Už predošlá generácia na mňa urobila veľký dojem. Poznám viacerých majiteľov, ktorí si ho dopriali a nevedia si ho vynachváliť. Napriek tomu, že som mu v netradičnej videorecenzii vyčítal niektoré veci. Najviac azda nedostatočný motor čo do veľkosti a výkonu. Netvrdím, že do Fordu Ranger Raptor naftový motor nepatrí, v žiadnom prípade. Som však presvedčený, že mašina ako táto si zaslúži viac, ak by si to zákazník želal. Nová generácia Raptoru jednu z mojich základných výčitiek zásadne vylepšuje. Naftový 4-valec v ponuke ostáva. No dopĺňa ho benzínový 3,0 V6 biturbo s takmer 300 koňmi a takmer 500 Nm. V oboch prípadoch je pohon riešený pomocou 10st automatu. A to zďaleka nie je všetko. Nie len, že nový Raptor má zásadne prepracované, oveľa pevnejšie pruženie a rám, lepšie, mohutnejšie, odolnejšie, či krajšie, pohodlnejšie a technologickejšie má vlastne úplne všetko. Pozrite si to podrobnejšie:

Nový Ranger Raptor je vrcholná verzia najpredávanejšieho pickupu v Európe

Iste, Európa nie je pickupová. Alebo teda, aby som bol presnejší, dlho nebola. No obľuba pickupov tu pomaly rastie. Neviem si predstaviť, že sa kedy priblíži ktorému koľvek inému kontinentu, kde tento druh áut ľudia skutočne používajú primárne na prácu. Nechce hovoriť len o Severnej, alebo Južnej Amerike, ale aj Afrike či Austrálii. Všade tam patria pickupy medzi veľmi časté osobné autá. Ale aj v Európe je to medzičasom nie zanedbateľný trh a aj v Európe pickupom kraľuje Ford. V USA je to už dekády Ford F series, konkrétne model Ford F150. V Európe je najpredávanejšie osobné auto s korbou Ford Ranger. A Raptor je jeho vrchol. Toto už nie je auto na prácu. Raptor je v prvom rade na zábavu. 

Každý Ranger Raptor je skonštruovaný tak, aby dominoval púšti a zvládol hory. Nový model zvyšuje latku terénneho výkonu a húževnatejšie a schopnejšie vlastnosti posúva na absolútne novú úroveň. Aj teraz je za tento model zodpovedné oddelenie Ford Performance. Je to najlepší výkonný derivát Fordu Ranger. Vďaka inteligentnejšej technológii, ktorá ovláda odolnejší hardvér novej generácie, sa v modeli Ranger Raptor spojil surový výkon s mechanickou a technickou precíznosťou.

Pri úplne novom modeli Ranger Raptor sme sa vážne zamerali na vytvorenie pravého výkonného vozidla,“ uviedol Dave Burn, hlavný konštruktér divízie Ford Performance pre program Raptor. „Je výrazne rýchlejší, vyzerá neuveriteľne, je nabitý novými funkciami a je to najodolnejší Ranger, aký sme kedy vyrobili.“ Tesne po príchode nového modelu Raptor už spoločnosť Ford  prijíma objednávky aj na mimoriadne žiadané verzie Wildtrak a Limited, a rovnako aj na modely Ranger XL a XLT pripravené pustiť sa do práce. Všetky patria do najkomplexnejšieho a najzdatnejšieho európskeho modelového radu Ranger v histórii, prinášajú nové technológie a osvedčené schopnosti, aby už ôsmy rok po sebe zachovali vedúcu pozíciu značky Ford na trhu. 

Viac výkonu

Najväčšou novinkou pre milovníkov výkonu je uvedenie úplne nového 3,0-litrového zážihového motora EcoBoost V6 s dvoma turbodúchadlami, ktorý vyladila divízia Ford Performance tak, aby dosahoval výkon 292 k a 491 Nm krútiaceho momentu.

