"Nový Jaguar XF je čistým stelesnením pokoja a sily.", Ian Callum, šéfdizajnér Jaguaru.
Ak vám meno kaskadéra, Jima Dowdalla, rovnako ako mne nič nehovorí, tak vedzte, že za 35 rokov v branži účinkoval vo viacerých Bondovkách, filmoch o agentovi bez minulosti Jasonovi Bournovi, či v Indiana Jonesovi. Tentoraz sa previezol po dvoch karbónových lanách priemeru 34 mm v novom Jaguari XF. Automobilka tým chcela demonštrovať najmä jeho nízku hmotnosť. Briti pritom tvrdia, že druhá generácia XF je o 80 kg ľahšia ako najbližší konkurent a o 190 kg ľahšia ako prvá generácia XF. Keďže údaj platí pre verziu s 2,0 litrovým naftovým motorom Ingenium s výkonom 120 kW (163 k) a manuálnou prevodovkou, tým najbližším konkurentom bude zrejme BMW 520d s hmotnosťou 1 695 kg vrátane vodiča. Iba pre úplnosť doplním, že Mercedes-Benz E200 BlueTEC má 1 735 kg a Audi A6 2,0 TDI váži rovných 1 700 kg. Aj tieto hodnoty sú samozrejme so 68 kg vodičom na palube a 7 kg batožinou. Jaguar XF by teda s dieselovým dvojlitrom Ingenium mohol vážiť 1 615 kg s vodičom, alebo 1 540 kg prázdny.
Konštruktéri Jaguaru dosiahli nízku hmotnosť auta, najmä použitím hliníkovej konštrukcie. Briti túto architektúru karosérie pomenovali aluminium-intensive a okrem lepších jazdných vlastností má priniesť aj zníženie spotreby. Výrobca dokonca, v prípade spomínaného modelu s 2,0 litrovým turbo dieselom a manuálnou prevodovkou, sľubuje spotrebu na úrovni 4,0 litra na 100 km. Okrem hmotnosti k nízkej spotrebe prispieva ja aerodynamika auta so súčiniteľom aerodynamického odporu iba 0,26.
3 vznetové a 3 zážihové agregáty
Na pohon Jaguaru XF výrobca pripravil hneď v úvode šesť možností. Zákazník si tak bude môcť vybrať z troch vznetových a troch zážihových modelov. Diesle zastupuje 2,0 litrový štvorvalec Ingenium v dvoch výkonových verziách. Slabšia má výkon 120 kW (163 k) a maximálny krútiaci moment 380 Nm. Výkonnejšia vezia dosahuje hodnoty 132 kW (180 k) a 430 Nm. Toto sú jediné dve verzie, ktoré budú k dispozícii aj so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou aj s 8-stupňovou automatickou prevodovkou. Pre všetky ostatné motory automobilka vyhradila iba spomínaný 8-stupňový automat. Naftovú ponuku dopĺňa ešte 3,0 litrový V6 prepĺňaný dvoma turbami. Dosahuje maximálny výkon 221 kW (300 k) a jeho krútiaci moment vrcholí na hodnote 700 Nm. Ak máte radšej benzín, škála motorov určená pre vás začína prepĺňaným 2,0 litrovým štvorvalcom s priamym vstrekovaním a výkonom 177 kW (240 k). Maximálny krútiaci moment tohto agregátu je 340 Nm. Nad ním v ponuke stojí ešte kompresorom prepĺňaný 3,0 litrový motor V6 v dvoch výkonových variantoch. "Slabšia" verzia má 250 kW (340 k) a 450 Nm. Silnejšia ponúkne o 40 koní viac, teda 279 kW (380 k) a rovnako 450 Nm.
Jaguar XF ponúkne v najsilnejšej verzii 380 koní a rozloženie hmotnosti 50:50.
Jaguar XF príde aj s pohonom všetkých kolies.
Nižšia hmotnosť oproti predošlej generácii je prísľubom lepších jazdných vlastností. Tie má však z veľkej miery na svedomí najmä podvozok. Vývojári tu rovnako ako v menšom type XE použili lichobežníkovú nápravu vpredu a viacprvkovú nápravu Integral Link vzadu. Vyváženosti a ovládateľnosti navyše prispieva aj rozloženie hmotnosti približne 50:50. Podobne, ako v F-type a XE aj tu nájdeme elektrický posilovač riadenia (EPAS). Pre väčší komfort automobilka za príplatok ponúkne okrem štandardných aj adaptívne tlmiče, ktoré v katalógu nájdete pod označením Adaptive Dynamics system. Jaguar XF má v základnej konfigurácii poháňanú zadnú nápravu, no pre niektoré trhy bude k dispozícii aj verzia s pohonom oboch náprav. Na tento účel Jaguar využíva systém Torque on-demand. Zaujímavosťou je, že rozdeľovacia prevodovka tohto systému využíva reťazový prevod namiesto ozubených kolies. Malo by to priniesť tichší a efektívnejší chod a úsporu hmotnosti. O lepšiu trakciu sa navyše stará aj systém Intelligent Driveline Dynamics (IDD). Ten Briti po prvý raz použili v F-type AWD a rozdeľuje krútiaci moment podľa aktuálnej situácie. Ak napríklad niektoré z kolies začne v zákrute strácať trakciu, systém pošle viac krútiaceho momentu na ostatné kolesá, v závislosti od toho koľko sú schopné ešte preniesť. Vývojári však mysleli na zvládanie zlých poveternostných podmienok aj v prípade áut so zadným pohonom. Preto bude k dispozícii systém All Surface Progress Control, ktorý Jaguar predstavil v type XE. Funguje od 3,6 km/h do 30 km/h a pokiaľ je aktívny, vodič nepoužíva pedále. Systém elektronicky dávkuje plyn, oveľa citlivejšie ako človek, aby minimalizoval preklz.
Nový Jaguar XF je o 190 kg ľahší ako predchodca.
Nový Jaguar XF je o 7 mm kratší a o 3 mm nižší ako jeho predchodca. Aj napriek tomu ponúkne o 51 mm dlhší rázvor s hodnotou 2 960 mm. To samozrejme prináša najmä viac miesta pre posádku. Tá bude mať mimochodom k dispozícii systém InControl Touch Pro s 10,2" dotykovým displejom a funkciu Dual View. Vodič tak môže sledovať napríklad navigáciu, zatiaľ čo spolujazdec na rovnakom displeji pozerá trebárs film z DVD. K dispozícii pre XF bude aj 825 W audiosystém Meridian so 17-timi reproduktormi. Ďalšou novinkou pre Jaguar v tejto triede je 12,3" TFT displej namiesto klasických budíkov, ktorý automobilka už použila napríklad v type XJ, či v Range Roveroch. Pohodliu cestovania v noci by mali prispieť aj full LED svetlá.
Svoju výstavnú premiéru si nový Jaguar XF odkrúti 1. apríla na autosalóne v New Yorku. V rovnaký deň automobilka zverejní aj kompletné technické špecifikácie tohto typu. Do predaja by sa druhá generácia XF mala dostať už v septembri tohto roka.
Dizajn XF je podľa Iana Calluma čistý, jednoduchý a bez zbytočných línii.
Zdroj: Jaguar