Je vám nový kórejský elektromobil povedomý? V takom prípade si možno ešte pamätáte koncept Hyundai Seven z roku 2022. Práve ten pred dvoma rokmi naznačil, ako bude vyzerať sériový produkt a pravdou je, že obe vozidlá sú si skutočne dosť podobné.
Známy základ
Finálne SUV je postavené na známej modulárnej platforme E-GMP, ktorú dnes využívajú elektromobily Kia, Hyundai i Genesis. Konštruktéri v spolupráci s dizajnérmi stvorili automobil s dĺžkou 5060 mm, šírkou 1980 mm, výškou 1790 mm a vzdialenosťou náprav 3130 mm. Mimochodom, Ioniq 9 má najdlhší rázvor zo všetkých osobných modelov značky Hyundai.
Novinka využíva vpredu vzpery MacPherson a viacprvkové zavesenie kolies zadnej nápravy. K nim zákazníci dostanú tlmiče so samoniveláciou a hydraulické silentbloky. AI na palube navyše rozpoznáva povrch cesty a tomu prispôsobuje (automaticky) výber jazdného režimu.
Zaujímavé tiež je, že automobilka v snahe odľahčiť karosériu použila hliníkové predné i zadné blatníky a za zmienku stojí tiež fakt, že Ioniq 9 má koeficient aerodynamického odporu Cd 0,259. Platí to však len v prípade, že si objednáte kamerový systém so 7-palcovými prídavnými displejmi namiesto klasických vonkajších spätných zrkadiel.
Základná verzia nového SUV bude mať iba jeden elektromotor s výkonom 160 kW, teda 218 koní a 350 Nm, ktorý bude poháňať zadnú nápravu. Verzia AWD dostane prídavný elektromotor s výkonom 70 kW (95 koní) a 255 Nm a vrcholom bude AWD Performance. Tá pre zmenu bude poháňaná dvojicou 160-kilowattových elektromotorov, takže systémovo ponúkne 435 koní a 700 Nm.
S týmito parametrami Hyundai akceleruje z miesta na stovku za 5,2 sekundy, bežná štvorkolka zvládne rovnakú disciplínu za 6,7 sekundy a základné auto to má za 9,4 sekundy. Maximálka modelov AWD bude 200 kilometrov za hodinu.
Platforma E-GMP umožní nabíjať auto maximálnym výkonom 350 kW, takže v ideálnych podmienkach sa Ioniq 9 nabije z 10 na 80 percent za 24 minút. K tomu by sme mali dodať, že všetky modely dostanú (minimálne zo začiatku) trakčnú batériu s kapacitou až 110,3 kilowatthodín.
To podľa automobilky a metodiky WLTP stačí na dojazd 620 kilometrov, pri priemernej spotrebe 19,4 kWh na 100 kilometrov. Ide však o čísla platné len pre model Long Range s pohonom zadných kolies, na 19-palcových diskoch (za príplatok získate 20“ i 21“). Pre ostatné prevedenia akčný rádius zatiaľ nepoznáme.
Cestujúci budú mať k dispozícii tri rady sedadiel a Ioniq 9 odvezie maximálne sedem pasažierov. V druhom rade môžu byť potom dve samostatné o 180 stupňov otočné kreslá a posádku chráni celkovo až 10 airbagov.
Sklopením tretieho radu vznikne batožinový priestor s objemom 1323 litrov, v základe je to ale stále pôsobivých 620 litrov. K tomu môžete využiť tiež predný kufor s objemom 52 litrov v prípade dvojmotorových modelov alebo 88 litrov vo verziách s pohonom zadných kolies.
Palubná doska neprekvapuje. Dominuje jej veľký panoramatický displej tvorený dvomi 12-palcovými obrazovkami. Na sedadlách nájdete umelú kožu, nechýba tkanina vyrobená z recyklovaného PET, vlna či bio-vlákna. Kabínu štandardne ozvučí audio s 8 reproduktormi, príplatkové Bose ich má 14.
Hyundai Ioniq 9 zvládne príves s hmotnosťou 2500 kg, pričom auto dokáže detegovať príves a podľa neho prispôsobí odhadovaný dojazd.
Veľké elektrické SUV sa začne najskôr predávať na domácom kórejskom trhu a v Spojených štátoch, Európa však nepríde skrátka. Hyundai potvrdil, že o niečo neskôr dorazí s týmto autom aj na starý kontinent.
zdroj: Hyundai