Jano_1987
14.12.23 10:01
J
@JanoNRNič v zlom, ale ten článok mi príde skôr tendenčný a zameraný proti súčasnému vedeniu mesta. Samozrejme, určite má pravdu v niektorých veciach, ako napríklad prečo jazdí 365 vozidiel a 230 vozidiel je v zálohe (natíska sa otázka, čo sú to aj za vozidlá v zálohe, pamätám si napríklad, že posledné Ikarusy sa vyraďovali definitívne až 6 či koľko rokov, ako vôbec nejazdili, nasadzovali len pre prípad núdze, tak isto staré Karosy a podobne..), kritika údržby, prečo sa nerobí poriadne, nevhodné niektoré typy vozidiel (vozdidlo MHD podľa mňa nepotrebuje mať USB nabíjacie porty, plyšové sedačky a podobne. Má to byť jednoduché a robustné vozidlo s ľahkým servisom), kritika vypínania kúrenia atď. Na druhú stranu, ku všetkej úcte k dotyčnému pánovi, má stavebné zdelanie aby vedel povedať, že doska je príliš tenká, preto je električka hlučná? Alebo prečo je vybrať 70cm podkladu OK v Rači a 40cm už málo vo Vajnoroch? Spomína, že magistrát má o 400 zamestnancov viac ako za bývalého vedenia. Ktorého? Vieme čo sú to za ľudia? Aká je ich pracovná náplň? Čo ak ich mesto ozaj potrebovalo? Pár rokov dozadu som videl reportáž na STV, kde v Banskej Bystrici na stavebnom úrade im chýbalo 10 ľudí, aby mohli riešiť stavebné povolenia podľa podľa nariadení zákona. V tom čase tam robili tú agendu len 2 ľudia. Magistrát teda nabral v jeden rok 10 nových ľudí, 5 ich išlo na tú agendu, ale aj ak bol kritizovaný, ako si mohol dovoliť nabrať 10 nových ľudí... Ďalšia vec, kritika drahého ročného lístka. Napríklad spomínané Brno má ročný rozpočet dlhodobo čo som našiel vo výške okolo 17 miliárd KČ (podľa aktuálneho kurzu cca 700 miliónov €), Brno má 380 tisíc obyvateľov, neoficíálne tam žije okolo 450 000 ľudí. Pre porovnanie BA, oficiálne 440 000 obyvateľov, podľa rôznych výskumov tu trvalo žije 600 000 ľudí, ďalších cca 300 000 ľudí sem denne dochádza. Rozpočet bol dlhodobo okolo 500 miliónov, rozhodnutiami vlády prišla BA o 55 miliónov, teda klesol na cca 460 miliónov, DBP nedostal zaplatené odškodné za to, že musel jazdiť za covid, ale všetci ostatný ako SAD, rôzne charterové spoločnosti a podobne dostali zaplatené. Ide o viac ako 30 miliónov. Ďalšia vec čo vplýva na konečnú cenu lístka MHD je koľko % rozpočtu dopravného podniku hradí mesto a koľko samotný cestujúci. V BA je to cca 50%, čo som našiel, tak Praha, Krakov, či Brno dávajú cez 60%, tým pádom môžeš dať lacnejší lístok. Ak len porovnáme Brno a BA, tak kým teoreticky 380 tisíc obyvateľov Brna "prispieva" na MHD na cca 100 tisíc ľudí, čo dochádza, alebo tam žije neoficálne, v BA to je 440 000 ľudí, čo sa "zbiera" na MHD a vo vzduchu je ďalších cca 460 000 ľudí, čo na ňu neprispelo ani 1 centom zo svojích daní. Taká Praha má rozpočet vo výške 105 miliárd Kč (4,29 miliardy €), má 1,3 milióna obyvateľov, čo som našiel, tak neoficálne v Prahe žije 1,5 milióna ľudí a dochádza ďalších cca 200 tisíc denne. Dosť nepomer. Navyše Praha, či Krakow majú navyše peniaze od štátu, lebo sú hlavné mesto a je tam veľa úradov, teda zvýšené náklady na chod mesta. BA nemá ani cent navyše z toho, že je hlavné mesto. Brno ani nie je hlavné mesto, je menšie ako BA a malo dlhodobo o 200 miliónov € väčší rozpočet ako BA. Momentálne o cca 250 miliónov. Horšie financované hlavné mesto v EU ako Bratislava je už len Sofia.
Takže áno, kritika musí byť, ak je zaslúžená, ale zase porovnávajme porovnateľné a čo sú aj reálne možnosti. Taká Praha má oficiálne na 1 obyvateľa okolo 3300€, s neoficiálnymi 2860€, Brno má oficiálne na 1 obyvateľa 1850€, neoficiálne 1555€. Bratislava má oficiálne na 1 obyvateľa podľa nových rozhodnutí vlády 1045€ (predtým 1136€), aj s neoficiálnymi obyvateľmi je to 767€ na hlavu. Tak a poďme teraz čarovať.
Odpovedať