Pred piatimi rokmi to bol len virtuálny koncept McLaren Ultimate Vision Gran Turismo pre herné konzoly PlayStation, dnes je to skutočný automobil, ktorý vyráža dych.
Ťažko povedať, či aj svojim dizajnom, ktorý má ku kráse skutočne ďaleko, pretože je po všetkých stránkach podriadený funkčnosti, nový Solus GT však bez diskusie vyzerá minimálne impozantne.
Jeho základom je jednomiestny monokok vyrobený z uhlíkového kompozitu, ktorý má uzatvorený kokpit, pričom posuvný kryt viac pripomína stíhačku ako bežný automobil. Zvyšok karosérie je tiež z karbónu, ale nie všetky jej súčasti – napríklad integrovaný bezpečnostný oblúk a ďalšie prvky konštrukcie sú vyrobené z titánu na 3D tlačiarni.
Aj s ohľadom na dynamiku či zameranie tohto stroja bola bezpečnosti venovaná značná pozornosť. Sedadlo vodiča bude vyrobené individuálne podľa postavy zákazníka a v kabíne bude uchytené napevno. Prispôsobovať jeho fyziognómii sa bude pedálová skupina s volant s displejom a ovládacími prvkami, ktorý je inšpirovaný svetom F1.
Súčasťou štandardnej výbavy bude pretekárska kombinéza homologovaná FIA, prilba so systémom HANS a rádiokomunikačným systémom, nechýbajú tiež štuple do uší a samozrejme šesťbodové bezpečnostné pásy. V tých najhorších prípadoch má potom pomôcť núdzový hasiaci systém, ktorý bude mať pilot nad hlavou.
Za vodičom je pozdĺžne umiestnená pozoruhodná pohonná jednotka. Ide o atmosférický desaťvalec s objemom 5,2 litra, ktorý má rozvody poháňané ozubenými kolesami, individuálne škrtiace klapky a je súčasťou nosnej konštrukcie podvozka. Tento agregát produkuje 840 koní a maximálny krútiaci moment 650 newtonmetrov.
Motor je spojený so sedemstupňovou sekvenčnou prevodovkou s priamym ozubením, hliníkovou skriňou s horčíkovými panelmi a medzi nimi nájdete viaclamelovú karbónovú spojku. Pri hmotnosti „menej ako 1000 kg“ je Solus GT schopný vystreliť na stovku (s jedinou poháňanou nápravou) za 2,5 sekundy, a aj keď maximálka pre konštruktérov nebola najdôležitejšia, monopost McLarenu zvládne „viac ako 322 kilometrov za hodinu“.
Osemnásťpalcové kolesá s centrálnymi maticami sú obuté do pneumatík, ktoré sú zhodné s tým, čo Briti používajú vo vytrvalostných pretekoch Le Mans a pre zákazníkov budú k dispozícii na suchý (slicky) i mokrý povrch.
O správny kontakt s asfaltom sa tiež starajú dvojité lichobežníkové ramená odpruženie torznými tyčami, ktoré sú zo zavesením prepojené systémom push-rod vpredu a pull-rod vzadu. Nechýbajú skrutné stabilizátory a nemali by sme zabudnúť, že ramená závesov sú z karbónu a podobne ako v novej GT3 RS slúžia ako prvok na generovanie prítlaku.
Brzdy sú zložené zo 6-piestikových hliníkových strmeňov v kombinácii s karbón-keramickými kotúčmi, pričom predpätie si môže vodič nastaviť zo sedačky a ohromujúca je tiež aerodynamika. McLaren hovorí, že jeho novinka generuje prítlak viac ako 1200 kg, takže Solus môže teoreticky v plnom tempe jazdiť po strope.
Práve kvôli schopnostiam vozidla automobilka poskytne svojim klientom individuálny tréning, čo asi nie je na škodu. Bývalý pilot formule 1 a testovací jazdec, Bruno Senna, pre agentúru Bloobmerg povedal, že šoférovanie tohto auta je „ako z inej planéty“ v porovnaní s iným superšportovými modelmi McLarenu. „Toto je najbližšie k špičkovému pretekárskemu stroju. Nie je zákerné, ale ľudia, ktorí si ho kúpia, budú potrebovať trénera,“ dodal synovec Aytona Sennu.
K tomu by sme asi mali dodať, že prísne limitovaná 25-kusová séria je už v skutočnosti vypredaná, pričom prvé kusy dostanú majitelia v priebehu budúceho roka. Súčasťou zásielky bude tiež kompletná súprava náradia, zdviháky, stojany, vysielačky, systém na predhrievanie chladiacej kvapaliny a samozrejme spomínaný školiaci program.
zdroj: McLaren