Čím má byť CLA také zaujímavé? Predovšetkým tým, že Mercedes konečne pochopil, že staviť všetky karty na elektromobily nebol najlepší nápad. Automobilka uznala chybu, takže novinka nie je len na baterky, ale naopak dostala tiež spaľovacie motory. Inak povedané, zákazníci si budú môcť sami vybrať preferovaný typ pohonu.

Mercedes tým nepriamo uznáva, že rozumnejšiu cestu si pred rokmi vybralo konkurenčné BMW, ktoré dávalo klientele v rámci jedného auta elektrický, hybridný i klasický pohon, čo ich vyšlo lacnejšie ako vyvíjať dva samostatné modely (viz napríklad trieda E a EQE vs. päťka a jej derivát i5). Paradoxne v Mníchove tiež otočili, pretože ich Neue Klasse bude výlučne elektrická a bude preto interesantné sledovať nasledujúci vývoj, ale to sme trochu odbočili. Poďme späť k CLA.

O triedu väčší

Síce píšeme o malom, respektíve kompaktnom novom Mercedese, ale tento automobil v skutočnosti medzigeneračne vo všetkých smeroch dosť podstatne narástol. Má dĺžku 4723 mm, šírku 1855 mm, výšku 1468 mm a rázvor 2790 milimetrov. V porovnaní s predchodcom je preto o 35 mm dlhší, o 25 mm širší, o 29 mm vyšší a vzdialenosť náprav sa zväčšila dokonca o 61 milimetrov.

Prejavilo sa to predovšetkým vo vnútornom priestore pre posádku, ktorý je opäť význame väčší, ale čiastočne pri tom utrpel batožinový priestor. Hlavný kufor sa zmenšil zo 460 na 405 litrov, ale elektrická CLA to kompenzuje „frunkom“, takže vpredu máte ďalších 101 litrov. Otázkou je, ako na tom bude nákladový priestor modelov so spaľovacími motormi, ale tento údaj Mercedes nezverejnil.

Sklenená strecha v sérii

Pokiaľ ide o dizajn, ten vám popisovať nebudeme, prebehnite si fotky v galérii alebo video. Povedia vám oveľa viac. Pár detailov ale stojí za vypichnutie. Patrí k nim napríklad sériovo (!) dodávaná panoramatická strecha, namiesto chrómovanej mriežky dostanete svetelný pás (schopný vytvárať animácie) a masku zdobenú 142 malými hviezdičkami, pričom motív hviezdy sa opakuje v predných i zadných plne diódových svetlách (Multibeam bude za príplatok).

Aby sme nezabudli, CLA dostalo bezrámové dvere, elektricky výsuvné kľučky dverí, ktoré sú ale k dispozícii za príplatok v spojení s bezkľúčový prístupom a hliníkové disky s priemerom od 17 do 19 palcov.

Menej výduchov, viac displejov

Kompletne prepracovaný bol tiež ergonomický koncept interiéru. Namiesto výrazných piatich kruhových výduchov ventilácie a klimatizácie doplnených obrazovkami novému CLA dominujú hlavne displeje, ktoré sa vo vrcholnom prevedení MBUX Superscreen ťahajú cez celú šírku palubnej dosky.

V takom prípade má vodič pred sebou 10,25-palcový digitálny prístrojový panel, uprostred je 14-palcová dotyková obrazovka spolujazdec dostane tiež 14-palcový dodatočný displej. A to nie je všetko. Mercedes hovorí, že vodič má pred sebou head-up displej, ktorý vytvára 12,2-pacový virtuálny obraz.

Redukcia fyzických ovládačov

Z obrázkov je tiež zrejmé, že z palubnej dosky, stredovej konzoly i tunelu takmer úplne zmizli fyzické tlačidlá, aj keď pár ich nájdete na lište pod stredovými výduchmi a niekoľko ďalších na (tiež zjednodušenom) multifunkčnom volante.

