Ak sledujete americkú automobilovú scénu pozornejšie, tento automobil pre vás nebude veľkým prekvapením. Ako sme už spomenuli, piata generácia Jeepu Grand Cherokee je skrátenou verziou v januári predstaveného modelu Grand Cherokee L, ktorý má na rozdiel od tohto auta tri rady sedadiel a o 126 milimetrov dlhší rázvor.
Kým „eLko“ svojou veľkosťou zodpovedá zhruba BMW X7, štandardná päťsedadlová novinka je rozmermi niekde na úrovni modelu X5. Má rázvor 2964 mm, dĺžku 4910 mm a šírku 2150 mm.
Asi najväčšou novinkou tohto auta je downsizingový preplňovaný radový štvorvalec s objemom 2,0 litra kombinovaný s hybridnou technikou. Dobíjací, teda plug-in hybridný Grand Cherokee nesie dodatočné označenie 4xe a spaľovacej pohonnej jednotke asistujú dva elektromotory – štartér-generátor spojený remeňom a druhá jednotka namontovaná medzi štvorvalcom a prevodovkou, ktorú zapájajú do hry dve spojky. Ďalej je tu osemstupňový automat a aj v tomto prípade dostanete pohon oboch náprav, redukčnú prevodovku a elektronicky ovládanú uzávierku zadného diferenciálu.
Benzín-elektrický model pracuje s napätím 400 voltov a systém dopĺňa akumulátor s kapacitou 17 kWh, ktorý je uložený v podlahe a chránený oceľovými plechmi. Uvedená hodnota je ekvivalent približne 6,5 litra benzínu a Jeep hovorí, že by to malo stačiť na dojazd (v čisto elektrickom režime) 40 kilometrov. Celkový systémový výkon hybridu je 381 koní a maximálny krútiaci moment 637 newtonmetrov.
Ak máte s hybridmi či malým počtom valcov nejaký problém, Jeep vám ponúkne hneď dve možnosti, ako elektrifikácií uniknúť. Tá prvá nesie označenie 3.6 V6 Pentastar, má 60-stupňový uhol rozovretia valcov, dvojstupňový variabilný zdvih ventilov a variabilné časovanie. Šesťvalec produkuje 297 koní a 352 Nm, pričom automobilka tvrdí, že takmer 90 percent maximálneho krútiaceho momentu máte k dispozícii v rozsahu od 1800 do 6400 otáčok za minútu.
Ak budete mať chuť na ešte väčší počet valcov, v predaji bude tiež 5.7 V8 Hemi so systémom deaktivácie štyroch valcov, maximálnym výkonom 362 koní a najvyšším krútiacim momentom 528 newtonmetrov.
Od 2,72 do 3,26 tony
Len pre zaujímavosť dodávame, že hybrid síce má papierovo najvyšší výkon i krútiaci moment, ale môže ťahať brzdený príves s hmotnosťou „len“ 2720 kg, kým V6 môže na guľu zapriahnuť 2812 kg a osemvalec dokonca 3265 kg.
Novinka bude dostupná v piatich základných výbavách s názvom Laredo, Limited, Overland, Trailhawk a Summit, pričom tá predposledná sa špecializuje na jazdu v ťažkom teréne. Má vzduchové odpruženie, svetlú výšku 287 milimetrov, schopnosť zvládať brody s hĺbkou 610 mm, špeciálne pneumatiky na off-road obuté na 18-palcových diskoch či zadnú uzávierku diferenciálu. Jednotlivé verzie majú tiež rôzne sfarbené ťažné háky a Trailhawk poznáte podľa toho, že ich má červené. Súčasťou jeho výbavy sú tiež odpojiteľné stabilizátory a ochranné dosky podvozku vyrobené z vysokopevnostnej ocele.
Mimochodom, Grand Cherokee bude naďalej ponúkať hneď tri systému pohonu všetkých kolies s názvom Quadra-Trac I, Quadra-Trac II a Quadra-Drive II. Pridajte k tomu systém riadenia trakcie Selec-Terrain a máte približnú predstavu o tom, čo všetko ponúkne jeho 4x4.
Novinkou tohto Jeepu je automatické odpojovanie pohonu prednej nápravy. Výrobca hovorí, že všetko prebieha automaticky a elektronika týmto zvyšuje prevádzkovú efektivitu. Ak auto naopak spozná, že štvorkolku potrebujete, bleskovo ju zase pripojí.
Interiér vyzerá jedným slovom luxusne a minimálne na fotografiách pôsobí dojmom, že sa nemusí hanbiť ani vedľa Range Roveru. Jeho detaily vám ale popisovať nebudeme, všetko dôležité nájdete v galérii.
Nový Jeep Grand Cherokee sa bude vyrábať v Detroite, po tridsiatich rokoch prvej novootvorenej továrni v meste motorov. Prvé autá sa dostanú k severoamerickým zákazníkom koncom roka, hybrid začiatkom tohto nasledujúceho. Ostatné trhy budú musieť počkať do roku 2022.
zdroj: Jeep