Tepelná účinnosť motora hovorí, ako efektívne je schopný daný systém (v tomto prípade spaľovacia jednotka) meniť chemickú energiu obsiahnutú v palive na kinetickú energiu a koľko skoční ako tepelná strata. Nie to tak dávno, čo sa účinnosť agregátov pohybovala v rozmedzí len 25 až 35 percent. Dnešné štvortaktné naftové pohonné jednotky sú schopné pracovať na hranici okolo 43 percent.
Weichai Power nový typ motora síce nevynašiel, ale evidentne je schopný posunúť jeho hranice o poriadnu kus dopredu, a to sa hovorí, že Číňania majú nad zvyškom sveta navrch len v oblasti elektrickej mobility.
Ich najnovší diesel má podľa meraní skúšobných ústavov TÜV SÜD North Asia a China Automotive Technology Research Center tepelnú účinnosť až 53,09 percenta, čo je v tejto chvíli najlepšia zaznamenaná hodnota a tým pádom svetový rekord.
„Očakávame, že tento úspech prispeje ku zníženiu emisií CO2, k ďalšiemu rozvoju ekologicky šetrných technológií, ale tiež úspore energií v globálnom rozsahu,“ nechal sa počuť Van Ward, generální ředitel TÜV SÜD North Asia pri gratulácii zástupcom firmy Weichai Power.
Potenciál úspory
Tí tvrdia, že len v Číne by tento motor mohol ročne ušetriť 31 miliónov ton nafty a zároveň znížil emisie oxidu uhličitého o 97 miliónov ton. Napríklad nákladný automobil vybavený touto pohonnou jednotkou a ročnom nájazde 250 tisíc kilometrov má potenciál ušetriť 12 tisíc litrov nafty, čo by pri cene 1,57 eura za liter znamenalo úsporu takmer 19 tisíc eur.
zdroj: Autobild