Nová trieda GLC (s technológiou EQ) je úplne prvý nový Mercedes postavený na platforme MB.EA. Pozoruhodné je, že ide o iné technické základy, ako má pripravovaný kompaktný sedan CLA, ktorý je pre zmenu na platforme nazvanej MMA. Jednu vec majú ale spoločnú.
Obe využívajú 800-voltovú architektúru, pričom MB.EA dostane v roku 2026 tiež budúci elektrický ekvivalent triedy C a malý offroad, ktorý by sme mohli pracovne nazvať ako „baby G“.
800 voltov a 320 kW
Chystaný nový konkurent Audi Q6 E-tron, BMW iX3 a Porsche Macan Electric aktuálne prechádza finálnymi testami v polárnych oblastiach Švédska, v okolí notoricky známeho mestečka Arjeplog. Mercedes tým chce samozrejme zdôrazniť, že pre batériovú novinku v tomto smere (teda v extrémnych mrazoch) neexistujú žiadne obmedzenia, takže pripomína, že auto bez problémov dáva teploty 25 stupňov Celzia pod nulou.
Ale späť k technike. Spomínaná 800-voltová architektúra umožní vozidlu nabíjanie jednosmerným prúdom s výkonom až 320 kW, takže 10-minútové nabíjanie predĺži dojazd o 260 kilometrov.
Dojazd až 650 km
Mercedes oficiálne technické dáta nezverejnil, vieme ale, že GLC EQ dostane najväčšiu batériu typu NMC s novou chémiou článkov a anódami s oxidom kremíka primiešaným do grafitu, ktorý zvyšuje energetickú hustotu.
Má kapacitu 94,5 kilowatthodiny a hovorí sa o dojazde podľa metodiky WLTP 650 kilometrov. To by znamenalo, že toto SUV dokáže jazdiť s priemernou spotrebou len 14,5 kWh/100 km. Vyššej prevádzkovej efektivite by malo pomôcť tiež sériovo dodávané tepelné čerpadlo.
Elektrický 4Matic i zadokolka
Vrcholná verzia dostane dva elektromotory so systémovým výkonom 490 koní, ale Mercedes pracuje tiež na lacnejšom prevedení s pohonom zadných kolies, respektíve jedným elektromotorom naladeným na 272 koní.
Pravdepodobne za príplatok GLC dostane systém riadenia zadných kolies a vzduchové odpruženie, ale zaujímavé sú tiež aj ďalšie konštrukčné detaily. Napríklad vpredu nájdete dvojité lichobežníkové ramená, vzadu pracuje päťprvkové zavesenie a auto dostane brzdy One Box, s technológiou Brake-by-wire, teda bez mechanického priameho spojenia.
560 + 100
Pokiaľ ide o praktickú stránku, GLC EQ bude mať batožinový priestor s objemom 560 litrov, ktorý pod prednou kapotou doplní frunk s objemom 100 litrov.
Nové elektrické SUV dorazí na trh buď koncom tohto roka alebo začiatkom toho budúceho a zároveň sa k nemu pripojí tiež štandardné GLC so spaľovacími motormi po facelifte, ktorý vizuálne obe autá zjednotí, aj keď technicky pôjde o dva rozdielne automobily.
zdroj: Mercedes