Lexus IS to mal už-už nahnuté. Po avizovanom možnom ukončení produkcie typu GS sa veľmi tíško šepkalo o podobnom osude aj pre menšieho a mladšieho brata. Aspoň to tvrdili rôzne zlé jazyky. Možno neviete, ale prvá generácia oslavuje tento rok okrúhlych 20 rokov (Toyota Altezza prišla o rok skôr), takže čoskoro pripravím výročný článok.
1. generácia XE10
Ako roky šli... Prvá generácia oficiálne nikdy nemala športovú hard-core verziu. Pod kapotou ste mohli mať len 2,0 R6 označený ako 1G-FE s výkonom 114 kW (155 k), alebo legendárny 3,0 R6 s označením 2JZ-GE. Nemal turbo, výkon trošku nad 200 koní, v Európe bol len s automatom, takže žiadne športové nádeje sa nekonali. Karosárske verzie boli dve. Sedan a kombi Sportcross. Avšak ku koncu života sa už v Japonsku pohrávali s myšlienkou hodiť pod prednú kapotu veľký motor V8 s objemom 4,3 litra a označením 3UZ-FE – známy predovšetkým z veľkých limuzín značky. Vznikol len ako prototyp – dokonca ani rôzne zdroje nevedia povedať presný počet kusov. Poháňaná bola vždy iba zadná náprava (pre Japonsko aj 4x4 avšak iba ako Toyota Altezza Gita - 3,0 2JZ-GE).
2. generácia - XE20
Druhá generácia na tom už bola z pohľadu vtedajšieho Európana lepšie. Pod kapotou sa ocitla mnohými žiadaná nafta s objemom 2,2 litra. Verte mi, kusy IS220d a IS200d by ste naozaj vlastniť nechceli. Jediná rozumná voľba v Európe je IS250 (pozor nie R6, ale už V6), ktorý do modernizácie mohol mať aj manuálnu prevodovku. Tam však veľký pozor na chronicky chorobný dvojhmotný zotrvačník. Ak budete mať šťastie, možno narazíte aj na kusy spoza oceánu s označením 350. Druhú generáciu s benzínovým motorom ste mohli mať aj s pohonom oboch náprav. Táto generácia bola ako jediná aj v karosérii kabriolet, avšak vypadol kombík.
IS F - zatiaľ prvé, avšak asi nie posledné
Prepracovali sme sa k prvému naozajstnému športovcovi z rodu Lexus s prívlastkom F. V roku 2007 bol vôbec prvým modelom značky, ktorý sa rozhodol ostro atakovať nemeckú konkurenciu na poli športovosti. Do Európy a USA dorazil až o rok neskôr. Pod kapotu osadili 5,0-litrový V8 bez prepĺňania s priamym vstrekovaním benzínu. Výkon 423 koní a 505 Nm s autom dokázal divy. Akcelerácia slušných 4,8 sekundy, maximálka 270 km/h. Spárovaný bol výlučne s 8-stupňovým automatom, ktorý posielal silu len na zadné kolesá. Výroba trvala do r. 2014, oficiálny nástupca už neprišiel. Zákazník si tak mohol vybrať len medzi RC F, GS F a teoreticky nedosiahnuteľným LFA.
3. generácia - XE30
Tretia, ešte stále aktuálna generácia klame telom. Vyzerá svižne, vo vhodnej farebnej kombinácii a s paketom Sport duplom, ale nič „zaujímavé“ pod kapotou nie je a za posledných pár rokov ani nebolo. Boli to len sedany. Keď prišli, dizajn bol veľmi odvážny. Avšak s odstupom času si dovolím tvrdiť, že až teraz, po pár rokoch, sa stal zo strany verejnosti pochopený. Našťastie sa Japonci v tejto generácii zriekli nafty, takže všetky dostupné boli a sú len v benzíne, alebo po prvýkrát aj s hybridnou technológiu. Navyše, neskôr základný model mal už aj prepĺňanie (IS200t), čo tiež dovtedy nebolo v Lexuse možné. Manuálnu prevodovku by ste však už hľadali márne...
4. generácia - XE40?
IS štvrtej generácie bude vybudovaný na platforme GA-L s pohonom zadných kolies, ktorá poslúžila ako základ pre športové kupé LC a piatu generáciu limuzíny Lexus LS. Prísť by mala už v r. 2020. Čo sa týka bežných pohonných jednotiek, tak by to mali byť motor s objemom 2,5 litra v kombinácii s hybridom a vrabce čvirikajú aj o 2,4 turbo motore. Parametre však zatiaľ úplne známe nie sú. Preto sa nechajme prekvapiť.
To, že sa chystá aj ostrá verzia, potvrdili japonský portál Response. Pod kapotou bude pravdepodobne motor, ktorý sme už dávnejšie na našom portáli spomínali, čiže s najväčšou pravdepodobnosťou to bude motor V6. V avizovanom staršom článku sa spomínal motor s označením V35A-FTS, ktorý má výkon 310 kW (422 k) pri 6000 ot. a maximálny krútiaci moment 600 Nm je k dispozícii v rozmedzí 1600 - 4800 ot. Avšak nie je úplne jasné, či to bude model IS400, alebo to bude IS-F novej generácie. Vieme len toľko, že sa naozaj niečo v dielni kuje. Každopádne by mali pritvrdiť a pár koníkov ešte prihodiť. Predsa to už je viac ako 10 rokov, čo predstavili druhú generáciu s približne rovnakými hodnotami výkonu.