Koncept Oli sa ako taký do výroby pochopiteľne nedostane, čo ale pri pohľade na jeho kolmo vztýčené predné okno, kompletne červený interiér, karosériu bez prostredných stĺpikov a pár ďalších vecí, asi neprekvapí.
Na druhej strane ale šéf Citroënu – Vincent Cobée – v rozhovore s britským týždenníkom Auto Express prezradil, že spomínaná štúdia do značnej miery ovplyvní prakticky všetky pripravované modely, a to predovšetkým svojou filozofiou, niektorými štylistickými detailmi, pričom prvým automobilom by mohla byť nová generácia Citroënu C3.
Cobée pri stretnutí so zástupcami spomínaného média načal okrem iného aj tému existencie klasických predajcov áut v dnešnom digitálnom svete, pričom tvrdí, že podľa neho budúcnosť stále majú.
„Predávame nástroje slobody, ktoré ľudia stále potrebujú, chcú a túžia po nich, ktoré budú stále potrebovať údržbu, vylepšenie či opravy. Takže potrebujete predajcov. Prečo by sme sa mali zbaviť ľudí, ktorí nás na konkrétnych miestach zastupujú? Realita je taká, že oni potrebujú nás, my potrebujeme ich a zákazníci ich chcú.“ Šéf Citroënu uznáva, že sa nákup áut zmení, díleri v ňom ale majú svoju úlohu: „Ak ste členom Amazon Prime, znamená to, že si nikdy nepozriete produkt v obchode? Znamená to len, že ste administratívnu a logistickú časť preniesli na webovú stránku.“
Nemenej zaujímavý názor následne načrtol v súvislosti s vlastníctvom automobilu. „V budúcnosti vám auto patriť nebude. Povedzme, že vám ho prenajmem napríklad za 400 libier na mesiac. Užívate ho štyri roky, ja ho udržiavam, pretože v cene je zahrnutá aj pravidelná údržba. Vy mi vozidlo potom vrátite, ja ho opäť skontrolujem a prípadne vylepším – pričom autá budeme navrhovať tak, aby sa vylepšiť dali – a odovzdáme ho inému vodičovi na ďalšie štyri roky za 300 libier mesačne. Následne ho dostane zase niekto iný za 200 libier na mesiac, pričom auto je stále moje a v dobrom stave, aj keď na ňom môžu byť už dielce z druhej ruky. Nazývame to systém uzatvorenej slučky,“ vysvetľuje svoju víziu Vincent Cobée.
Citroën v tomto modeli vidí obchodnú príležitosť, možnosť udržať autá na trhu najmenej 15 rokov a tým zároveň znížiť ekologickú stopu. „Mimochodom, na konci ho recyklujem. Priemysel dnes recykluje asi pätnásť percent automobilov, podľa tohto modelu to bude 100 percent,“ pripomína Cobée.
Práve tento typ myslenia inšpiroval aj tvorcov konceptu Oli. Ekológia a návrh s ohľadom na „systém uzatvorenej slučky“. Je to skrátka nový spôsob, ktorým francúzska značka premýšľa. „Spoločnosť sa rýchlo vyvíja. Pre vaše i moje deti je udržateľnosť v móde a pre Citroën je to príležitosť stať sa silnejším.“
Idea recyklácie je čosi, čo má prestúpiť každým jedným budúcim modelom a Cobée aj preto pripúšťa, že v každom novom citroëne bude kúsok sériového mini Ami i konceptu Oli. „Ami mal odvahu byť extrémne odlišný, má elektrickú, mestskú a cenovo dostupnú mantru. Oli je ďalším rozmerom, ale je tiež mimoriadne inovatívny, prekvapujúci, zábavný a zodpovedný.“
Znamená to teda, že sa koncept Oli časom dostane do výroby? „V súčasnej podobe pravdepodobne nie, ale urobíme niečo, čo ním bude silne inšpirované. Odpoveďou na vašu otázku je, či to, čo vidíte u Oliho, nakoniec prenikne do väčšiny alebo všetkých našich áut. Môžem povedať, že áno, ale na rôznych úrovniach,“ dodáva šéf Citroënu.
zdroj: Auto Express