Včerajšia svetová premiéra novej generácie Dodge Charger budí v Spojených štátoch obrovské (a je nutné dodať, že väčšinou negatívne) vášne. Mnohí obviňujú koncern Stellantis z degradácie slávneho mena, ktoré si v najnovšej podobe a s radikálne inou technikou nezaslúži, aby ešte patrilo do triedy muscle cars.
Iná časť naopak oponuje a oceňuje, že automobilka s nástupom nového modelu nevyradila z ponuky spaľovacie motory. V8 im síce chýba, ale ešte viac im prekáža čisto elektrický pohon, takže sú ochotní akceptovať aj radové šesťvalce.
V zásadne nepochybujeme, že časť zákazníkov uvíta aj nové elektrické varianty, ich názor je ale (podľa aktuálnej nálady v diskusiách) zatiaľ veľmi nevýrazný. Poďme k technike...
STLA „Obor“
Nový Charger je postavený na nedávno predstavenej najväčšej modulárnej platforme Stellantisu nazvanej STLA Large, pričom výsledok skutočne je VEĽKÝ. K číslam sa ešte dostaneme.
Automobilka naraz predstavila dve karosárske verzie, kupé i sedan, pretože novinka nahradzuje tiež Challenger. V oboch prípadoch potom dostanete väčší počet „dverí“, ako to na prvý pohľad vyzerá. Charger má totiž veko batožinového priestoru otvárané spolu so zadným oknom.
Oba varianty majú identické rozmery, ktoré sú jedným slovom impozantné. Charger má dĺžku 5248 mm, šírku 2028 mm (bez spätných zrkadiel), výšku od 1497 do 1499 mm a rázvor náprav až 3074 milimetrov. Inak povedané, toto americké železo je dlhšie a širšie ako štandardný Mercedes triedy S. Napriek tomu jeho váha aj tak šokuje... Vrcholný elektrický Charger Daytona Scat Pack má pohotovostnú hmotnosť 2648 kg!
Pokiaľ ide o dizajn, Dodge toho veľa nenaznačuje, je ale zjavné, že sa návrhári nechali inšpirovať asi najznámejšou druhou generáciou vyrábanou v rokoch 1968 až 1970 a nesporná je tiež podoba s úplne prvým modelom z roku 1966.
Aj keď je hmotnosť novinky desivá, dostala pozoruhodne vyspelý podvozok. Vpredu i vzadu pracuje viacprvkové zavesenie vyrobené kvôli redukcii neodpruženej hmoty z kovaného hliníka. Najdrahšie modely potom dostanú adaptívne tlmiče s individuálnym nastavovaním kompresie i odskoku, naopak pohon oboch náprav je štandardom s možnosťou odpojiť predné kolesá (zatiaľ netušíme, či sa to týka aj benzínových áut).
Dodge chcel zároveň vytvoriť aj praktické auto, takže okrem zjednodušeného prístupu k batožine vďaka veku spojenému so zadným oknom zákazníci dostanú tiež zadné sedadlá sklopné v pomere 60:40 a maximálny objem kufra 1090 litrov. K nemu môžete v prípade batériových modelov pripočítať tiež predný batožinový priestor – takzvaný frunk – s objemom 42 litrov.
Zatiaľ len elektro
Keď už hovoríme o elektrickom prevedení, prvé dva predstavené modely majú štandardne pár elektromotorov, tým pádom pohon 4x4, navyše doplnený zadným mechanickým samosvorným diferenciálom a sú postavené na 400-voltovej architektúre, ktorú Dodge časom prepracuje na 800 voltov.
Silnejší Charger Daytona Scat Pack má systémových 680 koní a kombinovaný krútiaci moment 850 Nm, k tomu je ale nutné dodať, že ide o výkon po aktivácii tlačidla na volante s názvom PowerShot, ktorý na 15 sekúnd pridá 80 koní. Inak povedané, bez tohto režimu máte pod plynom „len“ 600 koní.
Napriek hmotnosti skoro 2,7 tony zvládne tento model akceleráciu z 0 na 60 míľ za hodinu (97 km/h) za 3,3 sekundy, jeho maximálka je však (kvôli rýchlosti vybíjania batérie) pomerne skromných 216 kilometrov za hodinu.
K Daytone Scat Pack si budete môcť objednať paket Track, ktorý obsahuje napríklad väčšie 410-milimetrové predné brzdy značky Brembo s vnútorným chladením a šesťpiestikové strmene, ktoré na zadnej náprave dopĺňajú štvorpiestikové brzdiče. A ohromné sú tiež kolesá. Dvadsaťpalcové hliníkové disky sú obuté do pneumatík Goodyear Eagle F1 SuperCar 3 so šírkou 305 mm vpredu a 325 mm vzadu.
O stupienok nižšie stojí Charger Daytona R/T, ktorý má 503 koní a 548 Nm, aj v tomto prípade ale platí, že maximum dostanete až aktiváciou režimu PowerShot. Rozdiel je akurát v tom, že na 15 sekúnd vám systém pridá 40 koní. To stačí na zrýchlenie z miesta na 60 míľ/h za 4,7 sekundy, maximálka je prekvapivo o niečo vyššia – 220 km/h kvôli nepatrne ťažšiemu finálnemu prevodu.
R/T bude sériovo postavené na menších 18-palcových diskoch, má mäkšie pružiny i tlmiče, menšie 354-milimetrové brzdy, ale dvadsiatky si budete môcť objednať za príplatok. A ako je to s batériou a dojazdom?
Stellantis použil v oboch autách identické lítiovo-iónové akumulátory typu NCA (nikel-kobalt-hliník) s celkovou kapacitou 100,5 kWh, pričom využiteľných je 93,9 kilowatthodiny. Podľa prísnejšej americkej metodiky EPA má R/T dojazd 510 kilometrov, silnejší Scat Pack 418 kilometrov.
Dodge sľubuje maximálny nabíjací výkon 350 kW, takže z 5 na 80 percent je možné dostať sa v ideálnom prípade za necelých 33 minút. Zaujímavý je tiež údaj o maximálnom výkone vybíjania. Automobilka uvádza hodnotu 550 kW, čo naznačuje, že budúca vrcholná verzia Banshee (s dvojstupňovou redukčnou prevodovkou) by mohla mať skoro 750 koní.
Elektrický Charger (mimochodom, v preklade z angličtiny vtipne korešpondujúca Nabíjačka) ponúkne vodičovi režimy Donut, Drift či Race Prep na šmyky (samozrejme do kruhu), drifty, prípadne šprinty, ale tiež takzvaný Fratzonic Chambered Exhaust – teda umelý akustický systém s úrovňou hluku motorov Hellcat, ktorý budete môcť prepnúť do tichého režimu Stealth.
Výroba dvojdverový batériových modelov začína v továrni Windsor v Ontariu v polovici roka 2024, všetky ostatné verzie, vrátane sedanu, štartujú až v priebehu prvého kvartálu 2025.
To sa týka i benzínových modelov Charger Sixpack s trojlitrovým, dvakrát preplňovaným radovým šesťvalcom Hurricane. Ten má podľa Dodge lepší výkon i krútiaci moment ako odchádzajúce motory HEMI V8 s objemom 5,7 a 6,4 litra. Silnejšia verzia H.O. (High Output) má 558 koní, slabší S.O. (Standard Output) 426 koní. Ostatné technické parametre a ceny automobilka zverení o niečo neskôr.
zdroj: Dodge, Stellantis