Druhá generácia modelu NX má pred sebou neľahkú úlohu, a to nadviazať na úspešnú prvú generáciu. Ňou Lexus trafil do čierneho, nakoľko prilákal nových zákazníkov a od jej uvedenia v roku 2014 predal cez 170-tisíc kusov, čo je na pomery Lexusu rozhodne úspech. Nové NX je na prvý pohľad veľmi podobné svojmu predchodcovi, no opak je pravdou. Až 95 % súčiastok druhej generácie je totiž nových.
Dizajn je skôr evolúciou
Napriek tomu, že väčšina auta je kompletne nová, v otázke dizajnu exteriéru zvolil Lexus cestu evolúcie a nie revolúcie. NX-ko si tak zachovalo svoje typické črty, ktoré značka doplnila dynamickejším a svalnatejším charakterom. Lexus zároveň tvrdí, že cieľom dizajnérov bolo vytvoriť „funkčnú krásu“ vyjadrenú v duchu ako značka napĺňa stále rozmanitejšie požiadavky a preferencie zákazníkov. Pri samotnom dizajne stojí za zmienku najmä zadná časť (predok sa totiž príliš nezmenil), kde sa vynímajú nové svetlá v tvare písmena L a vytvárajú nový svetelný podpis Lexusu. Vzadu už navyše nenájdeme logo značky, ale po vzore niektorých iných automobiliek, napríklad Škody, sa tam nachádza veľký nápis LEXUS. Dizajnéri zároveň spolupracovali s inžiniermi z oblasti aerodynamiky a celkový tvar auta je navrhnutý tak, aby zabezpečoval čo najoptimálnejšie obtekanie vzduchu. Zaujímavý je najmä kryt motora, ktorého povrch vyzerá ako golfové loptičky. To pod autom vytvára mikro-víry, ktoré zlepšujú pozdĺžnu stabilitu auta vo vysokých rýchlostiach. Nové NX-ko však nielen mierne zmenilo svoj výzor, no oproti predchodcovi aj narástlo. Na dĺžku a do šírky o 20 mm, do výšky 5 mm, no a rázvor náprav sa predĺžil o 30 mm. Vďaka tomu bolo možné docieliť väčší vnútorný priestor pre zadných pasažierov.
Nový koncept interiéru
Lexus NX je prvým modelom, ktorý dostal nový koncept interiéru zvaný Tazuna. Ten je zameraný najmä na samotného vodiča a poskytuje veľmi intuitívne ovládanie vozidla, pričom sa riadi princípom „ruky na volante, oči na ceste“. To, že je kokpit centrovaný hlavne na vodiča, dokazuje aj voliteľná stredová 14-palcová (v základe 9,8-palcov) dotyková obrazovka infotainmentu (jedna z najväčších v danej triede), ktorá je natočená práve smerom k nemu a zároveň sú všetky dôležité ovládače (vrátane voliča jazdných režimov či klimatizácie) na dosah ruky. Lexus NX ponúka kompletne novú multimediálnu platformu, ktorá by mala mimo iného aj zlepšiť konektivitu auta. Samotný infotainment dostal aj modul dátovej komunikácie DCM či pokročilú cloudovú navigáciu, vďaka čomu poskytuje informácie o trase v reálnom čase a automaticky aktualizuje dopravné udalosti na ceste pred vami.
Celkovo pôsobí interiér na fotkách veľmi moderne a nechýba ani head-up displej. Interiér zároveň disponuje vysoko-kvalitnými materiálmi, ktoré by nemali len vyzerať pekne, ale mali by byť aj príjemné na dotyk. Lexus taktiež tvrdí, že kabína by mala pasažierom poskytovať vysoký komfort a vďaka použitiu absorpčných materiálov aj výbornú izoláciu hluku a vibrácii. Vnútro auta zase oživí ambientné osvetlenie, ktoré ponúkne až 64-rôznych farieb, a tak si tú svoju obľúbenú vyberie naozaj každý. NX je taktiež prvým modelom značky, ktorý je vybavený elektronickým systémom otvárania dverí a nahrádza tak klasické vnútorné kľučky dverí, zvyčajne integrované v lakťovej opierke. Okrem toho bude nové NX ponúkať aj aplikáciu Lexus Link, predhriatie či predchladenie kabíny pred začatím cesty. NX tiež profituje aj z viacerých jazdných a bezpečnostných asistentov ako protikolízny systém, adaptívny tempomat či núdzový asistent riadenia.
