Koncern Daimler predstavil svoju elektrickú vlajkovú loď Mercedes EQS v apríli tohto roka, takže vám (takto sčerstva) asi nemusíme nejako zvlášť vysvetľovať či pripomínať, že ide o batériový ekvivalent triedy S. A podobne ako majú klasické modely so spaľovacími motormi svoje športové deriváty od AMG, rovnako budú v Affalterbachu vznikať i ostré verzie poháňané výlučne elektromotormi.
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ je povestnou prvou lastovičkou a mali by sme dodať, že celkom svalnatou. Už štandardné auto dostalo dva elektromotory s kombinovaným výkonom 658 koní (o 134 viac ako má „bežné“ EQS 580) a krútiacim momentom 950 Nm, za príplatok však bude dostupný paket Dynamic Plus. Vďaka nemu bude mať vodič na povel až 761 koní a 1020 Nm.
Zaujímavosťou tohto auta je, že nemá výkon vyhnaný softwarom, ale naopak množstvo komponentov je pre model AMG unikátnych. Platí to napríklad pre trvale budené synchrónne elektromotory s novým vinutím, ktoré je schopné odolávať vyššiemu prúdovému zaťaženiu. Kompletne bolo prepracované chladenie motorov tak, aby opakovane zvládali ostrú akceleráciu a nechýbajú ani chladiče oleja pre jednostupňové prevodovky, ktoré môžu podľa potreby v chladnom počasí náplň i ohrievať.
O dodávky energie sa starajú lítium-iónové akumulátory s napätím 400 V, ktoré majú využiteľnú kapacitu 107,8 kWh. Ide o ekvivalent necelých 42 litrov benzínu a podľa Mercedesu to stačí na dojazd 526, respektíve 580 kilometrov. O tento akčný rádius sa čiastočne stará i systém rekuperácie brzdnej energie (nastaviteľný v troch úrovniach), ktorý je schopný dobíjať batérie pri brzdení i spomaľovaní výkonom až 300 kW.
Sériové riadenie oboch náprav
Pri permanentnom dobíjaní pri nabíjacej stanici môžete do AMG EQS pustiť (samozrejme kvôli ochrane pred prehrievaním) len 200 kW a Mercedes zároveň pripomína, že auto má na palube vlastnú nabíjačku s výkonom 11 alebo 22 kW (za príplatok). Aj športový model ponúka na svoje batérie takzvaný certifikát, ktorý má byť dokladom o tom, že vydržia minimálne 250 tisíc kilometrov alebo 10 rokov, trochu nám však chýba informácia o tom, či ide zároveň o záruku s uvedenými limitmi.
Rýchla elektrická limuzína dostala nové nielen elektromotory, ale identický nie je ani jej podvozok. Jeho súčasťou sú prepracované pomocné rámy, pevnejšie stabilizátory, iné zavesenie motorov a niektoré ramená náprav boli odvodené z ďalších modelov AMG. Mimochodom, toto EQS má vpredu štvorprvkové zavedenie, zatiaľ čo vzadu pracuje multilink.
O komfort posádky sa stará vzduchové odpruženie v kombinácii s adaptívnymi tlmičmi a agilitu auta či manévrovanie v nízkych rýchlostiach vylepšuje sériovo dodávané riadenie zadnej nápravy. Zadné kolesá sa natáčajú v rozsahu 9 stupňov vpravo i vľavo, pričom do 60 km/h sa natáčajú do opačnej strany ako predné kolesá a od tejto hranice súhlasne.
S ohľadom na výkonnejšie a tým pádom tiež robustnejšie a ťažšie elektromotory asi neprekvapí, že sa pohotovostná hmotnosť tohto nemeckého mamuta vyšplhala až na 2655 kilogramov. Už preto by majitelia mohli oceniť fakt, že vpredu so 415-milimetrovými brzdovými kotúčmi spolupracujú šesťpiestikové strmene a vzadu im na 378-milimetrových kotúčoch asistujú jednopiestikové strmene. Pre tých, ktorým bude aj toto málo, má Mercedes v zálohe karbón-keramiku s prednými kotúčmi s priemerom až 440 mm a hrúbkou 40 mm.
zdroj: Mercedes