Nový 3,0-litrový zážihový motor EcoBoost V6 s dvoma turbodúchadlami sa môže pochváliť blokom valcov zo zhutneného grafitového železa, ktoré je približne o 75 percent pevnejšie a až o 75 percent tuhšie ako železo používané v bežných odliatkoch. Divízia Ford Performance zabezpečila okamžitú odozvu motora na pokyny plynovým pedálom. Pretekársky systém proti oneskoreniu podobný tomu, aký sa po prvý raz objavil v cestnom vozidle Ford GT a modeli Focus ST, zasa umožňuje rýchle vytvorenie plniaceho tlaku na požiadanie.

Nový systém proti oneskoreniu udržiava turbodúchadlá v chode ešte tri sekundy po tom, ako vodič zložil nohu z plynového pedála, čo umožňuje rýchlejšie obnovenie akcelerácie pri výjazde zo zákruty alebo pri preradení, keď vodič opäť zošliapne plynový pedál. Okrem toho je motor naprogramovaný s individuálnym profilom plniaceho tlaku pre každý stupeň pokročilej 10-stupňovej automatickej prevodovky s cieľom, aby sa dosiahol optimalizovaný výkon.
 
„3,0-litrový motor dodáva modelu Ranger Raptor odlišnú dynamiku, ktorá uspokojí aj toho najzarytejšieho milovníka výkonu,“ uviedol Burn. „Zrýchlenie a surový výkon novej hnacej sústavy vám vyčaria úsmev od ucha po ucho.“
 
Na zosúladenie tohto komplexného výkonu slúži elektronicky riadený aktívny výfukový systém, ktorý zosilňuje zvuk motora v štyroch voliteľných režimoch a umožňuje tak prispôsobiť akustický charakter vozidla:
 
Quiet (tichý) – uprednostňuje ticho pred výkonom a zvukom, ak nechcete skoro ráno rušiť susedov.
Normal (bežný) – určený na každodenné použitie. Tento profil ponúka zvuk výfuku s pôsobivým charakterom, pričom nie je príliš hlasný na používanie na ulici. Štandardne sa používa v režimoch jazdy Normal (bežná jazda), Slippery (jazda po klzkom povrchu), Mud/Ruts (jazda po bahne alebo vyjazdených koľajach) a Rock Crawl (pomalá jazda po skalách).
Sport (športový) – ponúka hlasnejší a dynamickejší zvuk.
Baja (na dobrodružstvá v teréne) – najvýraznejší profil výfuku z hľadiska hlasitosti aj tónu. V režime „Baja“ sa výfuk správa skôr ako priechodný systém. Určený len na použitie v teréne.
 
Zákazníci sa môžu rozhodnúť aj pre 2,0-litrový vznetový motor s dvoma turbodúchadlami, ktorý bude možné objednať do modelu Ranger Raptor od začiatku roka 2023. Dodávky prvých vozidiel sa očakávajú v lete.
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 12 obrázkov

Stvorený do terénu

Úplne nový Ranger Raptor má v porovnaní s inými variantmi z rodiny Ranger jedinečný rám podvozka a odpruženie. Rad úchytov a výstuží špecifických pre Raptor, ktoré sú určené pre prvky ako zadný stĺpik, nákladný box či rezervné koleso, ako aj jedinečné rámy pre nárazník, vežu tlmičov a držiak zadného tlmiča – to všetko dohromady je zárukou, že tento extrémny pickup zvládne náročné terénne podmienky.

Vysoko výkonný terénny automobil, akým je Ranger Raptor, potrebuje tomu zodpovedajúci podvozok, preto konštruktéri spoločnosti Ford kompletne prepracovali zavesenie kolies. Úplne nové, pevné, no pritom ľahké hliníkové horné aj spodné priečne rameno nápravy, predné a zadné odpruženie s dlhým zdvihom a zdokonalená zadná časť Wattovho priamovodu sú navrhnuté tak, aby poskytovali lepšiu kontrolu nad nerovným terénom vo vysokej rýchlosti.

