Uprostred mája zverejnil Lexus upútavku na v poradí piatu generáciu svojho prvého SUV s typovým označením RX. Publikovaný obrázok naznačil dizajn prednej časti a zároveň prezradil dátum kompletného odhalenia naplánovaného na 1. jún. Dnes zverejnila prémiová japonská značka všetky podrobnosti.

Evolučné zmeny navonok i zvnútra

Nástupca populárneho vozidla vzhľadom nadväzuje na predchodcu a ponechal si napríklad svojský koncový stĺpik. Viaceré detaily sú však prispôsobené aktuálnemu dizajnovému jazyku. Znamená to štíhlejšie predné svetlá, prepojené zadné jednotky či odlišnú masku chladiča prechádzajúcu vo vrchnej časti do vyvýšenej kapoty. Charakteristický tvar evokujúci presýpacie hodiny ustúpil do úzadia.

Z hľadiska rozmerov sa toho veľa nezmenilo. Dĺžka zostala zachovaná na úrovni 4 890 mm, šírka sa zväčšila na 1 920 mm (+25 mm) a strecha klesla na 1 710 mm (- 10 mm). Najvýraznejší nárast zaznamenal rázvor osí náprav s hodnotou 2 850 mm (+ 60 mm). Hmotnosť vozidla sa vďaka platforme GA-K znížila o takmer 90 kg, k čomu prispelo väčšie použitie hliníka a vysokopevnostnej ocele.

Zväčšenie priestoru medzi kolesami s priemerom 19 až 21 palcov prospelo priestoru pre vzadu sediacich pasažierov, kým odlišné piate dvere predĺžili batožinový priestor o 50 mm. Jeho objem sme sa zatiaľ nedozvedeli. Pocit vzdušnosti v rámci kabíny umocňujú nové sedadlá, ale tiež inteligentnejšie rozmiestnenie komponentov.

Evolúcia zasiahla aj interiér vyznávajúci koncepciu Tazuna, ktorú už poznáme z typov NX a RZ. Základom tohto prístupu je intuitívne ovládanie. Kokpit má pomerne jednoduché tvary s jasným rozložením jednotlivých prvkov a kraľuje mu 14-palcový displej infotainmentu. Populárne japonské SUV disponuje mnohými vylepšenými prvkami vybavenia na poli bezpečnosti i komfortu, vrátane náladového podsvietenia s 64 farbami či ozvučenia Mark Levinson zahŕňajúceho 21 reproduktorov.

Po prvýkrát aj vo verzii PHEV

Kým aktuálny Lexus RX ponúkal na výber prepĺňaný dvojlitrový benzín alebo elektrifikovaný variant so šesťvalcom, jeho nástupca debutoval rovno s tromi hybridnými pohonmi. Na niektorých východoeurópskych trhoch však ponúkne aj rýdzo zážihový model RX 350. Motor V6 je minulosťou, všetky verzie majú štvorvalce.

Jediný konvenčný variant poháňa už známy 2,4-litrový prepĺňaný agregát, ktorý dosahuje výkon 205 kW (279 k) a krútiaci moment 430 Nm. Spriahnutý je s osemstupňovým automatom a permanentným pohonom všetkých kolies. Ten má variabilné rozdelenie sily, ktoré sa môže meniť od pomeru 50:50 po 75:25 v prospech prednej nápravy. Zrýchlenie na stovku zvládne tento model za 7,1 sekundy.

Lexus RX 350h má pod kapotou atmosférický motor so zdvihovým objemom 2,5 litra doplnený elektromotorom a bezstupňovou prevodovkou CVT. Zmiešaný pohon produkuje maximálny výkon 180 kW (245 k), ktorý putuje výhradne na predné kolesá. Tradičný šprint 0-100 km/h zaberie SUV v tejto verzii rovných 8 sekúnd.

O priečku vyššie stojí model 450h+, ktorý má rovnaké vnútornosti ako vrcholná Toyota RAV4 a po prvýkrát možno teda typ  RX možno nabíjať zo zásuvky. Benzínový 2,5-litrový štvorvalec kombinuje s dvomi elektromotormi. Jeden sa nachádza vzadu, je to teda štvorkolka. Plug-in hybrid dosahuje špičkové parametre 225 kW (306 k). Na klasickú akceleráciu potrebuje asi 7 sekúnd, pričom verzii PHEV by mala batéria s kapacitou 18,1 kWh by mala  stačiť na asi 65 elektrických kilometrov bez dobíjania.

Výroba sa začne na jeseň

Vrcholom ponuky je vyhotovenie RX 500h. Spája elektrifikovaný turbomotor s kapacitou 2,4 litra, šesťstupňovú automatickú prevodovku a zadnú nápravu e-Axle vybavenú elektromotorom. Celkovo má tento pohon najvyšší výkon 273 kW (371 k). Zrýchlenie z pokoja na 100 km/h zvládne za približne 6 sekúnd, pričom aj vďaka systému Direct4 má ponúknuť výborné jazdné vlastnosti.

Špičkový model disponuje dynamickým riadením zadných kolies a posilnenými brzdami na prednej náprave, ktoré majú šesťpiestikové strmene. Lexus RX 500h bude ako jediný hybrid ponúkaný v športovejšom vyhotovení F Sport. Ceny jednotlivých variantov zatiaľ nepoznáme, výroba by sa mala začať na jeseň. Predaj piatej generácie SUV chcú Japonci spustiť ešte v tomto roku.

Zdroj: Lexus

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 33 obrázkov