Ak ste dosť veľkí blázni do áut, rok 2023 budete mať v pamäti zapísaný okrem iného aj tým, že dvojica nezmieriteľných nemeckých rivalov predstavila nové generácie mimoriadne dôležitých produktov. Reč je samozrejme o výkvete medzi manažérskymi sedanmi, teda Mercedese triedy E s typovým označením W214 a BMW radu 5 G60.
Nie náhodou mali svetovú premiéru v priebehu mesiaca, pričom prvý „stratil nervy“ Stuttgart, zatiaľ čo Mníchov vyrukoval s novinkou len o 29 dní neskôr.
Kým k päťke máme v tejto chvíli už i slovenské ceny, v prípade Mercedesu je uvoľňovanie týchto konkrétnych informácií o niečo zdržanlivejšie. Presný termín uvedenia na náš trh zatiaľ k dispozícii nemáme, ale malo by to byť „čoskoro“, takže dlhé čakanie ako napríklad na Hyundai Staria našťastie nehrozí.
Strhnutie čierneho zamatového závoja z nového „Éčka“ (stojaceho na vyvýšenom pódiu hneď vedľa pražského parku Stromovka) samozrejme žiadny hromadný povzdych z úst inak cynických novinárov pochopiteľne nesprevádzal. Jednak sme to auto už videli a navyše tak dramaticky odlišne v porovnaní s predchodcom (W213) či väčšou triedou S zase nevyzerá.
Čo ma na prvý pohľad ale zaujalo, bola silueta. Kým starší, výbehový model má ešte pomerne jasne zachovanú koncepciu trojpriestorovej karosérie s výrazne oddeleným batožinovým priestorom, v prípade novinky sa tento predel začína strácať.
Medzi zadným oknom a vekom kufra je viditeľne menší zlom a z niektorých uhlov je ich prepojenie veľmi plynulé. Chcem tým povedať, že nová trieda E zadnými partiami viac ako inokedy pripomína štvordverové kupé... čo je ale v kontexte so súčasným zvyšným výrobným programom tak trochu problém.
Mercedes má totiž momentálne v segmente päťmetrových limuzín hrajúcich sa na „coupé“ tak trochu pretlak. Ponúka elektrické EQE (V295), štvordverové kupé AMG GT (X290), ale tiež tretiu generáciu triedy CLS (C257), takže keď k tomu teraz prihodil nové „Éčko“, niekto bude musieť z kola von.
Pochopiteľne s ohľadom na elektrickú transformáciu Mercedesu si čierneho Petra vytiahli všetky modely so spaľovacím motorom, ale v najbližšej budúcnosti si smolu vyžerie model CLS. Oficiálne to vedenie automobilky z pochopiteľných dôvodov nikde nevytrubuje, ale práve toto vozidlo z roku 2018 už žiadneho nástupcu nedostane. Jeho produkcia by mala skončiť dokonca už v auguste tohto roka, takže podľa všetkého nenaplní ani nepísaný šesťročný životný cyklus.
Netuším, ako veľmi vám bude ľúto, ale Mercedesov so splývajúcou strechou ostáva v portfóliu značky stále dosť, dokonca aj v spomínanej päťmetrovej triede. Ten najnovší navyše pridáva aj ľahkú kontroverziu v podobe ďalších (tentokrát svietiacich) trojcípych hviezd.
Automobilka nepochybne v snahe odlíšiť aktuálnu novinku jednak od iných Mercedesov, ale celkom určite aj od ostatných áut na cestách, vložila do zadných združených svetiel diódové segmenty pripomínajúce notoricky známe logo firmy.
V niekom to môže evokovať ono známe „čím viac pásikov, tým viac adidas“, ale osobne mi to lacné ani urážlivé nepripadá. Možno nie som estét, ale ako originálny prvok a poznávacie znamenie tohto modelu mi to dáva celkom zmysel. Inak povedané, nové „Éčko“ si s iným Mercedesom nespletiete a okrem toho tie LED vytvárajú len náznak, teda nekompletnú hviezdu, pretože zreteľne je tvarom definovaná len vnútorná časť.
Otázkou je, či nestačila jedna svietiaca hviezda na každej strane, je ale dosť možné, že si štylistické oddelenie nechá toto riešenie pre iné nové modely. Predpokladám, že si Nemci daný nápad nechali zaregistrovať na patentovom úrade, takže by mohli mať vďaka tomu celkom solídnu istotu, že v dnešnom svete dizajnovo zameniteľných áut budú ich modely hravo rozpoznateľné aj potme.
V prednej časti je tej originality o niečo menej, ale návrhári nakoniec vymysleli jednak nový podpis denným svietením, ale i celkový tvar hlavných svetiel je v porovnaní s inými triedami v detailoch odlišný. S najnovšími triedami ho spájajú čierne „okuliare“ vizuálne prepájajúce svetlá s klasickou maskou chladiča. S minulými Mercedesmi zase ladí zdvojenou optikou, respektíve spodnou vlnovkou naznačujúcou delené svetlá.
Zaujímavé tiež je, že nová trieda E je v porovnaní s novou päťkou výrazne menšia. Je kratšia až o jedenásť centimetrov a má dokonca o skoro tri a pol centimetra kratší rázvor. Naživo a ani na fotkách pritom malá nevyzerá. Len pre ilustráciu... tie relatívne normálne veľké kolesá sú v skutočnosti dvadsiatky, pritom ale nepôsobia nepatrične. Nedokážem si preto asi predstaviť, aké obrovské asi bude BMW, ktoré je tiež takmer o päť centimetrov vyššie.