Akokoľvek to znie po rokoch abstinencie neuveriteľne, Fiat má konečne ďalší úplne nový model a nie je to len elektromobil. Teda... zatiaľ áno, ako naznačuje jeho označenie 600e, ale ešte raz musíme zopakovať – neostane len pri ňom.
Nová Šesťstovka (a o tom sme už tiež písali) je v skutočnosti talianskou variáciou na Jeep Avenger, takže tu máme 4,17 metra dlhý crossover, ktorý výrobca popisuje ako „väčšiu sestru novej 500“.
Predné kolesá novinky podľa očakávania poháňa elektromotor s maximálnym výkonom 115 kW, teda v prepočte 156 koní. Krútiaci moment Fiat neuvádza, ale bude to buď 260 (ako má sesterský Peugeot e-2008) alebo 270 newtonmetrov, ktoré má rüsselsheimský súrodenec Opel Astra Electric.
V každom prípade 600e vďaka týmto parametrom zvládne zrýchlenie z miesta na stovku za rovných deväť sekúnd, čo (povedzme si to na rovinu) nie je na elektromobil žiadne zázračné číslo.
Pohonná jednotka bude čerpať elektrickú energiu z trakčného lítiovo-iónového akumulátora s kapacitou 54 kWh (z toho 51 kWh je využiteľných) a sľubuje priemerný dojazd podľa metodiky WLTP 400 kilometrov. Fiat tiež tvrdí, že v meste stúpne akčný rádius vďaka rekuperácii až na 600 kilometrov.
Auto bude mať na palube integrovanú nabíjačku s výkonom 11 kW, s ktorou dostanete batériu z 0 na 100 percent pod šesť hodín. 600e zároveň zvládne rýchlonabíjačku s výkonom 100 kW. V takom prípade sa na 80 percent dostanete v priebehu pol hodiny.
Fiat 600e je postavený na 18-palcových diskoch, dostane elektrické ovládanie piatych dverí, indukčné nabíjanie pre telefóny, automatickú klimatizáciu, diódové svetlá, 7-palcový digitálny prístrojový panel, 10,25-palcový dotykový displej, CarPlay a Android Auto, navigáciu TomTom, audiosystém so šiestimi reproduktormi 180 alebo 360-stupňový záber kamier, v tejto chvíli akurát netušíme, čo všetko bude v štandarde a za čo si budete musieť priplatiť.
Z doteraz dostupných informácií vieme, že rovnako ako v prípade starej 500 a relatívne novej a zároveň technicky úplne inej 500e bude aj nová 600e predávaná súčasne s predchodcom, Fiatom 500X.
Ten ponúka výlučne spaľovacie motor (litrové turbo, mild-hybrid 1.5 a klasický diesel 1.3 Multijet), zatiaľ čo šesťstovka bude elektrická a hybridná.
K benzín-elektrickému Fiatu 600 mám automobilka zatiaľ neprezradila nič, presnejšie povedané len to, že sa na trhu objaví pred júnom 2024. Predpokladáme, že dostane techniku zhodnú s modernizovanými Peugeotmi 2008, 3008 a 5008, ktoré sú poháňané novou generáciou 1,2-litrového benzínového trojvalca PureTech s rozvodmi poháňanými reťazou, pracujúcom v Millerovom cykle a turbom s variabilnou geometriou. Na motor nadväzuje šesťstupňová dvojspojková prevodovka e-DCS6 s malým elektromotorom (29 koní, 55 Nm), štartér-generátor (12 koní) a miniatúrna baterka s kapacitou len 0,9 kWh. Celá tá vec má dohromady ponúknuť systémových 100 kW, teda 136 koní.
V súlade s nedávnym utopením 600e v nádrži s farbou pripomíname, že auto nebude dostupné v sivých odtieňoch, ale namiesto toho si môžete objednať výrazné laky nazvané Sun of Italy, Sea of Italy, Earth of Italy a Sky of Italy.
Objednávkový systém spúšťa Fiat práve dnes, prvé autá sa ale k zákazníkom dostanú až v septembri. Patrí medzi ne i vrcholné prevedenie La Prima alebo dostupnejšia výbava Red, a aj keď slovenskú cenu zatiaľ nemáme, v Taliansku 600e začína na čiastke 35 950 eur a La Prima vás vyjde na 40 950 eur.
zdroj: Fiat, Stellantis