Ak sa práve dobre bavíte na tom, že by mohla nejaká čínska firma ohroziť európske predaje automobilky Elona Muska, možno by sme mohli dodať, že BYD (podporovaný spoločnosťou Berkshire Hathaway amerického miliardára Warrena Buffetta) predal počas prvých šiestich mesiacov tohto roka 641 tisíc elektromobilov, zatiaľ čo Tesla ich svojim zákazníkom dodala „len“ 564 tisíc.

BYD má skrátka do Európy našliapnuté pravou nohou a jeho vlajkovou loďou sa má stať štvordverová limuzína s jednoduchým menom Han. Ak máte pocit, že to auto „na Číňana“ vôbec nevyzerá zle, mali by sme vás opraviť. Za dizajnom novinky totiž stojí Wolfgang Egger, nemecký návrhár, ktorý pracoval u Audi, Alfy Romeo i Lamborghini a momentálne je na pozícii šéfa štylistického oddelenia BYD.

V každom prípade tvary tohto auta popisovať nebudeme, názor si urobte z fotografií v galérii, my sa zatiaľ pozrieme na to zaujímavejšie, ukryté pod plechmi.

Ako uvádza internetová stránka nemeckého časopisu Auto Motor und Sport, BYD Han dorazí na európske trhy v dvoch výkonových verziách. Slabší model ponúkne 245 koní, pohon predných kolies a zrýchlenie na stovku za 7,9 sekundy. Silnejší variant dostane dva motory, tým pádom pohon 4x4, systémový výkon 517 koní a akceleráciu z miesta na 100 km/h zvládne za 3,9 sekundy.

Pravdepodobne najzaujímavejšou časťou čínskeho šasi E-Plattform 3.0 je však spomínaná trakčná batéria s obchodným názvom Blade. Tá využíva lítiovo-železo-fosfátové články, ich celková kapacita je 85,4 kWh a výrobca uvádza dojazd až 715 kilometrov, ale to je hodnota podľa nereálneho čínskeho cyklu. Ide o ekvivalent približne 33 litrov benzínu a aj AMS odhaduje, že by to v prípade auta s dĺžkou 4995 mm, šírkou 1910 mm, výškou 1495 a rázvorom 2920 mm malo stačiť na 400 až 500 kilometrov.

Han je schopný využiť maximálny výkon nabíjačky 120 kW, čo v porovnaní s inými elektromobilmi nie je nejako zvlášť pôsobivá hodnota, zaujímavejšie však majú byť dve iné veci: cena a bezpečnosť. Začnime tým druhým.

BYD tvrdí, že ich baterka má unikátne vlastnosti, ktoré sa preukážu až pri prípadnej dopravnej nehode a vážnom poškodení. Auto Motor und Sport uvádza, že čínsky výrobca testoval svoj produkt vcelku nevyberavým spôsobom – nastreľoval do článkov klince. Zatiaľ čo konvenčná lítiovo-iónová batéria sa v takých prípadoch okamžite zahreje na 500 stupňov a začne nekontrolovateľne horieť, Blade v mieste zatlčenia klinca maximálne zvýši svoju teplotu na 50 stupňov Celzia.

Svet prešiel na dnes najpoužívanejšie lítiovo-iónové baterky vďaka ich vyššej energetickej hustote, koniec-koncov LiFePo4 využívali monoposty F1 a ich KERS už v roku 2000, momentálne sa ale zdá, že sa Číne podarilo lítiovo-železo-fosfátové články dostatočne zmenšiť a zároveň v nich uskladniť porovnateľné množstvo energie. Ich cena je práve vďaka použitiu železa nižšia a získate ho jednoduchšie ako nikel, kobalt či mangán v konvenčných baterkách.

A tým sa dostávame k cenovke BYD Han. V Číne bude toto auto stáť s dotáciami (ktoré sú aktuálne nižšie ako v Nemecku) v prepočte 39 200 eur v základe za model s pohonom predných kolies a 41 950 eur dáte za štvorkolku. Samozrejme je jasné, že nemecká, respektíve európska cenovka bude vyššia (o clo, DPH a marže predajcov), ani AMS ale nepochybuje o tom, že bude významne nižšia ako v prípade podobne veľkej Tesly Model S.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 14 obrázkov