Citroën prezentuje novú ë-C3 ako „prvý európsky cenovo dostupný elektromobil“. Asi by sme sa mohli v tejto chvíli začať dohadovať o cene a hlavne pôvode Dacie Spring, bolo by to však zbytočné, tak sa radšej poďme pozrieť na to, čo francúzska novinka prináša a ponúka.
Pred sebou máte štvrtú generáciu modelu C3 a na prvý pohľad to vyzerá, že bude dostupná už len s elektrickým pohonom. Zaujímavé je, že Citroën nehovorí o modulárnej koncernovej platforme STLA Small, ale o vlastnom „globálnom šasi“ s názvom Smart Car Platform.
Podľa všetkého ide o techniku pôvodne vyvinutú pre vlani odhalený indický a latinskoamerický model C3 (s interným označením CC21). Tá však bola navrhnutá nielen pre elektromotory, ale pod prednou kapotou je dosť miesta aj pre spaľovacie motory.
Oficiálna tlačová správa benzínové či nebodaj naftové jednotky nespomína, britský Autocar má však od zástupcov Citroënu potvrdené, že na trh dorazí aj štandardná C3 bez elektromotora, ktorá bude konkurovať Dacii Sandero! To by znamenalo základnú cenu niekde na úrovni 12 000 eur.
Nový Citroën ë-C3 je dlhý 4,01 metra, široký 1,76 metra a vysoký 1,57 metra, takže svojho predchodcu prerástol na dĺžku o 19 mm a je širší o 6 milimetrov. Rázvor výrobca neuvádza, predpokladáme ale, že bude v porovnaní so súčasným vozidlom rovnaký alebo nepatrne natiahnutý.
Pozoruhodné tiež je, že Francúzi v oficiálnej správe nikde neuvádzajú slovo crossover. Všade píšu „hatchback“, ale k tomu dodávajú, že ponúka pozíciu za volantom vyvýšenú o 100 milimetrov v porovnaní s inými autami tejto triedy. Už čierne plastové lemy blatníkov naznačujú, čím sa dizajnéri nechali inšpirovať a prehliadnuť se nedá ani mierne nafúknutá svetlá výška (konkrétne 163 milimetrov, ak vás to zaujíma presne, zatiaľ čo v prípade súčasnej C3 je to 135 mm).
Vyvýšená karoséria naznačuje, že by ë-C3 mohla byť pohodlná a Citroën túto myšlienku len podporuje. Sľubuje nulový hluk, nulové vibrácie, jazdu bez stresu a hydraulické dorazy Citroën Advanced Comfort.
O pohon novinky sa stará vpredu uložený elektromotor s maximálnym výkonom 113 koní. Krútiaci moment výrobca nezverejnil, ale pochválil sa zrýchlením z miesta na stovku za 11 sekúnd a maximálnou rýchlosťou obmedzenou na 135 kilometrov za hodinu.
Pohonná jednotka berie energiu z relatívne malej 44-kilowatthodinovej lítium-železo-fosfátovej batérie, s ktorou má ë-C3 oficiálny dojazd podľa metodiky WLTP 320 kilometrov. Zhruba o rok a pol dorazí lacnejšia elektrická C3 s menším akumulátorom a dojazdom 200 km, za ktorú si predajcovia budú v základe účtovať už spomínaných 19 900 eur.
Vozidlo zvládne jednosmerné nabíjanie s maximálnym výkonom 100 kW, takže z 20 na 80 percent by ste mali mať batériu nabitú za 26 minút.
Aj keď má byť novinka v prvom rade dostupná, neznamená to, že nebude schopná poskytnúť aj pokročilú výbavu. Citroën vám dodá napríklad aplikáciu MyCitroën na diaľkové ovládanie niektorých funkcií (chladenie či vyhrievanie interiéru), držiak mobilu s integrovanou bezdrôtovou technológiou NFC, 10,25-palcový dotykový displej, online pripojenie k internetu, Apple CarPlay a Android Auto a potom slušne dlhý zoznam asistenčných a bezpečnostných systémov.
Núdzové brzdenie, aktívne vedenie v jazdnom pruhu, kontrolu únavy vodiča, čítanie dopravných značiek, automatické prepínanie diaľkového režimu svetiel, zadné parkovacie senzory s kamerou... je toho skrátka dosť.
V tejto chvíli poznáme dokonca i stupne výbav. Auto bude v predaji v základe nazvanom YOU, ktorý dostane diódové svetlá, manuálnu klimatizáciu, šesť airbagov, elektrické ovládanie vonkajších spätných zrkadiel, tempomat či elektrickú parkovaciu brzdu. Vrcholný MAX potom pridá napríklad 17-palcové hliníkové disky, dvojfarebné lakovanie, dažďový senzor, kožou čalúnený volant, indukčné nabíjanie mobilu, automatickú klimatizáciu, elektro-chromatické vnútorné spätné zrkadlo alebo elektrické ovládanie zadných okien.
zdroj: Citroën