Aj Mercedes vo veľkom prechádza na recyklované materiály v interiéri, napríklad z PET fľašiek, ale stále si môžete objednať aj starú dobrú kožu, aj keď automobilka zdôrazňuje, že je spracovávaná pomocou obnoviteľných surovín. Za zmienku stojí tiež vrcholný audiosystém Burmester so 16 reproduktormi a 850-wattovým zosilňovačom či ambientné osvetlenie so 64 farbami, 20 úrovňami jasu a tromi samostatne nastaviteľnými zónami.

Diesel nečakajte

Ako sme už naznačili, nové CLA bude dostupné ako elektromobil, ale alternatívne ho môžete mať aj so spaľovacími motormi. Začnime tým druhým, pretože klasické agregáty dorazia o niečo neskôr, až niekedy koncom roka.

Základom klasického pohonu sú celohliníkové benzínové štvorvalce M252 s názvom FAMU, ktoré pracujú v Millerovom cykle a pomerne vysokým kompresným pomerom 12:1. Majú objem 1,5 litra, výfukové potrubie čiastočne integrované do hlavy a samozrejmosťou je preplňovanie turbodúchadlom. To dostalo takzvanú segmentovanú turbínu, ktorá využíva zdvojené (twin-scroll) a navyše prepínacie vedenie výfukových plynov.

Zatiaľ len hybrid

K motoru je prostredníctvom elektro-hydrauliky pripojená 8-stupňová dvojspojková automatická prevodovka 8F-eDCT s prídavným elektromotorom a samozrejmosťou je malá trakčná lítiovo-iónová batéria, v tomto prípade s kapacitou 1,3 kilowatthodiny.

Elektrická jednotka je schopná pomáhať štvorvalcu dodatočným výkonom 20 kW, teda 27 koní, pričom pri parkovaní alebo pomalom posune v kolónach bude CLA schopné jazdiť len na elektrinu. Do rýchlosti 100 km/h potom bude využívať plachtenie a vypínať spaľovací motor. Výkon rekuperácie potom bude o čosi vyšší, elektromotor bude do baterky vracať energiu v generátorovom režime, v ktorom zvládne 25 kW.

Na výkony, dynamiku a spotrebu si budeme musieť chvíľu počkať (neoficiálne bude mať CLA 136, 163 a vo verzii 4Matic 191 koní), pretože Mercedes bude v prvej vlne tlačiť hlavne elektrické verzie. Tak si ich poďme tiež rozobrať.

800 V

Ich základom je nová 800-voltová architektúra, efektívne invertory z karbidu kremíka, dvojstupňové redukčné prevodovky (s prevodom 11:1 a 5:1), rýchlonabíjanie s výkonom 320 kW schopné predĺžiť dojazd o 325 kilometrov za 10 minút, ale tiež veľmi dobrá aerodynamika s koeficientom odporu Cd v najlepšom prípade len 0,21.

Zo začiatku si budete môcť objednať dve verzie. Základ s označením CLA 250+ s technológiou EQ, pre ktorú Mercedes uvádza veľmi nízku priemernú spotrebu len 12,2 až 14,1 kWh/100 km.

Tento model dostane jeden vzadu umiestnený elektromotor s výkonom 272 koní a maximálnym krútiacim momentom 335 Nm. S touto zostavou auto akceleruje z miesta na stovku za 6,7 sekundy a má najvyššiu rýchlosť 210 km/h.

O napájanie sa stará batéria typu NMC s kapacitou 85 kilowatthodín, ktorá v závislosti na podmienkach umožní dojazd podľa WLTP od 694 do 792 kilometrov.

Druhou alternatívou je CLA 350 4Matic s technológiou EQ s dvomi elektromotormi, pohonom 4x4, systémovým výkonom 354 koní a kombinovaným krútiacim momentom 515 newtonmetrov. Batéria je identická, pričom tento model zvládne šprint z 0 na 100 km/h za 4,9 sekundy a maximálku má obmedzenú na rovnakej hranici 210 km/h. Dojazd je len nepatrne horší, konkrétne 672 až 771 kilometrov.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 18 obrázkov

zdroj: Mercedes