„Vylepšené odpruženie modelu Ranger Raptor v maximálnej miere využíva nové tlmiče FOX® Live Valve. Odpruženie sa prispôsobuje v reálnom čase, čím umožňuje výnimočnú kontrolu nad karosériou na ceste a zároveň s ľahkosťou absorbuje zvlnenie a väčšie vyjazdené koľaje v teréne, a tým zabezpečuje maximálnu kontrolu a výkon,“ vysvetlil Burn.

Vnútorné obtokové tlmiče FOX® novej generácie s priemerom 2,5 palca disponujú špičkovou technológiou riadenia, ktorá zaisťuje tlmenie citlivé na polohu. Ide o najdômyselnejšie tlmiče, aké boli kedy namontované do vozidla Ranger Raptor. Sú naplnené olejom s prímesou Teflónu™, ktorý znižuje trenie približne o 50 % v porovnaní s tlmičmi v odchádzajúcom modeli.

Vnútorný obtokový systém Live Valve je v modeli Ranger Raptor prepojený s prepracovanými voliteľnými režimami jazdy a je vyvinutý tak, aby zabezpečoval vyšší komfort na ceste a lepšiu kvalitu jazdy v teréne pri vysokej aj nízkej rýchlosti.

Systém okrem súčinnosti s jazdnými režimami pracuje na pozadí a pripravuje úplne nový Ranger Raptor na rôzne podmienky. Rôzne zóny obtokového systému pri stlačení tlmičov poskytujú presne takú podporu, aká je potrebná pre zdvih, a pracujú opačne, keď sa tlmiče odrazia späť do plnej výšky.

Na ochranu pred prudkým poklesom tlmičov slúži pretekmi overený systém FOX® Bottom-Out Control, ktorý poskytuje maximálnu tlmiacu silu v posledných 25 percentách zdvihu tlmiča. Podobne dokáže stužiť aj zadné tlmiče, aby sa zabránilo záklonu zadnej časti vozidla pri prudkom rozjazde, čo zlepšuje stabilitu modelu Ranger Raptor. Vďaka tlmičom, ktoré poskytujú správne množstvo tlmiacej sily v každej polohe, zostáva Ranger Raptor pevne posadený tak na ceste, ako aj na trati.

Zatiaľ čo hardvér tlmičov je značky FOX®, o ladenie a vývoj sa postarala divízia Ford Performance pomocou kombinácie počítačového inžinierstva a testovania v reálnych podmienkach. Všetko od nastavenia pruženia až po nastavenie svetlej výšky, vyladenie ventilov a zdokonalenie jazdných zón bolo vykonané s cieľom vytvoriť optimálnu rovnováhu medzi komfortom, ovládaním, stabilitou a trakciou na ceste i v teréne.

Schopnosť modelu Ranger Raptor zdolávať náročný terén ešte vylepšuje kvalitná ochrana podvozka. Predná základná doska je takmer dvojnásobne väčšia ako štandardná jednotka modelu Ranger a je vyrobená z vysokopevnostnej ocele s hrúbkou 2,3 mm. Táto doska je v kombinácii so spodným štítom motora a štítom rozdeľovacej prevodovky určená na ochranu najdôležitejších komponentov, ako sú chladič, systém riadenia, predný priečny nosník, vaňa motora a predný diferenciál.

Dvojité ťažné háky vpredu a vzadu poskytujú flexibilné možnosti vyslobodzovania v teréne; konštrukcia uľahčuje prístup k jednému z ťažných hákov, ak je druhý zasypaný, a zároveň umožňuje použitie balančných popruhov pri vyslobodzovaní z hlbokého piesku alebo hustého bahna.

