Ak sa v BMW snažili, aby sa o ich novom produkte v prvom rade hovorilo a je im jedno, či v dobrom alebo zlom, už teraz môžeme povedať, že sa misia Nemcom podarila na jednotku s hviezdičkou.
Áut z rozporuplným dizajnom sa dnes po cestách pohybuje viac ako inokedy, ale takto výrazne polarizujúce a okázalé tvary, ako predvádza najnovšie XM (a samozrejme mnoho ďalších nových mníchovských modelov)... to sa len tak nevidí.
Analýzu línií novinky v každom prípade necháme povolanejším, my sa zatiaľ môžeme pozrieť na jeho techniku, ktorá je nemenej pompézna.
Nové SUV, ktoré je prvým samostatným modelom športovej divízie M od čias BMW M1, je dlhé 5110 mm, široké až 2005 mm a vysoké 1755 mm. XM má rázvor náprav 3105 mm a svetlú výšku 220 mm. Základný objem batožinového priestoru je 527 litrov, po sklopení zadných sedadiel potom až 1820 litrov.
Nové SUV dostane len benzín-elektrický pohon, ktorý bude dostupný v dvoch výkonových variantoch. Slabšia verzia využije preplňovaný vidlicový osemvalec S58 s objemom 4,4 litra naladený na 490 koní, 650 Nm a elektromotor, ktorý má 197 koní a 280 Nm. Elektrická jednotka je integrovaná do osemstupňovej automatickej prevodovky, pričom viaclamelová mokrá spojka môže spaľovací agregát kedykoľvek odpojiť.
BMW uvádza systémový výkon 653 koní a 800 newtonmetrov a napriek pohotovostnej hmotnosti 2785 kg (celková je 3300 kg) dokáže XM zrýchliť na stovku za 4,3 sekundy. Najvyššia rýchlosť je obmedzená na obligátnych 250 km/h a čisto na baterky vás elektronika pustí na 140 km/h, ak si ale objednáte ten správny paket, výrobca vám posunie obmedzovač na 270.
Pokiaľ ide o prídavný lítiovo-iónový akumulátor, má kapacitu 29,5 kWh, z toho využiteľných je ale len 25,7 kWh. To je ekvivalent približne 10 litrov benzínu a podľa výrobcu to stačí na 82 až 88 kilometrov v čisto elektrickom režime.
Kvôli nezmyselnej metodike má automobil oficiálnu spotrebu len 1,5 až 1,6 litra na 100 kilometrov, je dobré si však všímať aj dodatočne uvedenú spotrebu elektrickej energie. K spomenutému množstvu benzínu je totiž nutné pripočítať ešte 28,9 až 30,1 kWh/100 km. Tým sa dostávame k spotrebe s vybitou batériou na nejakých 12,7 až 13,3 l/100 km, navyše pri ostrejšej jazde nepochybne poletí ešte vyššie, takže 69-litrová nádrž sa zdá byť celkom skromná.
Druhý nový M Hybrid s názvom BMW XM Red Label dorazí až na jeseň budúceho roka, pričom toto prevedenie dostane rovnaký elektromotor, ale silnejšiu V8 s výkonom 585 koní a krútiacim momentom 750 newtonmetrov. Kombinovane auto ponúkne 748 koní a rovných 1000 newtonmetrov a táto technika by sa mala objaviť okrem iného aj v novej generácii BMW M5.
Pokiaľ ide o podvozok, Nemci dopredu namontovali dvojité lichobežníkové ramená, dozadu päťprvkové zavesenie a spojili to s elektronicky riadenými tlmičmi a aktívnymi stabilizátormi. Pod 21 až 23-palcovými kolesami pracujú 6-pestikové strmene na prednej náprave, vzadu sú jednoduchšie jednopiestikové.
V základnej výbave XM nájdete napríklad audiosystém Harman Kardon, head-up displej i dva veľké spojené displeje systému BMW OS 8 s uhlopriečkami 12,3 a 14,9 palca. Za príplatok si môžete objednať ozvučenie Bowers & Wilkins s výkonom 1500 wattov alebo niektorý z 50 lakov programu BMW Individual.
Výroba novinky bude od decembra 2022 prebiehať v americkom Spartanburg a prví zákazníci dostanú svoje autá začiatkom roka. Koľko z nich vyrazí do Európy, zatiaľ netušíme, únia však k prioritám exportného potenciálu tohto modelu nepatrí. Pokiaľ ide o kľúčové trhy, BMW hovorí o USA, Číne a Strednom Východe.
zdroj: BMW