Štvrtá generácia modelu X-Trail si v podstate zachovala rozmery svojho predchodcu. Na dĺžku má 4681 mm a rázvor 2705 milimetrov, jej technické základy sú ale nové. SUV je postavené na aliančnej modulárnej platforme CMF-C, ktorú má tento automobil spoločnú s menším modelom Qashqai, konštrukcia novšieho auta je ale o niečo vyspelejšia a mimoriadne zaujímavá.
Nissan hovorí, že sa im vďaka novej technike zvárania a lisovania plechov podarilo zvýšiť torznú tuhosť karosérie pri súčasnom znížení hmotnosti holej kostry v porovnaní s minulým modelom, presné čísla ale zatiaľ neuvádza. Čo nás v tlačovej správe zaujalo ešte viac, je fakt, že to automobilka s redukciou váhy myslela vážne.
Verte tomu alebo nie, ale nový X-Trail nielenže dostal kompozitové veko batožinového priestoru, ale jeho kapota, predné blatníky a dokonca všetky štyri dvere sú vyrobené z hliníka! Zatiaľ netušíme, ako bude európska verzia tohto auta jazdiť, ale uvedený mix materiálov v kombinácii s ľahkým trojvalcom a vyspelým podvozkom (vzadu multi-link, vpredu vzpery McPherson, „riadenie s lepšou odozvou a vylepšeným citom okolo stredovej polohy“) by mohlo celkom fungovať.
Keď už sme pri tom motore... V základe je X-Trail poháňaný preplňovaným benzínovým trojvalcom VC-T s objemom 1,5 litra, ktorý sa môže pochváliť variabilným kompresným pomerom. Ten môže meniť plynulo od 8,0:1 do 14,0:1. Maximálny výkon európskeho prevedenia je 120 kW, teda 163 koní pri 5600 otáčkach za minútu a najvyšší krútiaci moment 300 newtonmetrov, ktorý má vodič pod plynom v rozmedzí od 2800 do 4000 ot./min.
Mild-hybridná technika ukladá pri brzdení rekuperovanú energiu do malej lítiovo-iónovej batérie (jej kapacitu Nissan neuvádza) a pri plnej akcelerácii dodá prostredníctvom štartér-generátora na krátku chvíľu ďalších 6 Nm.
Táto jednotka je spárovaná výlučne s Xtronicom s plynulou zmenou prevodového pomeru. Jedinou možnosťou je potom pohon predných kolies, pričom auto zrýchli z miesta na stovku za 9,6 sekundy a má maximálnu rýchlosť rovných 200 kilometrov za hodinu. Priemerná spotreba sa podľa počtu sedadiel a výbavy, teda v závislosti na pohotovostnej hmotnosti a veľkosti pneumatík, pohybuje od 7,1 do 7,4 litra na 100 km.
Druhou alternatívou v Nissane je systém nazvaný e-Power a z X-Trailu robí svojim spôsobom elektromobil, ktorý akurát nemusíte nabíjať – má totiž na palube generátor poháňaný už spomínaným zážihovým trojvalcom. To okrem iného znamená, že benzínový agregát za žiadnych okolností neprenáša svoj výkon na kolesá. Tie roztáča buď jeden alebo v prípade štvorkolky e-4orce dva elektromotory.
Slabšia predokolka má 204 koní a 330 Nm, maximálku 170 km/h a stovku dá za 8 sekúnd. Silnejší e-4orce má len nepatrne vyšší výkon 213 koní a Nissan neuvádza jeho systémový krútiaci moment, ale len údaj 330 + 195 Nm. Jeho najvyššia rýchlosť je 180 km/h a akcelerácia z miesta na 100 km/h zaberie buď 7,0 alebo 7,2 sekundy, pričom mierne lenivejší je sedemsedadlový variant. Spotreba? Podľa metodiky WLTP od 5,8 do 6,5 litra na 100 km.
Pokiaľ ide o interiér, Nissan zdôrazňuje zadné dvere, ktoré otvoríte do uhla takmer 90 stupňov kvôli jednoduchšiemu nakladaniu napríklad detských sedačiek. Druhý rad sedadiel je delený v pomere 60:40 a úplne dozadu by sa mali pohodlne zmestiť cestujúci s maximálnou výškou do 160 centimetrov. Ak dáte prednosť päťmiestnemu modelu, dostanete základný objem batožinového priestoru 585 litrov, ostatné údaje automobilka nespresnila.
Nový X-Trail zatiaľ nemá slovenské ceny, v Nemecku si ho však už môžete kúpiť, takže si pomôžeme aspoň ich cenníkom. Základný benzínový model vo výbave Visia vychádza na 35 500 eur, za najdrahší model s pohonom e-Power, štvorkolkou e-4orce a výbavou Tekna+ dáte 55 730 eur.
zdroj: Nissan Europe