286 k) a rovných 400 Nm. Existoval v tých istých generáciách BMW, teda 540i E34, 740i E32, 740i E38 a ešte kupé 840i E31. Keď prišiel na trh v roku 1992, bol dostupný len s 5-stupňovou automatickou prevodovkou. Zatiaľ čo v generácii E32 zostal v ponuke len s automatom, v roku 1994 prišiel do menšej 5-ky v sérii s novým 6-stupňovým manuálom. V kupé 8 bol v ponuke s manuálom tiež od rovnakého roku výroby. Automat zostal za príplatok. Napriek tomu volila väčšina zákazníkov automat. V 740i generácie E38 už BMW ponúklo do série tiež 6-stupňový manuál a automatickú prevodovku za príplatok. Existovali ešte upravené verzie od Alpiny s výkonom 232 kW (311 k) alebo so zväčšeným objemom na 4,6 litra a 250 kW (335 k), respektíve 245 kW (329 k).
Upravená verzia M60-ky poháňala aj veľmi netradičnú Alpinu B8, odvodenú od generácie E36.
Motor M60 nahradil v priebehu rokov 1995 až 1996 vynovený M62, ktorý priniesol zväčšenie objemu na 3,5, respektíve 4,4 litra. V prípade menšieho motora to znamenalo aj zvýšenie výkonu, väčší motor dostal oficiálne „len“ zvýšený krútiaci moment v širšom spektre otáčok. Mnoho motorov, ktoré však merali na brzde, malo v reále viac ako 221 kW (300 k).
Motor M60 bol v generácii E34 naozaj napchatý v motorovom priestore a okolo nezostalo veľa miesta.
Ak by ste si chceli kúpiť prvý novodobý V8 motor od BMW, postupne začínajú naberať na hodnote. Zatiaľ čo pár rokov dozadu nebol problém zohnať pekné 540i (E34) aj 740i (E32) za 1 000 až 1 500 eur, dnes začínajú na približne dvojnásobku. Verzie 540i (E34) s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou sú cenovo ešte vyššie, atakujú takmer 8 000 eur, 840i (E31) pod 15-tisíc prakticky vôbec nekúpite. Vždy však platí, že najcennejšie sú nezbastlené kúsky s originálnou výbavou.
Zdroj foto: BMW, Alpina
Vo väčej 7-mičke generácie E32 ste vrcholný osemvalec mohli mať len s 5-stupňovou automatickou prevodovkou.