Christian von Koenigsegg od počiatku vývoja Gemery hovorí, že vznikla preto, aby sprostredkovala fantastickú dynamiku jeho strojov štvorčlennej posádke, ktorá by mala mať zároveň dosť miesta nielen pre kolená, ale tiež na batožinu. Podmienkou bolo, aby auto stále vyzeralo ako klasické dvojdverové kupé.

Zhruba tri roky po premiére prvého konceptu to vyzerá, že misia bola úspešná. Štylisticky sa sériový produkt v porovnaní s pôvodným vozidlom príliš nezmenil. Dostal iný dizajn kolies, namiesto kamier klasické vonkajšie spätné zrkadlá a prepracované boli tiež ďalšie detaily, ale v zásade bol šéf firmy s prvotným návrhom evidentne spokojný.

To isté sa nedá povedať o technike, je to však dôsledok iného paralelného vývoja. Koncept totiž kombinoval trojvalcový dvojliter TFG (Tiny Friendly Giant) s výkonom 600 koní s tromi elektromotormi Quark, lenže firma medzičasom vyvinula novú radiálnu elektrickú jednotku nazvanú Dark Matter.

Má hmotnosť len 39 kg, ale je schopná vyprodukovať až 800 koní a 1250 newtonmetrov, takže namiesto troch „kvarkov“ nakoniec stačila k „malému priateľskému obrovi“ jedna „temná hmota“. Výsledkom je systémových 1400 koní a kombinovaných 1850 newtonmetrov, ktoré po novom spracováva prevodovka LST (Light Speed ​​Transmission), medzitým vyvinutá pre Jesko.

Je zaujímavá tým, že z procesu násobenia výkonu a jeho prenosu na predné, zadné alebo všetky štyri kolesá v spolupráci s pokročilým systémom vektorovania krútiaceho momentu vynecháva zotrvačník i spojku a pre potreby Gemery bola mierne prepracovaná. Práve kvôli úpravám a tomu, že opäť vzniklo niečo nové, jej v Koenigseggu dali meno LSTT – zo skratky Light Speed ​​Tourbillon Transmission, ktorá odkazuje na kompenzačný mechanizmus špičkových švajčiarskych chronografov.

Aj keď malo produkčné auto výkon znížený z 1700 na 1400 koní, šéf automobilky hovorí, že vďaka značnej redukcii hmotnosti je výsledná dynamika lepšia po všetkých stránkach, konkrétne údaje však Švédi zatiaľ nezverejnili.

Christianovi Koenigseggovi to ale nestačilo a napadlo ho, že by Gemera mohla byť poháňaná osemvalcom z Jeska. Normálne sa do vyhradeného priestoru nevošiel (nakoniec aj preto mal pôvodný koncept len trojvalec), konštruktéri ale zistili, že ak prepracujú výfukový systém a premiestnia turbodúchadlá, HV8 (hot V8) sa tam nakoniec podarí vtesnať.

Päťlitrový osemvalec má v tejto konfigurácii 1500 koní, pridajte k tomu 800 koní elektromotora a máte výsledných 2300 koní a k tomu systémových 2750 newtonmetrov.

„Gemera HV8 nie je len najvýkonnejším a najextrémnejším sériovo vyrábaným automobilom na svete s ohromujúcim pomerom 1,11 koňa na kilogram, ale je to tiež najpraktickejšie a užívateľsky najprívetivejšie športové vozidlo, aké kedy bolo vytvorené,“ hovorí Christian Koenigsegg a dodáva: „Jeho neuveriteľná odozva, ovládateľnosť, zvuk motora, prevodovka, priestranný interiér a systémy pohonu všetkých kolies spolu vytvárajú nevídaný a bezkonkurenčný zážitok, ktorý je pripravený prekonať rekordy na okruhoch i v šprinte z miesta.“

Že to znie neskromne? Popravde, pri pohľade na uvádzané čísla to vôbec nepôsobí prehnane. Napríklad elektrický Rimac Nevera, ktorý pred pár mesiacmi vytvoril 23 svetových rekordov (mimochodom, Regera mu jeden z nich – 0-400-0 km/h za 28,81 s – nedávno vzala) má 1914 koní a hmotnosť 2300 kg. Gemera má 2300 koní a váži podľa uvádzaného pomeru 1,11 k/kg 2072 kg.

Obe verzie Gemery pritom dostali prídavnú trakčnú batériu s kapacitou 14 kWh, zachovali si 200-litrový batožinový priestor a nechýbajú im napríklad elektricky nastaviteľné vyhrievané sedadlá so systém Isofix na uchytenie detských sedačiek, pripojenie Apple CarPlay alebo dokonca úchyty na strešný nosič. Skrátka praktický Koenigsegg.

Výroba Gemery štartuje koncom budúceho roka a firma zároveň oznámila, že prvé autá doručí zákazníkom začiatkom roka 2025. O exkluzivitu sa pritom báť nemusíte, Švédi ich vyrobia len 300. Otázkou akurát je... trojvalec alebo V8?

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 14 obrázkov

zdroj: Koenigsegg