Základy tohto automobilu vám budú skutočne povedomé. Pod karosériou päťdverového SUV sa ukrýva multi-energetická modulárna platforma STLA Medium, ktorú v tejto chvíli využíva hneď niekoľko koncernových súrodencov (najnovšie napríklad DS N°8).

Druhá generácia C5 Aircross vďaka tejto technike okrem iného narástla a nie málo. Rázvor náprav poskočil z 2730 na 2784 milimetrov a celkovo je vozidlo o 152 milimetrov dlhšie, takže teraz má 4652 mm.

Známa tvár, nový zadok

Najväčší Aircross preberá tvár súčasných Citroënov, takže okrem nového loga aj špecificky členené predné svetlá pripomínajúce modely C3, C3 Aircross, C4, C4 X či Berlingo. V porovnaní s konceptom auto prišlo o zapustené kľučky dverí, prekvapivo však ostali v sérii netradične tvarované zadné koncové svetlá pripomínajúce horizontálne krídla či lamely a dokonca rovnako vystupujú zo základnej siluety.

Ako to bude s ich náchylnosťou k poškodeniu pri parkovaní, ukáže až prax, ale niečo podobné na iných autách len tak ľahko neuvidíte a najbližšie má k tomuto riešeniu asi zadná časť dnes už nevyrábaného BMW i8.

Stále praktická

Dvojpriestorová karoséria sa inak snaží byť prísne aerodynamická (všimnite si napríklad zvláštny plastový zub na prahoch predných dverí, za blatníkmi), aby pomohla okrem iného dojazdu čisto elektrickej verzii, to ale trochu predbiehame.

Auto je postavené na 20-palcových hliníkových diskoch, zachováva si svetlú výšku 200 milimetrov a zadná časť auta ukrýva pomerne veľký batožinový priestor so základným objemom 651 litrov. Sklopením zadných sedadiel sa kufor zväčší na 1668 litrov, navyše sklon ich operadiel môžete nastavovať v rozsahu 12 stupňov, aby sa posádka mohla pri jazde uvoľniť.

Atmosféra obývačky

Zaujímavo vyzerá tiež palubná doska (potiahnutá látkou), ktorá vzdialene pripomína Ford Capri a Explorer. Nájdete tu čiastočne hranatý volant a na výšku orientovaný dotykový displej, o ktorom automobilka hovorí, že je najväčší zo všetkých koncernových áut. Jeho uhlopriečku ale zatiaľ neprezradila. Vodič má tiež k dispozícii 10-palcový digitálny prístrojový panel a nechýba ani head-up displej, ktorý má o 30 percent väčšie zobrazovacie pole ako predchodca.

Vo vyšších výbavách potom nájdete v desiatich smeroch nastaviteľné, elektricky ovládané predné sedadlá s vyhrievaním, odvetrávaním a masážnou funkciou. Podľa Citroënu sú veľmi pohodlné a vytvárajú spolu s ambientným osvetlením atmosféru obývacej izby.

S hroznovými výhonkami

V kabíne ostalo len minimum fyzických tlačidiel, pár ich využíva napríklad klimatizácia, inak sa väčšina prvkov ovláda digitálne. Nastavovanie vozidla a komunikáciu s ním má uľahčiť hlasové ovládanie „Hello Citroën“ s integrovanou umelou inteligenciou ChatGPT od OpenAI a k dispozícii sú tiež štyri konektory USB-C.

Zaujímavým detailom sú plasty vo výplniach dverí a na stredovom tuneli, ktoré si automobilka necháva vyrábať z odpadu po zbere burgundskej vinnej révy, konkrétne z výhonkov. Tie by inak skončili v spaľovni a podľa Francúzov je to samozrejme príspevok k snahe o ekologickejšiu výrobu. Keď už sme pri environmentálnej stránke novinky, za zmienku tiež stojí 160 kg recyklovaných kovových a 47 kg plastových dielcov. Mimochodom, z recyklátu je tiež čalúnenie, takže kožu nečakajte.

Na zadné samostatné sedadlá zabudnite

Čo v aute chýba, sú tri samostatné a samostatne nastaviteľné zadné sedadlá, navyše posuvné v pozdĺžnom smere. Tento detail platforma STLA Medium nezachovala, ale zadné sedadlá sú aspoň delené v pomere 40:20:40 a po kabíne navyše nájdete ďalšie úložné priestory s objemom 40 litrov.

Aj v prípade novej C5 Aircross ostali zachované motorizácie so spaľovacími jednotkami. Základom je Hybrid 145, ktorý využíva 1,2-litrový preplňovaný trojvalec s výkonom 136 koní a šesťstupňovú dvojspojkovú prevodovku s integrovaným elektromotorom. Má kontinuálny výkon 12 koní, maximálne 29 koní a využíva prídavnú trakčnú batériu so skromnou kapacitou 0,9 kilowatthodiny.

Elektromobil je najvýkonnejší

Nad touto verziou stojí plug-in hybrid s 1,6-litrovým štvorvalcom naladeným na 150 koní v spojení s elektromotorom, ktorý má 125 koní a 21-kilowatthodinovým akumulátorom. Výrobca uvádza systémový výkon 195 koní, pričom elektrická jednotka je v tomto prípade integrovaná do novej sedemstupňovej dvojspojkovej automatickej prevodovky.

Zatiaľ poslednou možnosťou je elektrický Citroën ë-C5 Aircross s jedným elektromotorom naladeným na 214 koní a batériou s kapacitou 73 kWh, ktorá podľa WLTP vystačí na 520 kilometrov. Ak si objednáte model s kapacitou zväčšenou na 97 kilowatthodín, máte k nemu elektrickú jednotku s výkonom zvýšeným na 231 koní a zaujímavejší je tiež akčný rádius – ten narastie na 680 kilometrov. Oba modely je potom možné nabíjať maximálnym výkonom 160 kW.

Na trhu už v tomto roku

Ceny novej C5 Aircross momentálne nepoznáme, predpokladáme ale, že budú v porovnaní s odchádzajúcim modelom o čosi vyššie. Prvé dodávky zákazníkom by sa mohli rozbehnúť v druhej polovici tohto roka.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 45 obrázkov

zdroj: Citroën