Ovládanie v teréne

 
Po prvýkrát je Ranger Raptor vybavený pokročilým systémom permanentného pohonu všetkých štyroch kolies s úplne novou elektronicky riadenou dvojstupňovou rozdeľovacou prevodovkou. Raptor teraz prichádza aj s predným a zadným samosvorným diferenciálom, pričom práve nový predný diferenciál je cennou dodatočnou funkciou pre milovníkov drsného terénu.
 
„Hoci Ranger Raptor sa inšpiroval púštnymi pretekárskymi vozidlami, je to aj mimoriadne schopné terénne vozidlo. Rovno sme vytvorili terénne vozidlo, ktoré nemusíte upravovať, aby ste sa bezpečne dostali tam, kam potrebujete, a späť,“ hovorí Burn.

Úplne nový Ranger Raptor zvládne všetko od rovných ciest až po blato a vyjazdené koľaje a všetko medzi tým vďaka siedmim voliteľným režimom jazdy. Patrí k nim aj tzv. režim Baja pre dobrodružnú jazdu v teréne, pri ktorom sú nastavené elektronické systémy vozidla na maximálny výkon pri jazde vysokou rýchlosťou v teréne4.
„Chceli sme, aby bol režim Baja maximálnym vyjadrením schopnosti rýchlej terénnej jazdy,“ uviedol Burn. „Táto funkcia tvorí podstatu toho, čo zákazník očakáva od modelu Ranger Raptor.“
 
Každý voliteľný režim jazdy upravuje množstvo prvkov, od motora a prevodovky až po citlivosť a kalibráciu proti blokovacieho brzdového systému (ABS), riadenie trakcie a stability, ovládanie výfukových ventilov, systém riadenia a odozvu škrtiacej klapky. Podľa zvoleného režimu jazdy sa navyše menia aj ukazovatele, informácie o vozidle a farebné motívy na združenom prístroji a stredovom dotykovom displeji.
 

Na ceste 

 
Normal (bežná jazda) – určený na pohodlnú a úspornú jazdu.
Sport (športová jazda) – citlivejší na svižnú jazdu na ceste.
Slippery (klzký povrch) – zaisťuje sebaistejšiu jazdu na klzkom alebo nerovnom povrchu.
 

V teréne 

 
Rock crawl (pomalá jazda po skalách) – zaisťuje optimálne ovládanie pri jazde veľmi nízkou rýchlosťou po extrémne kamenistom a nerovnom teréne.
Sand (piesok) – optimalizuje radenie prevodových stupňov a dodávanie výkonu pri jazde v piesku a hlbokom snehu.
Mud/Ruts (jazda po bahne alebo vyjazdených koľajách) – na zaistenie maximálnej priľnavosti počas rozjazdu a udržanie hybnosti vozidla.
Baja (dobrodružná jazda v teréne) – nastaví všetky systémy na maximálny útok v záujme zaistenia špičkového výkonu pri rýchlej jazde v teréne.
 
Úplne nový Ranger Raptor je vybavený aj funkciou Trail Control™, ktorá slúži ako tempomat pre jazdu v teréne. Vodič si jednoducho zvolí nastavenú rýchlosť pod 32 km/h a vozidlo bude ovládať zrýchľovanie a brzdenie, kým vodič sa bude koncentrovať na riadenie v náročnom teréne.

Odolný a atletický vzhľad

Vylepšeným schopnostiam modelu Ranger Raptor zodpovedá aj úplne nový vzhľad, ktorý nadväzuje na odvážny a výrazný štýl modelu Ranger novej generácie. Rozšírené oblúky kolies a dizajn svetlometov so svorkami C zdôrazňujú šírku pickupu, zatiaľ čo výrazný nápis F-O-R-D na mriežke chladiča a odolný samostatný nárazník mu dodávajú väčšiu vizuálnu mohutnosť.

