Tretí model spoločnosti Ineos je síce popisovaný ako vozidlo s DNA Grenadieru s odkazom na jeho mimoriadny talent v teréne, v skutočnosti je ale Fusilier postavený na úplne novej, takzvane skateboardovej platforme a s rebrinovým rámom predchodcov nemá tým pádom nič spoločné.
Ineos sa pochválil, že novú konštrukciu vyvinul v spolupráci s koncernom Magna, ktorý ho bude pre Britov v Rakúsku dokonca aj vyrábať. Práve táto firma produkuje v Grazi okrem iného i Jaguar I-Pace, Fisker Ocean a dokonca i Mercedes triedy G.
Samotné šasi Fusiliera i kostra karosérie budú vyrobené z oceli, kvôli zníženiu hmotnosti ale dostane hliníkové dvere, prednú kapotu a pravdepodobne i predné blatníky. Trakčné batérie bude Ineosu dodávať Samsung zo svojej maďarskej továrne, automobilka však zatiaľ nie je stopercentne rozhodnutá, akú majú mať chémiu.
Aj to je dôvod, prečo Ineos neprezradil konkrétne technické parametre novinky. Vieme len, že okrem elektrického Fusiliera bude vznikať i verzia doplnená o spaľovací motor v úlohe generátora elektrickej energie, teda takzvaný „rande extender“ (REx).
Táto verzia má pomôcť majiteľom zbaviť sa úzkosti z dojazdu v oblastiach mimo civilizáciu, ale v tejto chvíli nepoznáme ani dodávateľa spaľovacej jednotky. Teoreticky by to mohlo byť BMW, ktoré dodáva naftové i benzínové radové šesťvalce pre Grenadier a Quartermaster, ale kľudne to nakoniec môže byť aj niekto iný.
Ďalšou alternatívnou je potom palivový článok, ktorý Ineos vlani predstavil v rámci Festivalu rýchlosti v Goodwoode v podobe prototypu Grenadier. V tomto prípade však výrobca podmieňuje produkciu zlepšením v súčasnosti mizernej vodíkovej infraštruktúry.
Mimo oficiálny záznam Ineos potom prezradil, že výlučne batériový Fusilier by mal mať dojazd okolo 400 kilometrov, zatiaľ do REx dostane približne 70 percent jeho kapacity, aby v čisto elektrickom režime zvládol aspoň 270 kilometrov.
Zakladateľ a šéf firmy, Sir Jim Ratcliffe, k tomu dodáva, že „elektrický pohon ponúknuť musia, či sa im to páči alebo nie, ale problém s ním nemajú, akurát chápu jeho obmedzenia v určitých situáciách“.
Elektromobil zatiaľ nie je univerzálnym riešením
Ratcliffe hovorí, že pôvodne chceli sledovať vývoj priemyslu a ponúknuť len elektrický pohon. Lenže pred pár mesiacmi sa aj kvôli zmenám na trhu od tohto rozhodnutia odklonili, pretože batériové autá podľa neho nedokážu urobiť z každého presunu z miesta A do B bezproblémovú cestu.
„Elektromobil je v určitých situáciách perfektným riešením, napríklad pri kratších cestách či v meste. Ale priemysel i vláda by mali mať realistické očakávania od technológií, ktoré môžu pomôcť urýchliť nevyhnutné tempo zmien. To je dôvod, prečo Fusilier dostane ďalšiu pohonnú jednotku, ktorá tiež dramaticky pomôže znížiť emisie, ale má potrebný dojazd a môžete ho natankovať,“ upozorňuje šéf Ineosu.
Práve dodatočné rozhodnutie o verzii Fusilier REx je dôvodom, prečo sa tento model nedostane na trh v roku 2026, ako bolo pôvodne plánované, ale prvé autá budú k dispozícii až začiatkom roka 2027.
Inak povedané, Ineos síce odhalil sériovú podobu novinky skôr ako Mercedes triedu EQG, ale Nemci celkom určite rozbehnú sériovú produkciu batériového „Géčka“ pred Britmi. Svoje auto dostanú ku klientom zrejme už v priebehu budúceho roka.
V každom prípade sa o pohon auta postará dvojica elektromotorov a samozrejmosťou bude 4x4 s klasickou mechanikou, inak povedané, nemá ísť o techniku s elektronicky simulovanými diferenciálmi a virtuálnymi uzávierkami.
Kvôli lepšiemu chovaniu a ovládateľnosti Fusilier dostane presnejšie konvenčné hrebeňové riadenie, pretože sa zákazníci sťažovali na závitovkovú prevodovku a riadenie s obehom guľôčok v modeli Grenadier. Ineos tento systém obhajuje kvôli menšiemu prenosu rázov do volantu pri jazde v ťažkom teréne, ale je menej presný na bežných cestách.
A ceny? Ineos na túto otázku konkrétne odpovede ešte nedáva, naznačil ale, že je nepravdepodobné, aby boli podstatne nižšie v porovnaní s väčším Grenadierom, pretože náklady na batériu sú trikrát vyššie ako na spaľovaciu jednotku. Práve preto by Fusilier REx s menším akumulátorom mohol byť dokonca o niečo lacnejší ako čistý elektromobil. Ďalšie detaily ale budeme vedieť až zhruba o dva roky.
zdroj: Ineos