Je to koncept, ale prakticky kompletne funkčný a Nemci chcú už o pár mesiacov dokázať, že tých 1000 kilometrov nedeklarujú len na papieri, ale majú v pláne predviesť ich reálne na ceste. A navyše môžete nový Mercedes Vision EQXX brať aj ako ukážku budúcich elektromobilov s trojcípou hviezdou na kapote, pričom prvé sériové auto využívajúce časť technológií tejto novinky má doraziť už v roku 2024.
Pokiaľ ide o rozmery EQXX je o niečo menšie ako Mercedes EQE, ktorý je elektrickým ekvivalentom triedy E. Má rázvor náprav rovných 2800 milimetrov, a to je dokonca o pár centimetrov menej ako súčasná najnovšia trieda C (W206).
Nový Mercedes svojim základným tvarom vzdialene pripomína Porsche Taycan či Audi e-tron GT, má však výrazne predĺženú zadnú časť, ktorá tu nie je kvôli ničomu inému ako optimalizácii aerodynamiky. Ta je jedným slovom špičková, automobilka uvádza koeficient aerodynamického odporu Cd len 0,17 pri rýchlosti 140 km/h.
Práve v tomto tempe (presnejšie povedané od 80 km/h) je už automaticky vysunutý zadný difúzor, ktorý obmedzuje turbulencie a podobne pomáha s udržaním laminárneho prúdenia i sústava prieduchov a vzduchových clôn v prednej časti karosérie.
Konštruktéri sa chceli kvôli estetike vyhnúť kompletnému zakrytiu kolies, takže vlastný polopriehľadný kryt má každý 20-palcový horčíkový disk, pričom všetky sú obuté do pneumatík Bridgestone Turanza Eco s nízkym valivým odporom. Pod nimi sa ukrývajú brzdové strmene vyrobené kvôli zníženiu hmotnosti z hliníka a tiež pozoruhodné plastové pružiny vystužené sklenenými vláknami, ktoré boli vyvinuté v spolupráci so spoločnosťou Rheinmetall Automotive.
Keď už sme u pri optimalizácii konštrukcie, za zmienku určite stojí fakt, že množstvo komponentov bolo vyrobených pomocou 3D tlače a svojou priestorovou štruktúrou pripomínajú skôr biologickú stavbu, respektíve kostru nejakého exotického živočícha než automobilovú súčiastku.
Tým však cielená redukcia hmotnosti konceptu neskončila. Základy karosérie štvordverového auta, ktoré podľa Mercedesu vyhovuje všetkým nemeckým predpisom, sú zostavené z vysokopevnostnej ocele, ale napríklad dvere boli vyrobené z uhlíkových kompozitov a čiastočne i laminátu. Z karbónu je dokonca i pomocný rám zadnej nápravy, do ktorého bola uložená jediná pohonná jednotka.
Elektrická zadokolka
Tou je kompaktný elektromotor s pomerne skromným výkonom 204 koní, ktorý cez jednostupňovú redukčnú prevodovku poháňa zadné kolesá. O jeho napájanie sa starajú akumulátory s kapacitou tesne pod 100 kWh, čo je podobné ako v prípade sériového Mercedesu EQS, v porovnaní s ním sú však nové batérie o 50 percent menšie a majú o 30 percent nižšiu hmotnosť.
Neoficiálne zdroje tvrdia, že by malo ísť o články čínskeho CATL, oficiálne naopak vieme, že celkovo vážia 495 kilogramov vrátane schránky, v ktorej sú uložené. Ich zaujímavosťou sú anódy s vysokým obsahom kremíka, takže by mali lepšie odolávať degradácii pri nabíjaní vysokými výkonmi, ktoré podporuje viac ako 900-voltová architektúra.
Mercedes tvrdí, že celá sústava na taká efektívna, že sa na kolesá dostane až 95 percent elektrickej energie, a aj vďaka tomu má mať EQXX priemernú spotrebu len 9,65 kWh na 1000 kilometrov. Mimochodom, solárne panely pozostávajúce zo 117 solárnych článkov sú vraj schopné predĺžiť dojazd o 25 kilometrov.
Aby auto zbytočne neplytvalo energiou v akumulátoroch, teplo z pohonného systému sa prostredníctvom tepelného čerpadla využíva na vyhrievanie kabíny. S chladením batérií pomáha tiež aerodynamika, presnejšie povedané presné smerovanie cielené prúdenie vzduchu okolo podvozka.
Ak vás zaujíma, prečo má vozidlo klasické vonkajšie spätné zrkadlá namiesto kamier, keď tak veľmi dbá na zníženie odporov, odpoveď je pomerne prostá. Ich vplyv na aerodynamickú účinnosť je taký malý, že sa konštruktéri v spolupráci s dizajnérmi rozhodli pre tradičné riešenie.
Interiéru nového Mercedesu jednoznačne dominuje obrovský jednodielny displej tiahnuci sa cez celú šírku palubnej dosky. Má uhlopriečku 47,5 palca (skoro 121 cm), rozlíšenie až 8K, teda 7680 na 660 pixelov a jeho základným stavebným prvkom je evolučná verzia súčasného rozhrania MBUX.
Pokiaľ ide o zvyšok kabíny, automobilka prizvala ku spolupráci množstvo startupov a firiem, ktoré mali možnosť predviesť materiály čo najšetrnejšie k životnému prostrediu. Aj vďaka tomu sa sem dostala napríklad umelá koža s názvom Mylo, ktorá sa vyrába z mycélia, „koreňovej“ štruktúry húb alebo presnejšie a jednoduchšie povedané z podhubia. Nájdete tu tiež látku z kaktusových vlákien a polyuretánu s biologickým základom, koberce z bambusu a plasty čiastočne vyrobené z recyklovaných PET.
zdroj: Mercedes