Široký výber motorizácií
Vrcholom ponuky nového Lexusu NX bude verzia 450h+, ktorá je prvým plug-in hybridom v portfóliu automobilky. Lexus však v oblasti hybridov nie je žiadnym nováčikom, nakoľko s nimi má už 15-ročné skúsenosti. NX 450h+ kombinuje 2,5-litrový 4-valec s elektromotorom a 18,1 kWh li-ion batériami. Dodatočný zadný elektromotor navyše umožňuje pohon všetkých kolies. Celkovo tak verzia 450h+ dodáva 225 kW (306 k). Doménou modelu NX rozhodne nie je šprint v priamke, no napriek tomu zvládne zrýchliť z 0 na 100 km/h za zhruba 6 sekúnd, čo je slušný čas. Výhradne na elektrický pohon dokáže NX 450h+ zvládnuť 63 km a to do rýchlosti 135 km/h. Určite zaujme aj spotreba, ktorú podľa WLTP normy uvádza Lexus na hodnote 3l/100 km. U NX je dôraz kladený najmä na efektívny hybridný systém so samo-nabíjaním a nie na samotný spaľovací motor. Vďaka tomu Lexus uvádza, že účinnosť ich nového NX 450h+ je až o 20% ako v prípade konkurencie.
Ďalším variantom ponuky je NX 350h, ktorý disponuje už 4. generáciou hybridnej technológie Lexus. Ponúka tak o 22% viac výkonu ako predchodca, teda 178 kW (242 k), a to pri 10% znížení emisii CO2. Verzia 350h je zároveň jedinou z radu NX, ktorá bude k dispozícii ako s pohonom predných kolies, tak aj ako 4x4 (všetky ostatné verzie budú len s pohonom 4x4).
Ponuka radu NX však nie je len o hybridoch, a tak v nej nájdeme aj dva varianty iba so spaľovacím motorom, NX 350 a 250. Prvý menovaný disponuje 2,4-litrovým benzínovým 4-valcom, ktorý produkuje výkon 205 kW (279 k) a 430 Nm krútiaceho momentu. Agregát zároveň spolupracuje s 8-stupňovým automatom Direct Shift, ktorý má podľa Lexusu rapídnu odozvu. Hnacia sila sa prostredníctvom neho prenáša na všetky štyri kolesá. NX 350 je totiž vybavený elektronicky riadeným pohonom všetkých kolies, ktorý čo najefektívnejšie rozdeľuje krútiaci moment medzi jednotlivé kolesá a zabezpečuje čo najlepšiu trakciu. V závislosti od jazdnej situácie môže byť hnacia sila distribuovaná medzi predok:zadok od pomeru 75:25 do pomeru 50:50. Variant NX 250 poháňa 2,5-litrový benzínový 4-valec s výkonom 146 kW, teda 199 koní. Rovnako ako verzia 350 využíva 8-stupňový automat Direct Shift a aj pohon všetkých kolies.
Nový Lexus NX je postavený na globálnej platforme značky K (GA-K). Tá zabezpečuje aj lepšie a dynamickejšie jazdné vlastnosti vďaka zníženému ťažisku o 20 mm, zväčšeniu predného a zadného rozchodu kolies či vylepšenému rozloženiu hmotnosti. Na prednej náprave nájdeme vzpery McPherson, zatiaľ čo vzadu sa nachádza lichobežníkové zavesenie. Čo sa týka samotného pohonu 4x4, u hybridných verzii 450h+ a 350h sa nachádza elektrický pohon všetkých kolies E-Four, kde sa o pohon zadnej nápravy stará zadný elektromotor. U ostatných dvoch verzii 350 a 250, je pohon 4x4 elektronicky riadený, pričom využíva dynamické rozdelenie krútiaceho momentu či jeho dynamickú kontrolu.
Premiéru si nový Lexus NX odbil dnes, 12. júna 2021, pričom na trhy v Európe by sa mal dostať v poslednom štvrťroku 2021. Cenovku zatiaľ nepoznáme.
zdroj, foto: Lexus