„Všetko, čo bolo navrhnuté pre model Ranger Raptor, má svoj dôvod,“ hovorí Dave Dewitt, manažér exteriérového dizajnu modelu Ranger Raptor. „Už len tým, ako Raptor vyzerá, vyjadrujeme, čo dokáže.“

Zákazníci si môžu vybrať zo siedmich farieb exteriéru, vrátane neobyčajného oranžového odtieňa Code Orange alebo sivého odtieňa Conquer Grey, ktoré sú jedinečné pre verziu Raptor a zdôrazňujú exkluzivitu a výkon tohto pickupu. Ešte väčší vizuálny dôraz zaistia verzii Raptor výrazné grafické prvky, ktoré sa inšpirovali pretekmi.

Maticové LED svetlomety s LED svetlami na denné svietenie posúvajú svetelný výkon modelu Ranger Raptor na novú úroveň. Obsahujú prediktívne svetlá do zákruty, technológiu diaľkových svetiel bez oslnenia a automatickú dynamickú niveláciu, ktoré zaisťujú lepšiu viditeľnosť tak vodičom vozidla Ranger Raptor, ako aj ostatným účastníkom cestnej premávky.

Rozšírené blatníky zakrývajú mohutné 17-palcové disky kolies z ľahkých zliatin obuté do výkonných terénnych pneumatík exkluzívnych pre model Raptor. Funkčné vetracie otvory, aerodynamické prvky a odolné, priľnavé bočné schodíky z liateho hliníka vylepšujú vzhľad a funkčnosť vozidla. Vzadu sú zadné LED svetlá s charakteristickým štýlovým prepojením s prednou časťou, zatiaľ čo zadný nárazník v sivom odtieni Precision Grey má stredovú nášľapnú plochu a ťažné zariadenie, ktoré je zasunuté vysoko, aby neohrozovalo zadný nájazdový uhol.

Motív v interiéri taktiež zdôrazňuje terénny výkon a vysoko energetický charakter modelu Ranger Raptor. Kabína je v prednej i zadnej časti vybavená úplne novými športovými sedadlami, ktoré sú inšpirované stíhačkami. Sedadlá zvyšujú pohodlie a zaisťujú lepšiu oporu pri rýchlom prejazde zákrutami. 

Oranžové akcenty v odtieni Code Orange na prístrojovom paneli, obložení a sedadlách sa odrážajú v náladovom osvetlení modelu Ranger Raptor, ktoré zalieva interiér vozidla príjemnou jantárovou žiarou. Športový charakter interiéru dotvára exkluzívny kožený športový vyhrievaný volant s vyvýšenými palcami, znakom uprostred a radiacimi páčkami z liateho horčíka.

Cestujúcich potešia aj najnovšie digitálne technológie. Technologicky špičková kabína je vybavená 12,4-palcovým plne digitálnym združeným displejom a 12-palcovou stredovou dotykovou obrazovkou s novou generáciou systému konektivity a zábavy5 SYNC 4A® od spoločnosti Ford, ktorý zabezpečuje bezdrôtovú kompatibilitu so systémami Apple Carplay a Android Auto™ bez ďalšieho príplatku6. Zvukový sprievod vášho najbližšieho dobrodružstva zabezpečí audiosystém B&O® so sústavou 10 reproduktorov7.

Spoločnosť Ford očakáva, že zákazníci s modelom Ranger Raptor využijú každú príležitosť na otestovanie svojich pickupov v divočine, preto ponúka komplexný rad schváleného príslušenstva určeného pre šport a kempovanie, vrátane nového strešného stanu pre dve osoby od spoločnosti ARB ako experta na outdoorové príslušenstvo. Súčasťou stanu je matrac, päť okien a sieťky proti hmyzu na zips, ktoré prinášajú určitú mieru luxusu aj do prírody. Trvácna hliníková konštrukcia a nepremokavá, pevná tkanina uľahčujú montáž aj zloženie. Vďaka upevneniu na strechu je celý nákladový priestor k dispozícii pre batožinu. Schválenie od spoločnosti Ford znamená, že stan je krytý dvojročnou zárukou a možno ho objednať u miestneho predajcu.