Križovatka vo Zvolene je témou roky

Vo Zvolene sa darí pokračovať v prácach na očakávanej turbo okružnej križovatke dokonca rýchlejšie, ako stanovil oficiálny stavebný plána, a dokončiť ju chcú do konca roka. Pôvodne bolo miesto pri niekdajšej Hypernove príčinou častých nehôd a motoristi ho nemali zrovna v obľube.

"Končia sa roky komplikácií, ktoré spôsobili faktory mimo náš dosah - najmä náročné a zdĺhavé usporiadanie pozemkov a získavanie stavebného povolenia, a paralelne s tým aj útoky na krajský rozpočet z posledných rokov,“ skonštatoval Ondrej Lunter, predseda Banskobystrického samosprávneho kraja, v rámci začiatku výstavby.

Dobrou správou je, že rovnako pozitívne správy prichádzajú aj z ďalšieho staveniska - konkrétne čo sa týka opravy mosta Pustý hrad dôležitého z hľadiska prístupu na rýchlostnú cestu R1.

Takto vyzerá turbo okružná križovatka v praxi.

Turbo okruh zvyšuje bezpečnosť cestnej premávky

Späť však ku križovatke. Turbo okružná križovatka je známa aj ako turbo kruhový objazd, turbínový kruhový objazd (pripomína tvar lopatiek turbíny) či turbokruháč. Takáto križovatka sa nachádza v Žiline, Trenčíne (na hlavnom obrázku k článku), Nitre, Rimavskej Sobote a najnovšie sa pre ňu rozhodli napríklad aj vo Zvolene.

Zdá sa vám, že turbo okružná križovatka je len zložitejší kruhový objazd? Na prvý pohľad síce možno vyzerá komplikovane, reálne je však jej cieľom zjednodušiť používanie kruhových objazdov s viacerými jazdnými pruhmi, zvýšiť kapacitu dopravy v danom mieste a predovšetkým zvýšiť bezpečnosť premávky.

Podstata takéhoto turbo-okruhu napokon spočíva v tom, že znižuje interakciu medzi vozidlami a zároveň tým redukuje celkový počet kolíznych bodov, čo potvrdili aj štúdie.

Ako jazdiť na turbo okružnej križovatke?

Štandardne platí, že automobily idúce po kruhovom objazde majú prednosť pred vozidlami, ktoré naň vstupujú. Vždy sa ale riadťe značkami na konkrétnom mieste a pozor na výnimku s priebežným pruhom, ktorý je ale na turbo-okruhoch bežne fyzicky oddelený.

Dôležité je vyhnúť sa chybe, ktorá spôsobuje veľa nervozity a chaosu: niektorí vodiči nemajú premyslený smer cesty ešte pred použitím turbo kruhového objazdu, takže si nedokážu vybrať príslušný jazdný pruh, alebo si ho zvolia nesprávne.

V tomto má vodičom pomôcť vodorovné i zvislé dopravné značenie použité s dostatočným predstihom. Výber pruhu následne rozhoduje o tom, ktoré konkrétne výjazdy budete môcť použiť.

Zdroj: MY Zvolen, foto: trencin.sk